Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Avangardistul perpetuu (2)

        de Octavian Soviany

Noutatea poeziei pe care o propunea Marin Mincu va deveni evidentă pentru toate vocile criticii de întîmpinare pe măsură ce, în paralel cu elaborarea unei teorii coerente despre text și textualizare, autorul se detașează tot mai mult de poncifele neomodernismului, fiind omologat, cu mai multă sau mai puțină îndreptățire, drept „poet textualist”, iar sentimentul captivității în zonele cele mai puțin defrișate ale limbajului sfârșește prin a crea conștiința unei noi subordonări, pe care, pornind de la o sugestie a lui Simone Weil am numit-o obsesie textuală. Gânditoarea franceză considera că a trăi obsesivul înseamnă a suferi o necesitate atât de înrobitoare, încât „să nu lase puncte de întrerupere, să țină la infinit” , astfel c㠄obsesivă este (...) orice subordonare la ilimitat”. Actul textualizării presupune acea „eliberare de cosmic” despre care vorbea unul din comentatorii italieni ai autoarei (Alessandro Dal Lago), dar presupune, în același timp, o servitute încă și mai înrobitoare, încătușarea „imaginației textuale” de propriul său ilimitat, dependența scriiturii de propria ei ilimitare, în care sunt conținute toate virtualitățile limbajului. Astfel scrierea  se dovedește mai redutabilă, infinit mai greu destructibilă decât realul, așa că subiectul uman își mai descoperă o dată precaritatea și lipsa de libertate în tentativa lui eșuată de a perfora labirintul lumii inscripționate. Iar sentimentul legat de aceast㠄balansare obosită și autocompătimire dezabuzată a imaginației” – numit de Simone Weil obsesie – se convertește acum în obsesie textuală. Ea presupune o stare de servitute absolută și se asociază adeseori cu figurile imaginarului demonic despre care vorbea Northrop Frye și care fac transparentă dependența totală a subiectului uman de o instanță exterioară. Ele contureaz㠖 așa cum arăta criticul canadian – o lume a coșmarului și a țapului ispășitor, unde ființa omenească se află sub tutela unei divinități necruțătoare. Aici „mașinăria sorții” e pusă în mișcare de un grup de zei, îndepărtați și nevăzuți, a căror libertate și plăcere sunt ironice, deoarece exclud omul, înjosindu-l și oprimându-l. La nivelul ego-ului textual, în asociație cu imaginarul demonic, obsesia textuală generează pharmakos-ul, „animalul de sacrificiu care trebuie ucis pentru a fi consolidate mecanismele nemiloase ale puterii”. Traduse în limbajul fantasticii textuale, imaginile „demonice” se metamorfozează în reprezentări ale instanței ce guvernează actul textualizării, iar pharmakos-ul ajunge să se confunde cu imaginea scriptorului dezabuzat, captiv (o captivitate ce exclude orice tentativă de evaziune) în rețelele propriului său produs textual.

Imaginea acestui scrib «captiv» sau «neputincios» ,  devorat de propria lui grafie, se face simțită și în poezia lui Marin Mincu, mai ales odată cu volumul Proba de gimnastică, unde emitentul de scriitură dobândește facies-ul bufonului scriptural, iar producerea textului devine o pantomimă burlescă: «Din nou ordin la baionetă ne repezim împungem/pluton atenție de voie/alarma a încetat/aruncăm harnașamentul ne dezbrăcăm iese soarele/ce bine să simți arsura razelor pe piele/mai ales când ești mort când dulce începi/să te descompui sub acțiunea stahanovistă a viermilor/mă culc lângă un trup e cald/carnea lui mă respiră tandru/închid ochii nu mai respir/uit unde sunt/hârtia foșnește întoarsă»(probă de mobilizare). Aici asistăm la multiplicarea personajului textual, semn al demistificării ironice, în timp ce «proba textului» capătă aspectul agon-ului parodic, pe parcursul căruia se desfășoară sarabanda ipostazelor degradate ale virilității eroice. Avem de a face cu procesiuni de marionete umanoide, al căror exces de vestimentație, provenind din repertoarul belicosului derizoriu și enunțat sub forma listei enumerative, nu mai disimulează, ci, dimpotrivă, accentuează, în linia spectacularului exhibiționist, vidul de forță: «chemați deodată la o stare de alarmă-surpriză/ne echipăm într-o clipă cu costume de luptători/catarame epoleți măști de gaze pături cauciucate//gamele ranițe corturi avem agheuri carabine/gloanțe cuțite etc». Parada simulacrelor culminează prin parodierea «morții violente», indicând trecerea lumii în fantomaticul scriiturii, de vreme ce moartea e o figurare a actului poetic care produce fantasma realității, adică ficțiunea. Asimilată astfel unui «ritual de sacrificiu», producția textuală presupune prezența victimei, a pharmakos-ului, dar și a sacrificatorului, care în proba de mobilizare îmbracă ipostaza monstrului zoomorf, multiplicat, la rândul lui, în jocul de oglinzi pe care îl implică spectacolul textualizării, exacerbându-i-se astfel până la paroxism lipsa de autenticitate, spectralitatea ce-l face izomorf cu materia evanescentă a semnificării: «mărșăluim cu ochii scoși din orbite/fugim în poante pe un câmp minat/un ordin abstract ne culcăm fulgerător/pe burtă pe spate înainte înapoi/vine asupra noastră inamicul/o să tragem/o turmă de patrupede se apropie-n goană/peste puțin ne va călca în copite». În asociație cu emblemele virilității degenerate, această ceremonie grotescă de sacrificiu se integrează într-o viziune care nu se mai cantonează exclusiv asupra vacuității semnificatului, pe care o revelează trecerea lumii în text (căci «hârtia foșnește întoarsă») și trimite nu spre reversul scris al realului, ci spre reversul textului însuși. Astfel încât adevăratul obiect al parodiei este nu scrierea ca atare, ci iluzia autonimicirii care generează actul trasării de «dâre», utopia «ieșirii din text», dorința de a recupera non-inscripționabilul primordial. Iar conștiința indestructibilității spațiului scris face transparentă necesitatea necruțătoare a textului și dă naștere obsesiei textuale.
    
Din acest moment, contestația lui Marin Mincu se radicalizează, apropiindu-se tot mai mult, în litera dacă nu și în spiritul ei, de autenticismul ultimei promoții poetice. Acum cheia de boltă necesară pentru înțelegerea unui demers ilustrat la cotele lui cele mai înalte în ciclul romanesc Intermezzo este acela de autenticitate a scriiturii, care se naște din dorința unei autenticități absolute, peste care se suprapune conștiința minciunii absolute a textului sau cu alte cuvinte,  conștiința „textual㓠a producătorului de scriitură, care se va autodepotența pe măsură ce descoperă condiționările  ce decurg din impactul cu   limbajul, codul poetic și legile textului iar „criza subiectului” va conduce (așa cum se întâmpla pe plan filosofic în gândirea lui Heidegger) la o reelaborare a noțiunii de autenticitate. După cum se știe, în Sein und Zeit autenticitatea îi era atribuită individului care „se opune existării inautentice în lumea lui man. În timp ce bârfa lui «se» cel inautentic vorbește despre orice, fără să aibă un raport direct cu nimic, autenticitatea «nu lasă să i se impună vreo predisponiblitate, previziune, precogniție» (elemente ce constituie precomprehensiunea) «de către întâmplare sau de către ideile comune», ci se înstăpânește pe lucrul însuși; această înstăpânire – dat fiind că lucrul în Sein und Zeit este întotdeauna instrument – e posibilă numai întrucât lucrul este angajat într-un proiect hotărât și ales de către Dasein” , iar acesta  „își apropriază lucrul (…) numai întrucât se apropriază pe sine însuși, adică întrucât e autentic”. În  elaborările de mai târziu ale filosofului îns㠄distincția dintre autenticitate și inautenticitate nu mai trece prin lăuntrul individului existent, ci e un fapt ce privește ființa însăși și structurile ei fundamentale. Inautenticitatea este ne-adevărul care în chip necesar însoțește și întemeiează adevărul ca apertură. Că Dasein-ul se afla deja-dintotdeauna, în chip originar, în inautenticitate (cum spunea Sein und Zeit) înseamnă, pentru perspectiva ontologică de după aceea, că adevărul se ivește și se deschide întotdeauna, numai, într-un orizont de non-adevăr, de epoche, de suspendare si ascundere”. În această lumin㠄autenticitatea în scriitură”, teoretizată de Marin Mincu odată cu postulatul unui eu textualizant supra-individual, devine de fapt autenticitate a scriiturii, nu mai aparține individului empiric, ci ființei care se scrie, devenind posibilă numai într-un orizont al inautenticului, al „minciunii scripturale” a textului, care e vid de orice semnificație. Iar scrierea își motiveaza acum dimensiunile de act existențial major, „textualizarea” care este esențialmente o „tehnologie”, o „manipulare” de semne, pe care omul le manipulează fiind totodată manipulat de ele, devine astfel într-un fel sinonimul stării pe care Heidegger o numește Ge-Stell, când survenirea ființei devine posibilă. Iar autenticitatea scriiturii e în legătură tocmai cu o asemenea „survenire”: ființa, adevărul, autenticitatea sunt date virtual în actul textualizării (al scrierii responsabile, ontologic angajate) care produce astfel o paradoxal㠄minciună adevărată”, adică minciuna ca virtualitate a adevărului.

Acest patos al autenticității superlative își face simțită prezența în poezia lui Marin Mincu mai ales începând cu volumul Am visat că visez că sunt înger, în care autorul, renunțând la toate convențiile „poeziei” (inclusiv la poemul constituit din versuri), încearcă să țintuiască explozia jetului scriptural sub forma unor fragmente de „proză”, unde absența semnelor de punctuație și a segmentării textului în enunțuri vrea să evoce tocmai ideea unei „curgeri” necontenite a scriiturii. Scrierea, la rândul ei, capătă (ca în anumite pagini din Intermezzo) atribute evident falice, devine penetrantă, iar actul inscripționării e asimilat unei operațiuni de „gravare” care se exercită asupra țesutului viu pentru a face să țâșnească la suprafață, după principiul unei torențialități hemoragice, magmele clocotitoare ale vitalului. Asimilat corpurilor tăioase, calumusul  nu mai este acum  decât un instrument de supliciu care încearcă să spargă, să pătrundă, să penetreze, în concordanță perfectă cu „falismul” spre care aspiră actul inscripționării. Această mișcare va fi însă pe jumătate amortizată de forțele de rezistență ale suprafeței, care conține ceva indestructibil, apare ca o crustă de o duritate extremă ce protejeaz㠄măduvele”, „esențele”, astfel încât supliciul se transformă în simulacru, traiectoria instrumentului de inscripționat devine șovăielnică, ezitantă, polarizată vectorial între patosul hiperbolic al penetrării și efectele „răului de adâncime”, ea producând „tatuaje” ce traduc tocmai o asemenea dialectică a profunzimii și suprafeței, dar traduc mai ales (la un alt nivel de semnificații) tocmai mixtura de adevăr și minciună implicată în actul inscripționării, devenind „autenticitate a scriiturii”, care implică elaborarea „falsului scriptural” simultan cu denunțarea lipsei sale de adevăr: „eu scriu greu scurmând adânc cu ciobul în carnea proprie dar sunt un iov negat căci tăietura nu e îndeajuns de dureroasă e doar la limita de sus a pielii nu am încă destul curaj să tai în carnea vie până la os până-n măduva sângerie a osului meu alb sunt doar un ticălos de scrib nevolnic înfricoșat de moarte de fața mea cea mai ascunsă pe care nici nu vreau s-o cunosc nu fac decât să mă exorcizez într-o descriere ce mă falsifică livrându-mă neîntreg mărturisirii ce coace mârșăvia în gându-mi negândit pândit de carne e un păcat mai mare decât crima să nu pot vorbi în libertate despre mine”.

Nr. 02/2011
Reunirea Comitetului Director al U.S.R.

Premiile ARIEL

Dinu Flămând, laureatul Premiului Național de Poezie „Mihai Eminescu” pe anul 2010

Revista revistelor
de Gabriela Gheorghișor

FLORIAN SAIOC – 80

Din Jurnal (2005)
de Gabriel Dimisianu

Pagini de jurnal (10)
de Gheorghe Grigurcu

Versuri
de Gabriel Chifu

O vizită la Cernăuți
de Adrian Popescu

Ani murdari
de Nicolae Prelipceanu

Cu padre Mărginean despre Anotimpul din Patmos
de Nichita Danilov

Sînge în „pulberile” cuvintelor
de Dumitru Chioaru

Patria poeziei
de Paul Aretzu

Existența din semne
de Florea Miu

Scriitorul și forul său interior
de Ioan Lascu

Sentimentul non-apartenenței
de Gabriel Coșoveanu

Teatralitatea romanului sub comunism
de Gabriela Gheorghișor

Mainimicul cel de toate zilele
de Bucur Demetrian

Tainele și spaimele inimei
de Daniela Firescu

Aurel Rău: Darul adus de fiecare zi
de Ștefan Vlăduțescu

Prin Castelul Obersdach la bucătărie1
de Gheorghe Schwartz

Poeme
de Virgil Diaconu

Ion Cristofor. De la fiorul liric la starea de spirit
de Mircea Bârsilă

Faptă și trezie
de Florin Caragiu

Avangardistul perpetuu (2)
de Octavian Soviany

Poem
de Cristian Belodan

În deal la Lilieci
de Toma Grigorie

Postume
de Marin Sorescu

Ratarea – sau idiotul sublim
de Claudiu Soare

Poem
de Simona Grazia Dima

Poeme
de Philip Michael Ondaatje

Eminescu și realsemitismul
de Constantin Romulus Preda

Bisericile de lemn în actualitate
de Luiza Barcan

O anumită justificare
de Octavian Anuța

Petre Tănăsoaica și „femeia lui Yerutonga”
de Ioan St. Lazăr

Poeme
de Sayumi Kamakura

© 2007 Revista Ramuri