William Blake, vizionarul
de Petrişor Militaru
În sensul cel mai
general, cartea lui Cătălin Ghiţă despre William Blake (1757-1827) reprezintă o
introducere succintă în poetica marelui romantic englez, lucrarea
universitarului craiovean fiind primul studiu sistematic din critica românească
dedicat poetului şi artistului englez. Într-un sens ceva mai particular,
studiul de faţă are în centru vizionarismul lui William Blake: în ciuda
contradicţiilor ce caracterizează gândirea sa poetică, Cătălin Ghiţă ne
demonstrează că este suficient de coerent pentru a trasa un sistem
nesistematic pe care, deşi nu şi-a propus în mod explicit să îl creeze, îl
realizează în mod implicit. De altfel, una din contradicţiile care ne-au atras
atenţia este aceea că, în concepţia lui Blake, deşi geniul este teoretic,
liber de greşeală, totuşi eul creator se poate înşela sau poate fi indus în
eroare în ceea ce priveşte manifestarea artistică (p. 44) o dată pierdută
starea vizionară, eul empiric ia locul eului creator şi, o dată cu acesta,
dispare şi simţul autocritic.
Pornind de la premisa
că, în general, orice proces vizionar implică un efort gnoseologic vast (p.
19) ce are ca scop înţelegerea lumii şi a rolului pe care omul îl are în raport
cu universul, Cătălin Ghiţă îşi centrează investigaţia teoretică şi practică în
jurul a trei concepte fundamentale: i) eul creator (diferit de eul
empiric) ce experimentează starea vizionară; ii) factorii inductori ai
viziunii (fie ei naturali sau supranaturali) şi iii) esenţa viziunii, incluzând aici atât starea-sursă
a eului artistic, cât şi manifestarea ei poetică sau vizuală ca operă de artă.
Delimitarea dintre eul vizionar şi eul empiric va permite determinarea
calităţilor ontologice ale eului creator, subliniind importanţa proiectării
unui personaj ca Urizen o imagine speculară a lui Los/ Blake, o reprezentare
de sine opusă (cu funcţie, paradoxal, complementară) împotriva căreia să
permită dezlănţuirea unui adevărat război spiritual (p. 230). Apoi, după ce va
descrie şi analiza principalele trăsături ale viziunii blakeene surprinsă,
deopotrivă, sub aspectele ei empiric şi estetizant exegetul va demonstra cum
acurateţea radiografiei pe care a dezvoltat-o în jurul poeticii blakeene se
poate verifica prin apelul ferm la textele epico-lirice semnate de artist (p.
178).
Perspectiva
cvadripartită a lui Blake asupra realităţii fenomenale îl conduce pe Cătălin
Ghiţă spre concluzia că există patru niveluri de interpretare a poeziei
blakeene, subliniind concomitent că romanticul englez foloseşte o serie de
figuri paradigmatice (cum sunt Orc, cei patru Zoa, Los sau Isus) ce joacă
rolul unor icoane convergente în raport cu evenimentele. Interesant este că
generarea nivelurilor de semnificaţie şi crearea unor figuri paradigmatice
reprezintă două procese simultane fiind paradoxal, o modalitate de codificare
a poemului, de vreme ce textul ca atare sporeşte în complexitate, şi o
modalitate de decodificare a sa, de vreme ce trama epică şi personajele devin,
astfel, mai transparente (p. 182). În concluzie, pe măsură ce ni se relevă
concepţia lui Blake despre Dumnezeu, om şi artă, în cea de-a patra secţiune a
cărţii, atenţia ne este captivată de evoluţia viziunii cvadruple blakeene:
viziunea simplă (America, Europe, The Song of Los),
viziunea dublă (The Four Zoas), viziunea triplă (Milton) şi
viziunea cvadruplă (Jerusalem).
|
|