Dumnezeu nu se ascunde în artă
de Mircea GHIÞULESCU
Premiul UNITER pentru dramaturgie, Viața mea sexuală de Cornel George Popa, este printre primele, dacă nu singura piesă premiată în România după 1990 care este și jucată pe o scenă profesionistă. Cumulând mai multe funcții, între care și acelea de președinte al UNITER (care a premiat piesa) și de director al Teatrului Național (care a jucat piesa), Ion Caramitru a avut posibilitatea, dar și coerența necesară, pentru a face ca Premiul Uniter să devină spectacol al Naționalului. Cornel George Popa nu mai este un tinerel iar textul său seamănă cu o „viață a unei femei” cum spunea pe vremuri Baranga, doar că această viață nu mai este irosită datorită abuzurilor comuniste ci de bunul plac al patronului de sex shop unde câștigă un ban încercând să vândă obiecte sexuale unei populații încă neadaptată la aceste tip de comportament. Titlul este o păcăleală: nu despre viața sexuală a Dorinei este vorba ci de o imagine contemporană bucureșteană. Un București resimțit de autor ca un infern comic și nu unul obiectiv, o „felie de viață”, cum spuneau teoreticienii realismului. Cea mai puternică și convingătoare latură a acestui scenariu cu multiple și neterminate ramificații este confruntarea dintre mentalitatea tatălui (Costache, un nostalgic cu pieptul plin de ordine și medalii obținute, probabil, în „întrecerea socialistă”, om crescut în cultul demnității și onorabilității comuniste - rol numai bun pentru Constantin Dinulescu, care îi dă pondere și umor) și realitatea în care se integrează fiica lui, Dorina, care se expune la acel sex shop cu program continuu, un job obținut și acesta prin relația nedemnă (în viziunea lui Costache) cu tatăl copilului, om însurat, la casa lui. Onoarea de părinte a lui Costache este cam obosită și resemnată, deși fiica sa are un copil din flori pe care bunicul îl iubește foarte mult și îl numește Șurubel. Oroare: Șurubel este ilustrat de Sorin Militaru, regizorul spectacolului, ca o păpușă mare într-un cărucior transparent. Vorbește cumva Cornel George Popa despre dezonoarea românilor siliți să schimbe meserii de ingineri și profesori pentru aceea de vânzători la piață? Da, dar deloc convingător, pentru că el nu analizează, ci enunță. Îi place o veche și inconsistentă idee luată după ureche de la Cioran despre somnul românilor și o presară pe toată durata piesei până la saturație. La „somnul românilor” se gândea și Mureșanu când striga Deșteaptă-te române și toate mișcările de deșteptare a neamului care au urmat. Să trăim, oare, din nou un asemenea moment? Autorul strigă și el deșteaptă-te române, dar mai în șoaptă, să nu se trezească cineva în toiul nopții. Nu ia lucrurile în tragic decât în cel mai nefericit moment, atunci când nu îl mai crede nimeni, și anume în clipa când te aștepți mai puțin: o pereche pescuită parcă din filmele cu Bonny și Clyde, doi îngeri triști, Gelu și Mimi, dau de belea, Gelu fiind ucis într-o încăierare de bețivi. Dar, din acest punct, tragedia nu mai este a lor ci a piesei. Tania Popa, care duce greul acestei biografii contemporane, nu se simte încă în largul ei, prezența sa nu are ecou și vocea duce lipsă de reverberații. Nu este nici o bombă sexy, nici fata cuminte pe care a visat-o tatăl său. Este și o eroare în decupajul piesei pe care o punem tot pe seama regizorului Sorin Militaru. După ce „înghiți” moartea lui Gelu care nu are mai nimic de-a face cu sistemul tematic al piesei, Tania Popa vine ca o școlăriță la recitare și ne spune că „asta a fost viața ei sexuală, nici prea-prea, nici foarte-foarte”. Este, evident, o fisură între spectacol și public ce mai poate fi încă reparată. După atîtea calități impure, ce mai rămâne de văzut în spectacolul lui Sorin Militaru? În mod cert, scenografia Alinei Herescu care creează două vitrine de sex shop cu actori vii, care își fac foarte bine inconfortabila datorie și creează o atmosferă de gen suprarafinată ce nu prea se potrivește cu lumea mizerabilistă a piesei. Și câteva roluri, creații în sine: Vitalie Bichir, un psihopat bine studiat care pornește de la filme porno și ajunge la buchete de flori pentru frumoasa Dorina și Răzvan Oprea, copie după natură a unui adolescent prea șmecher care sfârșește prost. Până la urmă, cea mai bună scenă scrisă de Cornel George Popa nu se petrece pe scenă, ci în caietul program. S-o urmărim: „Într-o seară telefonul mobil începe să piuie ca disperatul și o voce liniștită de bărbat te întreabă: - Domnul Cornel George Popa/ - Da. /- Îmi pare bine. Numele meu este Marian Popescu/ - Bună seara, domnule Popescu. / Ați trimis o piesă la UNITER? /- Da. / - Cum se numește piesa ? / - Viața mea sexuală (spui tu simțindu-ți picioarele moi)/ - Ei, bine (spune vocea, apoi face o pauză de efect) am plăcerea să vă anunț că ați câștigat. /- Domnule Marian Popescu (urli tu) îl văd pe Dumnezeu! S-a despicat cerul și mi-a făcut un semn cu mâna.” Noi, în schimb, nu l-am văzut, deși se spune că Dumnezeu se ascunde în artă.
|
|