Reputatul cineast, subtil și inteligent, Mircea Danieliuc este și un remarcabil romancier, cu o deosebită forță imaginativă, luxuriantă, și un stil rafinat, fără falsă pudoare. De la debutul său – bestsellerul din 1997 – cu „Pisica ruptă“ (Premiul ASPRO, pentru cea mai bună carte a anului), Danieliuc continuă să șocheze cu fiecare carte a sa (9), impunându-se printr-o scriitură personalizată. Romanele sale captivează prin oglinzile paralele ale unor destine frustrate – o lume reală alterată – oameni vii (nu modele!).
Recentul său roman „Ora lanti“ (Editura Cartea Românească, 2007, 375 pg.), mozaic puternic colorat, este o explorare, fără prejudecăți, într-un labirint social populat de o tipologie ajustată la evenimente de o concretețe ușor traductibilă. Ficțiune rafinată, „Ora lanti“ este un roman al vieții cotidiene, al faptelor diverse în care raționalul și logicul nu mai alcătuiesc sisteme de referință. Construit cinematografic, posibil scenariu de film (nu lipsesc didascaliile), romanul debutează fulminant prin trei scene de erotism inflamant. În pagini fierbinți, textul abundă de picanterii deocheate și de scene erotice, detaliul depășind regulat linia exprimării impudice; obsesiile erotice trimit la romanele lui Henry Miller („Tropicul cancerului“) sau Louis Begley („Totul despre Schmidt“).
Trama romanului o constituie explorarea unei interiorități alterate: tribulațiile protagonistului Giani (Ghighi) Stratulat, individ plasat la limita patologicului. Romanul devine o sumă de observații și reflecții prin care coabitează biografia individuală cu aceea a unei epoci. Acuplările surprinzătoare („Acolo a vrut, în picioare, printre lopeți“) sunt întrerupte de reflecții sociale istorice, filosofice. Mircea Danieliuc a creat în Stratulat un caracter deosebit, complex, autodecepționat în viață și familie; un individ frustrat, obsedat erotic, care caută un echilibru, o consolare, o fericire iluzorie. După o pasageră experiență erotică în compania Violetei, o ex-vampă frustrată sexual, pentru care simte „o violență cecenă“, Bunuț Stratulat suferă o depresie care avea să-l ducă la Spitalul 9.
Recomandat de către dr. Traian Gal, Stratulat devine pacientul psihoterapeutului Gilda Both, pentru care avea să constituie un „studiu de caz“ în vederea doctoratului pe care îl pregătea. Remediul propus este „terapia prin sex“, dar experimentul nimfomanei Gilda avea să conducă la pasiune, obsesie, dependență, calvar. Abandonat de aceasta, personajul este hotărât să se regăsească prin căsătoria cu Aurora, care însă „cu corpul ei generos și cu anticorpii ei maladivi“, mă trimite ineluctabil în brațele acestei femei (Gilda) de-o frigiditate sârguincioasă“. Încă obsedat de Gilda, eșecul este absolut; mariajul se dovedește funest și după un nou stagiu la Spitalul 9 Aurora hotărăște să divorțeze. Fiecare eșec produce o breșă în plus; criza conjugală și obsesia pentru Gilda îi determină, lui Stratulat, o stranie debusolare.
Romanul se stinge, în final, într-o viziune apocaliptică: „Zbârnăitul din cap s-a mutat în articulații. Îmi zornăie fiecare globulă. Sunt zguduit violent, această frecare mă va calcina într-un scăpătat criogenic. Sunt rece, mi-e frig. Am inima învelită în gheață, ca pentru transplant. Gândesc glacial, sunt pătruns de vigoare, presimt un sfârșit asurzitor, deflorant; explozia nu mai sper s-o aud din cauza diferenței de viteză dintre lumină și sunet. Privesc realitatea în față, precum Constantin Brâncoveanu. Uite-i cum aleargă spre mine. Nu pot să-i ajut cu nimic. Mi se pare hilar, dar nu-mi vine să râd.“
O experiență de viață, formată din frecventarea unor medii, diferite, ale societății îi permite lui Mircea Danieliuc o ipostaziere a imaginii devastatoare a unei societăți alienate de o prelungită democratură marcată de rapacitatea unui capitalism barbar. Voalată, dar mereu prezentă, apare condamnarea unei lumi în care absența unei vieți spirituale conduce la ratarea celor incapabili de a se adapta unei vieți adevărate. Fantezie și realitate, viața cotidiană e marcată, în roman, de varii norme de conduită: „Am o reputație (G.S.), sunt în Who’s Who, am iscălit o grămadă de filme, emisiuni, nu știu ce, un morman de reclame. /.../ Sunt plătit ca la chiori, de acord, ăsta-i sistemul. Valoarea nu se plătește“. În contrast însă apare corupția: „Prin ’95, când s-au făcut averile alea și alergau ca nebunii să tragă un tun /.../ cumpăra fabrici iertate de datorii, șmenul ala cu retehnologizarea /.../ pe urmă le dezmembrau curățel și le vindeau la bucată. /.../Atunci s-au legat averile mari și simularea prosperității“. Vituperant în subsidiarul acțiunii romanului, Mircea Danieliuc demască fariseismul politic: „lumea înfulecă absolut tot ce vede pe sticlă, chiar pe nemestecate; dacă ai de făcut e să-i torni în gurița deschisă. /.../ Dar ce importanță are, nu se delapidează tot timpul, ce mai așteptăm? Nu-i tot aia? Nu-i ciclic, de ce se înghesuie lumea să apuce un loc pe craca de sus? Să vadă la cât s-au întins «nenorociții» în mandatul trecut ca să aibă o marjă și ei“. Ca un leitmotiv apare parodia vulgară, spectaculară până la vârf, a așa-zișilor răpiți în Irak: „Ori ești răpit, ori nu ești răpit! Ne ia de tâmpiți? Se bagă, văd, Cotroceanul. Asta-i o chestiune de bani grei, ascultă ce-ți spun“. Violeta Marinache, „grizonată și tânără încă, taiorul mulat, o mică bijuterie la gât și cracii ăia de deputat dezveliți generos în teaca fosforescentă“, deși membră a Camerei și ministru al culturii, face afaceri cu un personaj dubios arabo-suedez Bassam (Hayssam?) iar când acesta e demascat ca spion avea să fie numită ambasador în Liban (?!).
Scriitorul urmărește contrastul între aparențe; un mediu elevat ascunde, adesea, drame, vicii, existența în promiscuitate. Doctorul Traian Gal, un pervers sexual, ajuns director de spital, păstrează o listă a femeilor cu care are raporturi ambigue; psiho-terapeuta Gilda, amantă frigidă, e stăpânită de o carnalitate excesiv-animalică și schimbă bărbații după sezon. Ar părea că ne aflăm alături de personaje cu o psihologie morbidă gen – Columbeanu, Prigoană, Lis, ce practică o murdară pornografie de lux.
Structură narativă construită cu subtilitate (36 de secvențe-scene), romanul „Ora lanti“ oferă o lectură lejeră, incitantă și umoristic-parodică. O carte inteligentă, cu implicații psihologice și sociale, romanul dezvăluie îndrăzneala stilistică, talentul și forța de prozator ale lui Mircea Danieliuc.