Un spectacol modern, cu vocație europeană
de Nicolae Petre VRÂNCEANU
Vizionarea recentei premiere cu piesa „Cânta maică-mea în far“ de Gilles Granouillet, autor asociat și consilier literar la Comedie de Saint Etienne (Franța), produce spectatorului un șoc receptat plăcut, acela al contactului cu un proiect teatral modern, dinamic, lejer, care vrea să ne distanțeze de imaginea desuetă a teatrului grav și patetic și să ne angajeze direct în vocile interioare în niște locuri și într-un timp subiective. Viața, de fapt, ne transmite autorul, este o tragicomedie burlescă a maculării inițiatice observate „printr-o lupă” care mărește și deformează de la sublim la grotesc, de la comic la tragic, de la puritatea copilăriei la dureroasa descoperire a unor false clișee ale gândirii, a unor imagini idealizate (ale părinților, de exemplu), închipuiri care ascund vieți ratate ori distruse.
Destinele protagoniștilor din piesa lui Gilles Granouillet sunt frânte pentru că aspirațiile lor către împlinirea prin credință, devotament familial ori pura iubire eșuează. Inocența se pierde prin încălcarea poruncilor „să nu ucizi“, „să nu minți“, „iubește-ți aproapele”. Marsilian și Perpinian sunt în textul dramatic două personaje - copii, doi frați, având în jur de zece ani, care locuiesc undeva în nord, la malul mării, nu departe de locul unde se înalță un far singuratic.
Marsilian este traumatizat de gândul că trebuie să înece trei caței, să ucidă deci cu sânge rece alungând și bătând cățeaua care încearcă să-și apere puii, iar Perpinian este și el obsedat de faptul că, dintr-o curiozitate prostească a omorât o altă vietate, o broscuță și nu este convins că păcatul i-ar putea fi iertat prin rugăciuni și prin oficierea ritualului îngropării acesteia. Prin schimbarea vârstei personajelor, tânărul regizor Alexandru Boureanu, asistat de actrița Geni Macsim, schimbă vârsta personajelor-copii prezentându-ni-le în plină maturitate, dominate de nostalgia dragostei materne pierdute și bulversați de absența ocrotirii paterne pentru că tatăl lor renunțase să mai lupte cu valurile vieții, obosit de a mai conduce „barca familiei”. Marsilian și Perpinian, în interpretarea relevantă a actorilor Valer Dellakeza și Eugen Titu, sunt doi naufragiați plutind în derivă către un țărm necunoscut, către acel cântec al mamei lor ce pare a veni dinspre farul misterios și singuratic, un cântec duios și dureros în același timp, uneori erotic și trivial, asemenea vieții care nu este deloc romantică, dimpotrivă este dură, instinctual carnală, purtând stigmatul culpabilizării și damnării ființei umane. Rugăciunile pe care cei doi frați le adresează „cerului înstelat de deasupra” sunt voit superficiale și neconvingătoare pentru că ei nu trăiesc cu adevărat teama de pedeapsa morală, ci doar mimează căința și credința în divinitate. Întoarcerea lor la copilărie, la puritatea matricială, este soluția posibilă pentru salvarea acestor suflete rătăcite, pentru găsirea adevăratului sens al existenței căutat cu disperare și cu un gen de fatalism exprimat în spectacol sub aspect ludic, ca un dans caraghios și ciudat acrobatic, asemenea destinului celor doi frați care ar putea fi sublim, dacă n-ar fi marcat de inutilitate.
Confuzia conștiințelor face posibilă existența mai multor voci interioare personalizate de Mecanicul de draglină – rol de mare finețe și complexitate interpretat de actorul Adrian Andone cu o adâncă înțelegere a semnificațiilor de mediator între scenă și spectator, de raisoneur inteligent, probând un talent și o vervă de adevărat profesionist al scenei. Nevasta mecanicului, personaj interpretat de Anca Dinu, reprezintă o altă ipostază a feminității, alături de alte trei întrupări ale „cântecului mamei” interpretate nuanțat de Adela Minae, Denisa Vlad și Raluca Paun, ultima reușind cu dezimvoltură să dialogheze cu spectatorii, antrenându-i în problematica și evoluția piesei. Însuși tatăl celor doi frați este confundat de aceștia cu divinitatea, apoi cu un barcagiu extenuat, excelent interpretat de Marian Politic, un produs al școlii de teatru craiovene, remarcabil și în acest rol ca, de altfel, în toate evoluțiile sale pe scena Naționalului.
Sub forma agreabilă a muzicalului de un comic burlesc, versiunea textului dramatic în traducerea Xeniei Karo se disociază de stilul comediei tradiționale ori bulevardiere franceze, accentul mutându-se de pe jocul strălucitor și elegant de cuvinte al replicilor pe gravitatea unor idei-forță, modalitate proprie dramaturgiei universale contemporane: să nu ucizi, să nu lovești ființe fără apărare, să crezi cu adevărat în legea morala și în divinitate.
Regizorul Alexandru Boureanu, scenograful V. Penișoară Stegaru, împreună cu Germina Cosma, realizatoarea mișcării scenice, au creat un spectacol care completează la modul fericit sugestiile textului dramatic și operează vizualizarea pertinentă, secvențială, a unei reprezentații interactive în care relația actor - spectator se înfăptuiește într-un ritm propriu spectacologiei contemporane. Vocația europeană a acestui spectacol, un proiect al teatrului Comedie de Saint-Etienne în colaborare cu Convenția Teatrală Europeană, Comedie de Valence, Fundația Beaumarchais și Direcția de Afaceri Culturale Rhone Alpes, se împlinește la Craiova și, în paralel, la teatre din Cipru și Austria (Viena).
Reprezentațtia de la Craiova, orchestrată cu ingeniozitate sub „bagheta” inspirată a regizorului Alexandru Ungureanu, realizator și al ilustrației muzicale, se detașează prin fantezie, ritm și siguranța conturării fiecărei secvențe cu caracter evocator și inițiatic. Din distribuție, alături de Valer Dellakeza (laureat al UNITER) și Eugen Titu, posesori ai unei bogate experiențe scenice, am remarcat tinerețea, plăcerea și exuberanța jocului echipei formate de Adrian Andone, Marian Politic, Raluca Păun, Denisa Vlad, Adela Minae, Anca Dinu și Iulia Lazăr care transmit sentimentul că, în curând, o nouă generație de actori va atinge valoarea unor nume deja consacrate ale faimoasei scene dramatice craiovene.
|
|