Primul Bacovia
de Paul Aretzu
Apariţia
în româneşte a cărţii Svetlanei Paleologu Matta, Existenţa poetică a
lui Bacovia (Editura Ateneul Scriitorilor, Bacău, 2012, traducere, studiu
introductiv, ediţie îngrijită de Lucia Olaru Nenati), la mai bine de cincizeci
de ani de când a fost tipătită în limba franceză (1958), reprezintă o reparaţie
tardivă, dar binemeritată şi, totodată, un eveniment cultural. Autoarea a avut,
ea însăşi, un destin aparte. Născută în 1928, la Bucureşti, provenea dintr-un
tată germano-chilian şi dintr-o mamă ruso-poloneză, despărţiţi timpuriu. A
locuit o vreme la Ismail (Basarabia), apoi la Bucureşti, unde a făcut studii la
Belle Arte şi la Conservator. În 1950, a fost expulzată, împreună cu familia,
în Elveţia, urmând studii de romanistică (la Zürich, apoi la Paris). În 1955,
şi-a susţinut doctoratul în litere cu teza Existenţa poetică a lui Bacovia.
S-a căsătorit cu Andrei Paleologu, fratele renumitului eseist. Preocupată, de
asemenea, de o abordare hermeneutică a poeziei lui Eminescu, i-a consacrat două
studii, Eminescu şi abisul ontologic (1988) şi Jurnal hermeneutic
(1997). Bibliografia
lui George Bacovia înscrie cărţi notabile, Mihai Petroveanu, Bacovia
(1969), Gheorghe Grigurcu, Bacovia, un antisentimental (1974), Ion
Caraion, Bacovia. Sfârşitul continuu (1977), Dinu Flămând, Introducere
în opera lui G. Bacovia (1979), Mircea Scarlat, George Bacovia. Nuanţări
(1987), V. Fanache, Bacovia. Ruptura de utopia romantică şi afirmarea
spiritului modern (1994), Ion Bogdan Lefter, Bacovia un model de
tranziţie (2001), Constantin Trandafir, Poezia lui Bacovia (2001),
precum şi Dosarul Bacovia, de Constantin Călin. Cronologic,
studiul Svetlanei Paleologu Matta este primul. De la început, acesta se
diferenţiază de critica din ţară, pentru că îl situează pe George Bacovia (cu
dezinvoltura unui familiarizat), într-un context european (literar şi
filosofic). Sunt făcute, de asemenea, eforturi pentru înţelegerea dimensiunilor
existenţiale care au generat o asemenea operă insolită. Ca şi
existenţialistul danez Sřren Kierkegaard, Bacovia este patruns de metafizica
durerii, instalată în inimă. Amândoi sunt hieratici şi imuabili. În
afară de interiorizarea spirituală comună, îi deosebesc multe. Baudelaire,
însă, nu intră în ecuaţie, fiind un poet organic, al materiei vicioase, al
voluptăţii descompunerii. Se află, temperamental, la polul opus. Începutul
secolului al XX-lea (ca reacţie la ceea ce George Steiner numea, vorbind despre
secolul anterior, un veac de plictis) este unul exploziv, al insurgenţelor. Maladia,
diagnosticată de Jung drept disociere, se recunoaşte în maniera lui
Picasso, exprimând plastic descentrarea, deformarea, tulburările profunde prin
care omul şi-a pierdut divinitatea de pe chip (p. 35). Torpoarea, bătrâneţea
prematură afectează mulţi artişti tineri. Prezentând succint imaginea epocii,
autoarea îl încadrează pe Bacovia în pulsaţiile psiho-culturale ale acesteia,
ignorând însă defazarea care îi despărţea pe români de Occident. Încercând o
figură expresivă, îl compară cu vâscul: Atunci când un arbore se usucă de
bătrâneţe, trunchiul său îngăduie să apară vâscul care îi bea restul vieţii
şi-i grăbeşte sfârşitul. Am putea spune că Bacovia este vâscul timpului nostru.
[...] Bacovia este sumbrul simptom al decristalizării. [...] Dar ce se petrece
cu vâscul? Este eliminat (pp. 36-37). Acestei reprezentări deprimante i se
adaugă starea de asfixie pe care o provoacă absurdul. Consecinţele:
simbolismul, existenţialismul, decadentismul, psihanaliza. Pe lângă această
diagramă ideologică (primul capitol se numeşte O victimă a timpului său),
se determină şi o situare socială a poetului (în capitolul O poziţie faţă de
burghezie). Burghezia este imaginea respingătoare a imanenţei, a declinului
moral, producând dezgust şi, în final, împietrire. Laicizarea excesivă
a lumii în care trăieşte îl constrânge pe poet să împrumute masca
sinuciderii, adică a retragerii, a izolării. O primă formă a desprinderii
este ironia: ceva ce, pe de o parte, ascunde abisuri psihologice, iar pe de
alta, se adiţionează în chip admirabil aristocratismului orgolios al lui
Bacovia (p. 41). În fond, nu este decât un exerciţiu ascetic, propriu firii
sale. Recurgând
la imaginile jungiene anima şi animus, atribuie arhetipul
vieţii substratului moldovenesc al poetului, iar arhetipul sensului
adaosului cultural occidental. Moştenirea moldovenească, simbolizată prin singurătate,
beţie şi ploaie, se converteşte în descompunere şi melancolie. Arhitectura
ritmului, foarte prezentă, augmentează stările depresive. Comentând
poemul reprezentativ al lui Bacovia, nu se opreşte la semnificaţiile alchimice
ale plumbului, numeroase şi adecvate unei dezvoltări hermeneutice, ci
coboară mai profund, la elementele fundamentale presocratice, identificându-l
cu pământul. Este vorba, anume, de reziduul final al procesului radioactiv, un
rest care nu mai este apt de transformări active un produs stabil şi final,
un rezid care supravieţuieşte dezintegrării şi cade la fund în
chip de precipitat: este plumbul (p. 51). În strategia estetică a autorului se
remarcă o erudiţie a ritmului, un simţ al efectelor fonetice, al muzicalităţii
cu funcţii semantice. Această intuiţie se asociază cu limbajul concis, semn al
interiorizării. Sunt puse în evidenţă autoritatea şi substanţialitatea limbii:
nonimaginativă, austeră, se explică prin forţa sa foarte apropiată de magia
primitivilor (p. 54). Amorul defunct al poetului, un reziduu existenţial,
reprezintă sfârşitul afectivităţii. Este vorba de o mineralizare, o fosilizare
a viului, o cădere în fatal a stărilor: Bacovia este în sine o veritabilă carenţă
biologică: «sunt lipsuri în sângele meu>> (Idei); este senzaţia
reală a vidului, aceea care produce carenţa lui concretă şi dezechilibrul său
profund (p. 55). Ca şi congenerii occidentali, Bacovia este ros de urât, suferă
de angoasă. În această privinţă, credem că a fost, mai degrabă, un placid al
înscenării propriei suferinţe. A fost un dedublat, funcţionând în acelaşi timp
ca regizor şi erou, capabil să-şi inducă o natură de nefericit perpetuu. Nimic
nu este însă jucat, pentru că Bacovia este un trăitor nemijlocit, este eroul
propriei suferinţe, este afectat real de propriul rol. Nu este ipocrit, este
prea lucid. Svetlana Paleologu Matta face distincţie între sensul urâtului
românesc, o stare de apatie, de vacuitate, şi echivalentele din alte limbi, nausée,
angoise, angst, saudade. Pe
lângă procesul de devitalizare şi de mineralizare sufletească, în viziunea
poetului are loc şi o contagiune şi o vulnerabilizare biologică a întregii
lumi, care intră în descompunere, în dizolvare. Simptomatic este timpul,
crepuscular şi agonizant, un timp care se sfârşeşte (p. 63), al morţii şi al
morţilor. Timpul este inclus adesea în ritm, în monotonie, în imagini sau
versuri repetate, în universul redus. De asemenea, meteorologia monocordă
produce stări de disperare şi plictis. Obsesiile lui Bacovia sunt prezentate
drept strigoi, care se întorc din moarte, dar, în acest caz, nu se poate
vorbi decât de strigoi interiori, de fantasme. Eseista explică stările
paroxistice ale poetului prin eul său imens. Plictisul bacovian, care
este un reflex existenşial, provenind din urât, este mai autentic şi mai
expresiv decât greaţa filosofică a lui Sartre. Cercetătoarea consideră
plictisul lui Bacovia ancestral. Este un vid existenţial, o acumulare de care
trebuie să se elibereze, ca o sarcină toxică. După
o tehnică simbolistă uzuală, poetul introduce cromatica în poemele sale,
exprimând prin corespondenţă stări sufleteşti: Fiecărui sentiment îi
corespunde o culoare, deşi nu este vorba de un simplu cod sentimental.
Svetlana Paleologu Matta extinde aria de referinţe la domenii culturale
diverse, la poezia europeană (Hölderlin, Baudelaire, Trakl), la filosofie
(Pascal, Kierkegaard, Heidegger, Sartre), la pictură şi la muzică. Culorile
invadează gradual şi simfonic peisajul. Dacă plumbul reprezintă materia
coborâtă până la stadiul amorf, culorile sunt nişte filtre. Funcţionează,
desigur, o tehnică a sinesteziilor. Totuşi, nu se poate vorbi despre o
cromatică, poetul folosind culoarea unică, creând universuri monocrome. Poezia
lui Bacovia este un reflex al percepţiei materiale a lumii, chiar şi stările
psihice au substanţă, stagnează, sunt transferate în lucruri. Resemnat,
poetul acceptă, ca într-o tragedie antică, mai mult prin gesturi, fatalitatea
destinului. Nu există pentru el nicio lumină de speranţă. El este, spune
exegeta, însetat de dispariţie, absorbit de ideea de neant, dorindu-şi să se
desfacă de Creaţie. Solitar, lipsit de voinţă vitală: Sare în ochi
analogia între atitudinea sa şi soarta sinucigaşilor (p. 93). Autoarea
fixează, prima şi competent, reperele de abordare exegetică a operei bacoviene.
Sunt identificate trăsăturile definitorii, se realizează o hermeneutică a
legăturii (care se impune, în cazul său) între trăire şi poetică, se face inventarul
formelor şi simbolurilor, se comentează inedit poeme reprezentative, se face
comparatism şi se încadrează autorul într-un context cultural cuprinzător.
Impresionează îndrăzneala şi eleganţa elocuţiunii. În poemul Amurg de toamnă,
dar şi în alte locuri, corbul este mesagerul răului, dar şi simbolul
singurătăţii şi melancoliei poetului. Dând spaţialitate instinctului
distructiv, trasează prin aer o geometrie glacială (p. 94). În intenţia de a
compara universurile bacovian şi eminescian, se evocă, obsesiv şi nejustificat,
mitul dacic sau al medievalităţii voievodale. În schimb, există, realmente, în
lirica bacoviană o stare demonică, un rău existenţial care deregleză
climatul şi care nu poate fi definit. De cele mai multe ori, poetul este
spectatorul propriilor proiecţii psihice în natură. Moartea, foarte prezentă,
este, pentru el, nu sfârşitul, ci o agonie, o stare de muribund care poate
expia în orice moment, care poate muri fără încetare (p. 99), este, mai bine
zis, boala de moarte. Viziunile îndoliate, florile carbonizate, abuzul de
negru, cimitirele şi sicriele, tenebrosul, sumbreţea naturii, aneantizarea ţin,
într-adevăr, de imaginarul infernal, satanic: Bacovia este vândut diavolului.
Replierea asupra lui însuşi, golul său, plictisul său sunt categoric demonice
(p. 101). Regresiunea ţine de primitivismul poetului, de fondul său instinctual
dominant. Ploile dizolvante, angoasa, sentimentul singurătăţii dezvăluie
persistenţa unui substrat preistoric. În acelaşi registru, timpul este perceput
ca o încremenire în prezent, ca o ieşire din istorie. Totuşi, cititorul nu este
foarte afectat, nu resimte elegia, contemplând de fapt, ca la un mic teatru,
perfecţiunea dusă la paroxism a jocului vieţii. Bacovia este un erou al lui
George Bacovia. Dar identitatea între eul poetic şi autor este totală. Un
capitol se întreabă de ce nu a existat o şcoală Bacovia, de ce nu s-au ridicat
discipoli. Stilul său unic, rafinamentul, instinctul poetic il fac inimitabil.
În schimb, este compatibil cu valorile occidentale, integrabil (criticul Cornel
Ungureanu susţine vocaţia mitteleuropeană a literaturii noastre). Se face,
apoi, o sumară plasare contextuală: Urmuz, Arghezi, Ion Barbu, Blaga,
sculptorul C. Brâncuşi. În afară de primul, toţi ceilalţi au surse în etnic sau
în balcanism. În cazul lui bacovia nu se poate vorbi de aşa ceva, poezia sa
fiind exclusiv citadină şi existenţială, exprimând tipare ale mentalităţii
provinciale: plictisul, repetabila banalitate cotidiană, târgul anemic,
dughene, panorame fascinante, frânturi muzicale evadate prin ferestre, fanfara,
bătrânii fără orizont, devitalizaţi, insomniaci, artificiul generalizat,
bâlciul sordid, nevrozant, realitatea fără conţinut. Ca poet de anvergură
europeană, Bacovia este un avertisment, un iniţiator în legătură cu criza de
conştiinţă. Există
poeme, nu prea multe, care ies din universul bacovian, dând imagini vaporoase
ale unui crepuscul senin în parcul unui palat dezafectat, un bal în care
predomină albul, armonia, graţia, izbucnirea surprinzătoare a primăverii şi
discreţia unei întâlniri erotice, altă primăvară impetuoasă, aducând în muguri
sevă nouă, verde crud, înviind speranţe. Totuşi, Bacovia rămâne un poet
al dezgustului de viaţă, al degradării existenţei până la forma reziduală a
plumbului, al trăirii prin imagini negre, negative, expresii ale suferinţei
ontologice. În
addenda, dintr-o convorbire purtată în 2005 cu Lucia Olaru Nenati, aflăm
amănunte biografice, date despre parcursul formării sale spirituale, despre
convingeri estetice, morale, despre afinităţile elective.
Traducerea în limba română şi tipărirea cărţii
despre Bacovia, a Svetlanei Paleologu Matta, este nu numai o reparaţie, dar şi
un gest obligatoriu de probitate ştiinţifică. În ciuda timpului scurs şi a
condiţiilor în care a fost elaborată, îşi menţine actualitatea, demonstrând
fineţea, eleganţa analizei, supleţea gândirii, perspectiva europeană din care a
fost interpretat marele poet.
|
|