Canonul literar (1)*
de Virgil Diaconu
Marea
problemă teoretică a literaturii, aceea a conceptului sau fiinţei sale, a fost
pusă şi discutată de-a lungul timpului sub diferite chipuri de către poetică,
estetica literară sau ştiinţa literaturii.
Conceptul
literaturii a fost vizat şi de către cercetătorii clasici sau moderni care au
tratat despre canonul literar. În modernitate, lucrări de această
factură au semnat între alţii filologii germani David Ruhnken (1723-1798) şi
Ernst Robert Curtius. Cel puţin Curtius, care în cartea Literatura modernă
şi Evul Mediu latin (1, 1948) întrebuinţează în mod curent noţiunile
de canon literar, canonul redus al tragediei, canon modern, canon de
autori, canon şcolar medieval, sugerează că abordarea literaturii din
perspectiva canonului literar este posibilă şi de bun augur.
Ce
înţelegem prin canon? Cuvântul grecesc kanôn este la origine un
termen religios, care are sensul de regulă, normă bisericească. Toate
ordinele emise de biserică poartă numele de canones, faţă de ordinile
lumeşti, numite leges. Tot în domeniul religios, canon missae se
numeşte, de la Grigore cel Mare încoace, partea invariabilă a liturghiei. (id.,
p. 297), spune Curtius în volumul deja citat.
Tot
de la el aflăm că noţiunile de canon, canon religios, lista (canonul)
sfinţilor, canon biblic, canon teologic aveau o oarecare circulaţie în
epoca medievală şi că termenul de canon era
aplicat de primii teologi scrierilor (textelor, cărţilor) religioase.
Astfel, scrierile (cărţile) religioase care respectau canonul sau normele
religioase erau numite scrieri/cărţi canonice sau hagiographa
(scrieri sfinte), în timp ce
scrierile cu tematică religioasă care nu respectau normele religioase
primeau numele de scrieri (cărţi) necanonice sau scripturi
apocrife. Scrierile religioase canonizate de către elita rabinică în anii
90-100 d. Hr. compun Vechiul Testament, iar scrierile religioase
canonizate în anul 365 d. Hr. alcătuiesc Noul Testament.
O
interesantă discuţie asupra termenilor de canon literar şi de literatură, a
relaţiei dintre cei doi termeni, precum şi despre conştientizarea şi impunerea
acestora începând cu secolul XVIII european a avut loc în anul 1977 în revista
britanică Eigheteen Century Life.
O
şi mai largă punere a problemei canonului literar, cunoscută sub numele de
bătălia canonică, s-a petrecut în lumea culturală americană în anii 80. De
fapt, de la începutul anilor 80 şi până astăzi, o parte dintre criticii
americani folosesc în cercetarea literaturii termenul de canon. De
exemplu, editarea în anul 1994 a unui studiu aplicat Canonul occidental.
Cărţile şi Şcoala Epocilor (2) , semnat de universitarul şi
criticul american Harold Bloom (tradus la noi în 1998), constituie un fel de
reînviere a studiilor canonice şi, în acelaşi timp, o provocare. Pe tărâm românesc,
este de semnalat volumul Canon, canonic, scris de Cosana Nicolae (3),
o sinteză a discuţiilor despre canon purtare în America anilor 80.
1.0.
Sensurile canonului literar
Termenul
de canon era folosit în vechime îndeosebi în lumea bisericească, dar şi
cu privire la arta antică. Termenul de canon literar devine mai cunoscut
în Europa începând cu secolul XVIII, odată cu naşterea criticii literare
europene, care are atât capacitatea de a purta discuţii asupra fiinţei
literaturii, deci a conceptului/canonului ei, cât şi mijloacele publice de a-şi
comunica opiniile şi de a face recomandări cititorului cu privire la operele
canonice, aşadar la operele literare care merită atenţie.
În
timp, canonul literar se pare că a dezvoltat trei sensuri: 1). sensul de concept
sau canon estetic creator/constitutiv de opere literare, 2).
sensul de listă sau canon de opere literare fundamentale, estetice
sau de scriitori de valoare şi, în fine, 3). sensul de criteriu
estetic evaluator sau canon critic evaluator de opere literare.
În
critica şi teoria literară contemporane, cel mai folosit şi vehiculat sens al
canonului literar este cel de canon (listă) de opere fundamentale sau
estetice, deci cel de-al doilea sens, iar nu puţini dintre criticii şi
teoreticienii cunoscuţi chiar reduc canonul literar la acest înţeles, uitând
atât faptul că operele care alcătuiesc lista canonică au fost create tocmai în
temeiul canonului estetic creator (primul sens al canonului literar) cât şi
faptul că selectarea operelor în lista canonică (din mulţimea de opere
existente) s-a făcut prin canonul critic evaluator (al treilea sens al
canonului literar).
În
cele de mai jos voi trata despre toate cele trei sensuri ale canonului literar
şi mai cu seamă despre primul sens canonul/conceptul estetic creator
(constitutiv) de operă literară , care este sensul fundamental.
1.1. Canonul
literar creator
Canonul
literar creator, constitutiv sau formativ este setul coerent articulat de norme
şi procedee literar-estetice sau stilistice, prin aplicarea căruia scriitorul creează din limbaj opera
literară. Canonul literar creator este estetica literară sau
stilistica formativă generală, universală a operelor literare, iar
nu estetica formativă a operelor unei naţiuni sau alteia în mod strict, ori a
uneia sau alteia dintre generaţiile literare de creaţie de aici sau de aiurea,
generaţii care, dacă în modernitate se schimbă aproximativ la zece ani, propun
de fiecare dată un alt concept/canon literar
Canonul
literar creator sau constitutiv de operă literară este pe de o parte compus din
norme (principii) şi procedee specific literare, aşadar estetice, stilistice,
iar pe de altă parte însăşi structura acestui set sau corp de norme şi procedee
este estetică, în sensul că procedeele şi normele estetice în cauză, departe de
a se contrazice sau nega între ele, funcţionează împreună şi în acelaşi sens:
întru stilisticitatea, esteticitatea sau canonicitatea operei.
Opera
literară este aplicaţia în limbaj a canonului, este configurarea stilistică,
estetică a limbajului, aşadar a termenilor semiotici din care se compune
limbajul: expresia, ideaţia şi referentul. În acest înţeles, opera literară
este operă canonică.
Principiile
formative, care sunt principii canonice, estetice, determină, aşadar, modul
specific de a fi al operei literare, iar misiunea teoreticianului este tocmai
aceea de a descrie aceste principii şi acţiunea lor asupra operei iată teoria
literară, poetica sau canonica literară.
Operele
canonice, aşadar operele create în temeiul canonului literar estetic, sunt
opere viabile, rezistente în timp sau pentru perioade lungi de timp şi în medii
culturale diferite. Altfel spus, canonice sunt considerate acele opere literare
care prin principiile literar-estetice (stilistice) pe care le manifestă sunt
recunoscute drept opere de valoare (estetice) în spaţii culturale
diferite o perioadă lungă de timp; cel puţin 150 de ani, să spunem.
Cu
privire la canonul literar-estetic creator este necesară punctarea unor aspecte
care sunt cât se poate de importante pentru înţelegerea sa.
*(Din vol. Canonul poetic, în lucru)
|
|