Baladele realului
de Monica Grosu
Aşa cum ne lasă de
înţeles volumul recent de balade, publicat de Mihai Pascaru, poezia se
contaminează de realitatea lumii contemporane, ale cărei detalii
istorico-sociale prind sonoritate, una dură, consonantică, în rama versificării.
Observaţia sociologului Mihai Pascaru este dublată de o acută sensibilitate la
înfăţişările cotidianului, prinse adesea în versuri de o lapidaritate expresivă
(Gânduri scăpate de sub control-1996, Grămadă ordonată-2009, Definiţii/Definicione
-2011, Sentinţe/Sentences-2011) sau în proze scurte (Piramida. Satul
şi copilăria lui Andrei Dumitriu-2010, Cuţitul de vânătoare.
Întâmplări din Munţii Apuseni-2011), de certă singularitate atât prin
universul evocat, zona Apusenilor, cât şi prin ironia fină, operând cu precizie
şi vădită forţă epică.
Volumul Balade şi altele, cu o
postfaţă extinsă şi aplicată semnată de Lucian Gruia, propune o schimbare a
paradigmei poetice, configurând peisaje mai adânc ancorate realităţii, în toate
palierele sale, social-morale, politico-economice, cultural-istorice. Autorul
intenţionează şi un dialog programatic ce invită la masa opiniilor vocea celor
mulţi, vocea omului simplu, mereu alungat şi incomod prin francheţe şi
înţelepciunea adevărului netrucat. În acest sens, înţelegem interogaţia ce
deschide seria baladelor fragmentate, cum le cataloghează însuşi autorul,
interogaţie adresată poetului francez Françoys Villon, prin intermediul căruia
se încearcă un arc empatic peste câteva epoci literare, adică o legătură
explicită, căutată cu un anume tip de literatură. ,,E-o lume construită din
chiştoace/ Semantice. Cu ruj pe filtru şi pe ciot./ De trubadur, de baladist,
de tot,/ lipsită-i iar. Dar nelipsirea-i marcă./ De mult abandonată cum socot
/ Parşivă arie pitită, vechi parazit/ Sub aripa lipită de cala unui avion/
Parcat în gură de metrou. Abandonată,/ Cu
ce va fi călare
peste ce-a fost odată.// Tu unde eşti, Françoys
Villon?// [
] Aş vrea să scriu dar rimele-s oprite/ De-o rupere de spori la
geamandură./ Poet bătrân, cu vid în gură,/ Planez acum. Motoarele-s oprite/
Deasupra unei piste care pleacă/ Spre-un fluviul verde să s-adape/ Cu veşti
blocate-n Albion,/ Să crească, să descrească şi să scape/ Departe-n timp sau
undeva aproape.// Tu unde eşti, Françoys Villon? .
Imaginile fragmentate ale realului
infuzat de gustul amar al abandonului, al inutilităţii şi neputinţei, recompun
piesele de decor trăit, mărturisit şi receptat de poet drept emblematic şi
reprezentativ pentru timpul anarhic în care a intrat omenirea. Coordonatele
acestui cronotop, prins în rime interesante şi novatoare, dezvăluie preocuparea
civică şi nevoia imperioasă de implicare, de atenţie sporită acordată
factorului moral-educativ într-o societate. În acest context, poetul poate fi observatorul
din mulţime, aşezat în deplina vecinătate a evenimentelor şi, prin urmare,
martorul sensibil al comportamentelor social-umane.
Atent lucrate, baladele lui Mihai Pascaru
ating subiecte de actualitate imediată: exodul românilor spre Spania şi Italia,
în căutarea unui loc de muncă, efectele globalizării şi ale reţelelor de
socializare, împrumutul fără discernământ al obiceiurilor apusene, consumismul
exagerat, imoralitatea, decăderea umană, pasivitatea, răul multi-ipostaziat.
Fragmentarismul baladelor trebuie înţeles şi-n sensul de extremă mobilitate,
deopotrivă imagistică şi lingvistică. Astfel, disponibilitatea spre notaţia
caleidoscopică se însoţeşte de ironia, alteori autoironia, detaşării de faptul
concret, resimţit ca o povară, ca o perpetuă amânare a sinelui autentic,
profund. De aici o anume tensiune a participării sau, mai mult, o amărăciune a
întâmpinării şi asumării metamorfozelor lumii. Realitatea asediază fiinţa
poetului cu o istorie pe cât de recentă pe atât de confuză, iar neliniştea
devine starea generală, cauzatoare de instabilitate şi derută. Toate acestea
sunt conturate discret, prin aluzii subtile sau fine trimiteri livreşti, doar
registrele stilistice mixează la vedere elementele oralităţii cu exprimarea
căutată, dar tot de puternică sonoritate lexical-semantică.
Pentru ilustrarea acestei subtilităţi
semantice, alegem Balada XII, ce proiectează psihologic filmul suferinţei şi ratării: ,,Cu căştile-n
ureche, izolată/ De-o lume căpcăună şi sterilă,/ Bon Jovi însoţind pe fată/ Şi
florile ce plâng pe amândoi de milă./ O temă nefăcută, rucsac nedesfăcut/
(Uitat la margine de hală)/ Şi galerii ce urlă de te scuturi./ Aproape
stadionul, bărbaţi ce dau năvală/ Să prindă goală, să hârjoane// Copila care
strânge fluturi.// Grămadă ordonată, un fluier uneori,/ Şi iarba care plânge-n
sughiţuri repetate,/ Potenţă transpirată dar mai ales duhori/ Cu gâzele
strivite sub coapse şi sub spate./ De umezeală lutul se trage-n buruieni/ Iar
boabele de vină/ Căzute-s printre buturi./ Din mâini în mâini, ovală,
ofticoasă,/ Dezmierdător de moale şi totuşi lunecoasă// Copila care strânge
fluturi.// Se duce lumea către casă/ Sau pe terase pentru mici şi bere./ E-o zi
atâta de frumoasă/ că laptele se scurge-n miere!/ Departe, pe izlaz, doar
scâncetul s-aude./ Ca-ntr-un coşmar cu revenirea-n pântec./ Strivită între
începuturi/ (Îşi strânge luna ombilicul/ Iar stelele sunt palide şi ude),/
Copila care strânge fluturi. Nu doar povestea în sine e mişcătoare, ci
construcţia fiecărui vers în parte ce transpune suferinţa fetei asupra
întregului peisaj (teluric şi cosmic). Interesant ne apare tocmai acest
transfer de semnificaţii şi stări, această modalitate lirică a corespondenţei
tactile-vizuale între imagini şi registre separate.
Baladele lui Mihai Pascaru invită la
dialogul limbajelor, în al căror siaj întrezărim şi nostalgie, dar şi amară
ironie, căci, în genere, aspectele articulate epic sunt grave, iar abordarea
vădeşte inventivitate, vervă, dinamism şi eufonie lingvistică. Poeziile din finalul
volumului se menţin, în schimb, într-o zonă a ludicului şi ironiei, reiterând
lapidar versuri cu subînţeles, aluzive, dezinvolte: ,,Şi-i vedeam un pui de
sân/ cum se zbate sub cămaşă,/ zbaterile lui lăsându-mi/ urme de cravaşă.// Îi
vedeam şi nuri-n gând,/ curioşi, cum se desfaşă.// O vedeam întreagă goală -/
Coala mea de scris nescrisă/ la nimicuri pătimaşă,/ coala mea, un pui de coală/
albă şi necompromisă. (Muză).
În concluzie,
credem că Mihai Pascaru mai parcurge o etapă cu acest volum, venit să asigure o
rezonanţă între realitate şi actul creator, şi prefigurând totodată o privire
retrospectiv-emblematică spre lirismul baladesc.
|
|