Poeme
de Nikiforos Vrettakos
Anul 2012 începe sub semnul sărbătoririi uneia dintre marile voci lirice ale Eladei. 2012 a fost denumit Anul Nikiforos Vrettakos din raţiuni ce privesc atât biografia poetului, cât şi amplitudinea operei sale şi răsunetul ei în lume.
Nikiforos Vrettakos s-a născut la 1 ianuarie 1912 în Krokkees, un sat din câmpia fertilă a Spartei. Şi-a terminat gimnaziul la Ghition. În 1929 a plecat la Atena. Aici i-a apărut prima culegere de versuri: Sub umbre şi lumini. Şi-a câştigat existenţa ca muncitor funcţionar la firme particulare, funcţionar public, redactor literar la diferite ziare şi reviste.
Dintre numeroasele volume (peste 40) pe care poetul le-a dat la iveală, de-a lungul vremii, menţionăm: Coborând în liniştea secolelor (1933), Grimasele omului (1935), Întoarcerea lebedei (1937), Călătoria arhanghelului (1938), Margarita imagini de asfinţit (1939), Amiaza focului (1940), Simfonia eroică (1944), Taygetul şi tăcerea (1949), Râurile tulburi (1950), Exod cu calul (1952), Mama la biserică (1957), Timpul şi râul (1957), Adâncul lumii (1960), Autobiografie (1961), Oda soarelui (1972), Râul Bies şi cele 7 elegii (1975), Prometeu sau jocul unei zile (1978), Liturghie mai jos de Acropole (1981), Cor (1988).
În 1940 şi 1956 a primit Premiul de stat pentru poezie, iar în 1976 i s-a decernat Premiul Academiei pentru întreaga sa creaţie. În 1987 a devenit membru al prestigioasei Academii ateniene. S-a stins la 4 august 1991, la Atena.
Care sunt notele distinctive ale poeziei lui Nikiforos Vrettakos? Altfel spus, ce-l defineşte pe Sfântul poeziei greceşti în raport cu alţi făuritori de vers din generaţia sa? (Generaţie stralucită, căreia îi aparţin Elytis şi Ritsos). Mai întâi, o fragezime de gând şi expresie ce pătrunde până în straturile cele mai adânci ale sufletului. Apoi, simplitatea. O simplitate rodnică şi complexă. Umanismul, în sensul larg al termenului, acela de dragoste pentru om, e o trasatură esenţială a poeziei sale. Un studiu asupra acesteia ar pune în evidenţă un fapt semnificativ: frecventa folosire a unor cuvinte (cuvinte cheie) referitoare la om ca fiinţă totală, fizică şi psihică.
În integralitatea ei, poezia vrettakiană ni se relevă ca un vibrant elogiu adus omului şi umanităţii.
Traducere din limba greacă de Valeriu Birlan
Inscripţie
Mâna ta, lipită de piatră,
pricepe şopotul apei; tu la mine te gândeşti.
Iar eu mă gândesc la soarta lumii. M-am născut
plin de lumină, Elada şi destinul ei
m-au umplut de lacrimi. De vrei să cauţi,
vei găsi,
această inscripţie scrisă pe piatră
de mâna ta, ce desluşeşte şopotul apei:
Viaţa i-a respectat-o
în tinereţile lui sărăcia, în munţi trăsnetele,
în război gloanţele. Iubirea lui
în Elada l-a răpus.
Cartierul amintirii
Mi-amintesc de patria mea, de cei morţi,
de vulturii şi de leii de pe chipurile copiilor,
de frumoasele lor vise un întreg
ogor nimicit , de pustiire.
E cartierul amintirii, de unde niciodată
n-am să mă mut. Ochii lor, stând în juru-mi,
cu amărăciune grea mă privesc şi se află-n aceleaşi
locuri mereu, aşa cum se află nopţile
şi astrele-n cer.
Iar când somnul vine şi-amintirea
se pierde, aud atunci
ca o litanie, undeva departe,
într-un spaţiu incert glasurile eroilor.
Patria ta
Şi patria ta, când o ai închisă în tine,
e pretutindeni. Constelaţia ta, de la acea
înălţime, nu vede Taygetul. Vede Pământul.
Reîntoarceri
Mă-ntorc adesea pe pământu-mi natal.
Acolo, mă vede iarba, m-ascultă glia,
recunosc trei cuvinte de vânt.
Locurile sunt ca o-mbrăţişare ce strâns
mă cuprinde; şi-n timp ce capul mi se clatină,
nesprijinit, îmi cad braţele precum
braţele lui Iisus pe miloşii umeri
ai lui Iosif, după pogorârea de pe cruce.
Galop
Soarele, galopând în univers, şi-a lăsat în jos
arzătoarea, fluturătoarea-i mantie. Pe culme,
mi-a găsit sufletul singur şi ce bine că doar
l-a trecut prin foc. Umbrele arborilor
le-a măturat cu totul.
Sania
Cade zăpada dintr-al şaptelea cer;
scurtă, ziua se clatină-n mers afundându-se, dispare.
Noaptea vine repede şi rămâne mult.
După mine parcă o trag, într-o sanie mare,
pe-o întindere oarbă ce n-are nicăieri
cu lumea hotar.
Întâlnirea
M-a-ntâmpinat, soare, fulgerul prieteniei tale
pe dealuri neproteguite
şi inima mi-a zdrobit-o.
Mă-mpleticeam în mers cu oasele frânte.
Mase de lumină au alunecat
în lăuntrul meu atât de mult, că pierzându-şi
calea, vocea mea
se-nvârtea orbeşte
şi aflându-mi ochii
cădea ca metalul topit.
Scrisul de pe piatră
Şi piatra de care mă prind să urc pe munte
îmi e de-ajutor; iar când stau lângă ea,
tovărăşie îmi ţine (chiar dacă n-a devenit încă
embrion sau filă). Cred că există, în goliciunea-i
ce nimic nu-nseamnă, o scriere nedescoperită,
aşa cum e pe-ntinderea lucitoare a apei,
ori pe-adierea de vânt. Fiorul
sfântului ei scris îl disting, dar
literele îmi scapă.
Somn
Sus, pe deal, ţi-am aşternut ace de pin
şi peste ele raze de soare şi deasupra
un surâs, să nu ţi se rănească trupul.
Şi-am spus timpului să nu te trezească.
Sau, mai bine, să te trezească, de-ar putea,
cât mai târziu,
fiindcă de multe ori lucrurile se-ntâmplă
o singură dată
şi fie zilele toate egale şi soarele etern.
Echilibru
Ochii tăi: un cântar pe care sorii, lunile
şi aştrii, şi norii, şi munţii,
şi pădurile, şi mările se-adună,
cu toată greutatea lor, fără să-l încline.
Dimpotrivă, ochii tăi ridică mai sus
universul ponderabil.
Aşteptarea şi visul
Mă uit la ceas nu e încă ora să vii.
Învârt cheia în uşă şi iau
prima carte ce nu spune nimic.
Şi deodată, în jurul meu, acolo unde citesc,
aerul se-mblânzeşte, se-alină imperceptibil.
Ai intrat pe neauzite în cameră.
Toate lucrurile devin diafane. Te apropii
purtând pe cap
un văl de cer.
Nescrisul
Precum euforia soarelui sau precum
marea-n extaz, seara târziu, când pare
că se desface deasupra ei
un uriaş trandafir aşa-i
de tăcută iubirea. În adâncuri se află
cuvintele ei şi-n pământurile
ce nu se dezvăluie.
Nicicând nu se vor preschimba
în sunet perceptibil, articulat, în vorbă.
Dă-mi mâna ta. Poate degetele
vor găsi firul unui cuvânt.
Comuniune
Pe masă, asemenea unei Evanghelii închise
o pâine neagră. Şi înlăuntrul ei, mâinile.
Cea care a ţinut grâul şi l-a semănat,
cea care l-a secerat şi a frământat aluatul.
Nu sunt singur.
Ţărmuri sudice
Vreau, pe mici pietre, mici poeme să scriu.
Vreau să alcătuiesc un ţărm de lumini. Şi vreau
ca micile-mi poeme să-nconjoare întregu-i cuprins,
făcându-l luminos, ca o centură a pământului.
Toate pietricelele tale, Doamne, le iubesc
şi iubirea mea pot, de-mi îngădui, s-o preschimb
în culori, în strălucire, în podoabă. O schelă-mi lipseşte
şi-o Capelă Sixtină cât cerul.
Datoria
Ai grăit şi lucrurilor care nu aud, ştiind
că şi cele care aud n-au să asculte.
Ai deschis fereastra şi ţi-ai spus cuvântul.
Vorbele tale firimituri ce nu sunt păsărilor pe plac,
seminţe ce n-au să-ncolţească din pietre. Însă,
orice-ar fi fost, orice s-ar fi întâmplat,
datoria e de folos.
Dând ceea ce simte cineva
în tragedia celui eliberat.
Esenţialul
Să văd şi să iubesc, pretutindeni
găsesc lumina: în pâinea puţină,
în culmea golaşă de munte, în floarea din glastră,
în apa izvorului, în vântul uşor, plin de nobleţe,
ce vine şi-mi dezmiardă mâinile ostenite,
în luminozitatea discretă a casei mele
noaptea, în prezenţa unui om
care înaintează pe celălalt
trotuar, în subitul policromul
foc bengalez al vocii
unui copil nevăzut.
|