de Patrel Berceanu
  
(19.04.1951  2.05.2006) 
În anul 1976, La Editura Scrisul Românesc din Craiova, poetul Patrel Berceanu îşi făcea intrarea în literatură cu un volum de versuri cu titlu deloc conformist, scăpat ca prin urechile acului de vigilenţa cenzurii : Sentimentul baricadei. Baricada este una care apără universul văzut în fragilitatea lui, se justifica poetul, într-un interviu pe care i-l lua Petre Braşoveanu apărut în Viaţa studenţească din 22 noiembrie 1977. Se poate înţelege că era însă vorba de o baricadă pentru apărarea universului interior. 
Răsfoind prin periodice sau prin manuscrise, am descoperit poezii aparţinând aceleiaşi vârste poetice ale lui Patrel Berceanu, cel care se situa pe poziţie de luptă în sensul trezviei, al alertei maxime a spiritului în faţa realităţii opresive (descrisă metaforic, cum altfel ?), a cărei transcedere o vedea posibilă prin activarea puterilor sufletului, prin recurs la construcţiile visului. Şi nu numai. O poezie cu titlu care şochează astăzi este Revoluţia, apărută în revista Amfiteatru, nr.12 din 1977. A scăpat ochilor vigilenţi doar fiindcă avea primul verb la trecut? Sau fiindcă în turnul de pază de la revista Amfiteatru se afla o poetă cu suflet mare şi generos, Constanţa Buzea, aceeaşi care, închizând un ochi, sesiza cu celălalt, în poezia lui Patrel Berceanu ,capacitatea de a decide, operand la nivelul conştiinţei ? Uimitoare ni se pare şi poezia Experiment, o descriere a experimentului totalitar, cu cercetarea resorturilor psihologice care l-a făcut posibil. 
Poate că ar fi nevoie astăzi de o reactivare a sentimentului baricadei în poezie, dacă e să luăm aminte la spusele criticului Alex Ştefănescu, dintr-un interviu realizat de Iulian Boldea : Mulţi scriitori (sunt, n.n.) scăldaţi într-un veşnic narcisism. Prea puţini sunt cei care au o privire de ansamblu asupra a ceea ce se întâmplă cu ţara lor sau cărora le pasă de soarta semenilor(Revista Apostrof, nr.8/2013). 
Poeziile de mai jos, unele inedite, altele apărute în revistele Amfiteatru şi România literară ale anilor 1975-1977 arată o faţă a tânărului poet Patrel Berceanu parcă întoarsă spre noi ,în ideea că implicarea de pe poziţiile baricadei este obligatorie pentru o conştiinţă poetică adevărată şi că nu toţi poeţii sunt narcisişti. Unii fac parte dintr-o specie de rara avis : le pasă.(Doina Pologea Berceanu) 
  
Experiment 
Se ia un om şi se închide într-o 
crisalidă 
Nici o uşă cu atât mai puţin 
o cheie 
Totuşi după o clipă de buimăceală ovală 
omul va începe să explice precipitat viermelui 
că trebuie să existe o soluţie de ieşire s.a.m.d. 
Vă înţeleg neliniştea, răspunde viermele  
dar în ceea ce mă priveşte nu văd nici o speranţă; 
dacă vă bazaţi pe idea de labirint  
aceasta presupune ideea de sus şi jos 
stânga şi dreapta şi legea simetriei. 
Însă în momentul în care aţi fost închis 
aici vi s-a luat posibilitatea percepţiei spaţiale. 
În plus sunteţi obiectul unui experiment. 
În ceea ce mă priveşte fiind supus  
metamorfozei în curând va trebui să  
vă părăsesc. Îmi pare rău. Vă salut.  
(inedită) 
Trenul care nu pleacă nicăieri 
cine visează frumos de-a-n picioarele  
ca mine 
poate pinul poate teiul 
poate caloriferul din Olimp 
poate un om păi atunci 
nu chiar un om ci un omuleţ 
hamalul pipernicit din gara Milano 
care-l întreba spre a dumisale dumerire 
pe Vitorio Gasman ce 
faceţi în vagonul ăsta domnule 
trenul ăsta nu pleacă nicăieri dar 
poate că vreţi să visaţi şi-atunci 
se schimbă treaba 
(inedită) 
Prin flori, în trap mărunt 
spunem că noaptea are ochii mari 
dar Doamne numai atât să fi învăţat ea 
din viaţa asta a noastră 
dacă face loc zorilor fără luptă 
de aceea să nu mă întrebaţi ce mai visez 
prefer un coşmar în locul unui vis 
care-mi intră în cameră 
pe scara de serviciu 
de aceea n-am cuvinte de milă pentru tei 
dacă se lasă turnat în flacoane de parfum 
fără să încerce un gest de împotrivire acolo 
pentru crizantema care nu-şi face din petale 
uşi groase capitonate în care 
să nu se mai zărească 
butonul soneriei 
doar ştiţi se mai intră în flori călare 
ca într-o catedrală cu uşile vraişte 
sub pretextul 
schimbului de experienţă. 
Conjuraţia viorilor 
dac-am privi cu inima 
nu ne-ar scăpa nerăbdarea 
cu care în fiecare noapte 
după ultimele acorduri 
viorile dau fuga 
în golurile rămase între brazi 
vai dac-am privi cu inima 
n-am coborî nicicând 
în păduri 
cu acele grele arcuşuri pe umeri 
topoarele 
Scrisoare de pe baricadă 
Cum mai e iarba  
pe la voi tot aşa 
grasă 
un colţ de baricadă împrăştiindu-se 
în aşchii 
câte o salcie făcând o reverenţă râului 
altfel nici nu ţi-ai da seama 
că moartea nu ridică glasul 
din când în când 
vine vorba de câte unul  
din noi 
Parabola florii nu e mireasma 
Parabola florii nu e mireasma 
Dar colivia desigur dă idee foarte  
exactă de zbor 
astfel desfid pe acela ce caută sens 
acestei dimineţi de vis şi candoare 
ştiu câte se pot întâmpla 
într-o singură clipă de neatenţie 
a veacului 
astfel parabola florii nu e mireasma 
astfel se-nalţă trilul privighetorii 
fără motiv şi în afara moralei 
deşi colivia dă o idee mai exactă 
de zbor 
Revoluţia 
Sigur că vocaţia acestei adolescente 
n-a fost matematica 
mai degrabă istoria 
demnitatea omului vreau să zic. 
din făptura ei tânără 
doar privirea mărturiseşte 
o vârstă respectabilă 
privirea ei întrebătoare nemulţumită 
un copil dificil 
cum ar spune profesorii 
cărora ochii copiilor tocmai 
le-au întors pe dos buzunarele 
un copil minunat revoluţia 
cum ar spune marii bărbaţi ai istoriei 
care pleacă în direcţia 
privirilor ei nemulţumite iscoditoare 
şi nu greşesc. 
Adevăratele păsări 
am văzut adevăratele păsări 
braţe li se zbăteau în loc 
de aripi 
iar în dreptul inimii o 
rană imensă lăcrima 
cuvinte lăcrima 
văzduhul întreg le înfrunzea 
din priviri 
iar ele 
zburau 
minunat zburau 
cu sufletul 
		 |