de Patrel Berceanu
(19.04.1951 2.05.2006)
În anul 1976, La Editura Scrisul Românesc din Craiova, poetul Patrel Berceanu îşi făcea intrarea în literatură cu un volum de versuri cu titlu deloc conformist, scăpat ca prin urechile acului de vigilenţa cenzurii : Sentimentul baricadei. Baricada este una care apără universul văzut în fragilitatea lui, se justifica poetul, într-un interviu pe care i-l lua Petre Braşoveanu apărut în Viaţa studenţească din 22 noiembrie 1977. Se poate înţelege că era însă vorba de o baricadă pentru apărarea universului interior.
Răsfoind prin periodice sau prin manuscrise, am descoperit poezii aparţinând aceleiaşi vârste poetice ale lui Patrel Berceanu, cel care se situa pe poziţie de luptă în sensul trezviei, al alertei maxime a spiritului în faţa realităţii opresive (descrisă metaforic, cum altfel ?), a cărei transcedere o vedea posibilă prin activarea puterilor sufletului, prin recurs la construcţiile visului. Şi nu numai. O poezie cu titlu care şochează astăzi este Revoluţia, apărută în revista Amfiteatru, nr.12 din 1977. A scăpat ochilor vigilenţi doar fiindcă avea primul verb la trecut? Sau fiindcă în turnul de pază de la revista Amfiteatru se afla o poetă cu suflet mare şi generos, Constanţa Buzea, aceeaşi care, închizând un ochi, sesiza cu celălalt, în poezia lui Patrel Berceanu ,capacitatea de a decide, operand la nivelul conştiinţei ? Uimitoare ni se pare şi poezia Experiment, o descriere a experimentului totalitar, cu cercetarea resorturilor psihologice care l-a făcut posibil.
Poate că ar fi nevoie astăzi de o reactivare a sentimentului baricadei în poezie, dacă e să luăm aminte la spusele criticului Alex Ştefănescu, dintr-un interviu realizat de Iulian Boldea : Mulţi scriitori (sunt, n.n.) scăldaţi într-un veşnic narcisism. Prea puţini sunt cei care au o privire de ansamblu asupra a ceea ce se întâmplă cu ţara lor sau cărora le pasă de soarta semenilor(Revista Apostrof, nr.8/2013).
Poeziile de mai jos, unele inedite, altele apărute în revistele Amfiteatru şi România literară ale anilor 1975-1977 arată o faţă a tânărului poet Patrel Berceanu parcă întoarsă spre noi ,în ideea că implicarea de pe poziţiile baricadei este obligatorie pentru o conştiinţă poetică adevărată şi că nu toţi poeţii sunt narcisişti. Unii fac parte dintr-o specie de rara avis : le pasă.(Doina Pologea Berceanu)
Experiment
Se ia un om şi se închide într-o
crisalidă
Nici o uşă cu atât mai puţin
o cheie
Totuşi după o clipă de buimăceală ovală
omul va începe să explice precipitat viermelui
că trebuie să existe o soluţie de ieşire s.a.m.d.
Vă înţeleg neliniştea, răspunde viermele
dar în ceea ce mă priveşte nu văd nici o speranţă;
dacă vă bazaţi pe idea de labirint
aceasta presupune ideea de sus şi jos
stânga şi dreapta şi legea simetriei.
Însă în momentul în care aţi fost închis
aici vi s-a luat posibilitatea percepţiei spaţiale.
În plus sunteţi obiectul unui experiment.
În ceea ce mă priveşte fiind supus
metamorfozei în curând va trebui să
vă părăsesc. Îmi pare rău. Vă salut.
(inedită)
Trenul care nu pleacă nicăieri
cine visează frumos de-a-n picioarele
ca mine
poate pinul poate teiul
poate caloriferul din Olimp
poate un om păi atunci
nu chiar un om ci un omuleţ
hamalul pipernicit din gara Milano
care-l întreba spre a dumisale dumerire
pe Vitorio Gasman ce
faceţi în vagonul ăsta domnule
trenul ăsta nu pleacă nicăieri dar
poate că vreţi să visaţi şi-atunci
se schimbă treaba
(inedită)
Prin flori, în trap mărunt
spunem că noaptea are ochii mari
dar Doamne numai atât să fi învăţat ea
din viaţa asta a noastră
dacă face loc zorilor fără luptă
de aceea să nu mă întrebaţi ce mai visez
prefer un coşmar în locul unui vis
care-mi intră în cameră
pe scara de serviciu
de aceea n-am cuvinte de milă pentru tei
dacă se lasă turnat în flacoane de parfum
fără să încerce un gest de împotrivire acolo
pentru crizantema care nu-şi face din petale
uşi groase capitonate în care
să nu se mai zărească
butonul soneriei
doar ştiţi se mai intră în flori călare
ca într-o catedrală cu uşile vraişte
sub pretextul
schimbului de experienţă.
Conjuraţia viorilor
dac-am privi cu inima
nu ne-ar scăpa nerăbdarea
cu care în fiecare noapte
după ultimele acorduri
viorile dau fuga
în golurile rămase între brazi
vai dac-am privi cu inima
n-am coborî nicicând
în păduri
cu acele grele arcuşuri pe umeri
topoarele
Scrisoare de pe baricadă
Cum mai e iarba
pe la voi tot aşa
grasă
un colţ de baricadă împrăştiindu-se
în aşchii
câte o salcie făcând o reverenţă râului
altfel nici nu ţi-ai da seama
că moartea nu ridică glasul
din când în când
vine vorba de câte unul
din noi
Parabola florii nu e mireasma
Parabola florii nu e mireasma
Dar colivia desigur dă idee foarte
exactă de zbor
astfel desfid pe acela ce caută sens
acestei dimineţi de vis şi candoare
ştiu câte se pot întâmpla
într-o singură clipă de neatenţie
a veacului
astfel parabola florii nu e mireasma
astfel se-nalţă trilul privighetorii
fără motiv şi în afara moralei
deşi colivia dă o idee mai exactă
de zbor
Revoluţia
Sigur că vocaţia acestei adolescente
n-a fost matematica
mai degrabă istoria
demnitatea omului vreau să zic.
din făptura ei tânără
doar privirea mărturiseşte
o vârstă respectabilă
privirea ei întrebătoare nemulţumită
un copil dificil
cum ar spune profesorii
cărora ochii copiilor tocmai
le-au întors pe dos buzunarele
un copil minunat revoluţia
cum ar spune marii bărbaţi ai istoriei
care pleacă în direcţia
privirilor ei nemulţumite iscoditoare
şi nu greşesc.
Adevăratele păsări
am văzut adevăratele păsări
braţe li se zbăteau în loc
de aripi
iar în dreptul inimii o
rană imensă lăcrima
cuvinte lăcrima
văzduhul întreg le înfrunzea
din priviri
iar ele
zburau
minunat zburau
cu sufletul
|