Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Interfeţe poetice

        de Silviu Gongonea

Daniela Micu (n. 1987) este în prezent doctorandă a Facultăţii de Litere din Craiova, pregătind o teză ce are în centru o temă antropologică. A tradus din Paul Celan şi a publicat numeroase cronici, studii şi eseuri în reviste din ţară. A primit însă şi câteva preimii la concursurile naţionale de poezie, fiind prezentă, de asemenea, în mai multe antologii, lucru care a facilitat pregătirea următorului pas şi anume debutul său editorial cu volumul Sufletul al doilea (Ed. Aius, Craiova, 2014).

Ca o notă specifică, putem afirma că s-a format la Craiova un nucleu de poeţi care a reuşit să creeze un onirism metadiscursiv, venit pe filieră suprarealistă şi în speţă prin intermediul poeziei lui Gellu Naum. Bunăoară, Petrişor Militaru se diferenţiază printr-un joc abil cu interfeţele curentului inventat de Breton&co în 1924, secondat fiind îndeaproape de Gabriel Nedelea şi acum de Daniela Micu, la capătul unei poetici atât de diferite totuşi de ceea ce reuşeşte Ştefan Manasia prin verticalizarea destructurantă, distructivă în planul realului.

Sufletul al doilea este un debut poetic meritoriu ce stă sub semnul secundarului şi al magicului, amintind, aşadar, de tehnica deviantă, spontană, creându-se peisaje onirice stranii, invadate de „iederă şi rozmarin“ (Mesele de rozmarin), de „păianjenii morfinei“ (Gherasm corbii), semnalând legături subtile cu inconştientul, unde susul şi josul, raţionalul şi iraţionalul se confundă şi contrariile se anulează. Bretonian, privilegiul acesta rămâne un mijloc eficient de codificare a poeziei. Astfel este valorizată fecunditatea limbajului, generator de lumi posibile, a textului văzut ca liant între realitate şi vis. Insolitarea nu este o fugă de real, ci se doreşte o potenţare a sa. Implicarea mai multor registre, între care se evidenţiază cel autoironic, asigură distanţarea de reţetele consacrate. Facerea poeziei este sugerată, precum „pâinea [care] arde/ în cuptorul plin de funingine“ (Aşa de sub păr). Textul, cum se întâmplă într-un poem intitulat Noaptea dinaintea prinderii, „teoretizeaz㓠obnubilarea, sub forţa unui „tu“ generic, impersonal, ce este puntea virtuală cu eul profund, cu acel frate al doilea, cu sinele: „Încearcă să te vadă aşa cum eşti/ de fapt,/ tu-i acoperi vederea/ cu un cearşaf periferic”. Cu totul aparte, paradoxală s-ar putea spune, este lupta voluptoasă cu demonii transavangardismului prin ceea ce am putea numi o reactivitate limitată. De altminteri, este felul ei, al acestei poezii, de a nu-şi neglija receptorul şi de a comunica intertextual prin mărcile fragilităţii cu lirica feminină, reprezentând, în egală măsură, punctul nodal al unei scriituri in statu nascendi: „Oul tăcerii mele/ s-a mutat într-o pasăre/ cu trupul drept şi fâlfâiri de aer traversat./ O tăcere mândră/ pieptul drept/ fâşii, fâşii./ Pieptul aţos pe care-l scuipi mestecat/ ca pe o linişte veche/ aducătoare de veşti proaste.// În gâtul meu s-a deschis o pădure deasă/ un aliat neobişnuit.“ (Interior).

Nr. 07-08 / 2014
Festivalul de Literatur㠄Bucureşti – Chişinău – Orheiul Vechi”

In memorian Nicolae Stroescu Stînişoară

Lungul drum spre politeţe – mică descriere
de Gabriel Coşoveanu

Versuri
de Gabriel Chifu

Din jurnal (2011)
de Gabriel Dimisianu

Pagini de jurnal (49)
de Gheorghe Grigurcu

Simoniaci?
de Adrian Popescu

Sfârşiţi odată cu trecutul
de Nicolae Prelipceanu

Interfeţe poetice
de Silviu Gongonea

Cum se construieşte responsabilitatea etică
de Ştefan Vlăduţescu

Insectarul domnului Jurebie
de Constantin M. Popa

Don Juan + Casanova + Zorro = Un dandy modern. Sau nu...
de Cristina Gelep

Bârfă, delaţiune şi cabotinism
de Mihai Ghiţulescu

Un neo-expresionist sui-generis: Camil Tănăsescu
de Ioan Groşan

Aikidô cu absurdul
de Gabriela Gheorghişor

SEMNAL EDITORIAL

Purici şi oameni
de Cătălin Ghiţă

De prin arhive: Manolescu şi muncitorii

Epilog. Eu şi Emil Brumaru împăiaţi ca papagalul lui Flaubert
de Valeriu Gherghel

Cei O Sut㠖 opera care conturează trecerea de la postmodernism la wikipedism
de George Morărel

Iurie Matei, o încercare de portret în manieră uşor cubistă
de Nichita Danilov

La vita e bella
de Radu F. Alexandru

Poezie
de Octavian Soviany

Poezie
de Vasile Dan

Poezie
de Laura Dan

SEMNAL EDITORIAL

Poezie
de Paul Vinicius

Poezie
de Mădălina Nica

Poezie
de Toma Grigorie

Poezie
de Florin Costinescu

Negru profund, noian de negru
de Florin Logreşteanu

Armatele moi
de Ovidiu Pecican

Robert Wilson şi emanciparea spectatorului
de Daniela Firescu

„Pentru mine, Shakespeare este un Dumnezeu al cuvintelor”
de Emil Boroghină

Paradigmele temporalităţii: imaginaţie şi transgresivitate
de Gabriela Rusu-Păsărin

Madame Mallory şi micul bucătar indian
de Richard C. Morais

Apollinaire – Dragostea şi războiul
de Maria Tronea

Imponderabilitatea fericirii
de Haricleea Nicolau

François-Pohu Lefevre
de Cătălin Davidescu

© 2007 Revista Ramuri