Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Pictorul Ioan MIREA

        

văzut de

Giuseppe UNGARETTI

„Am întâlnit doi artiști români în viața mea: un sculptor și un pictor. Sculptorul
l-am întâlnit acum o jumătate de secol, pe când eram tânăr student la Paris. L-am întâlnit în casa unei doamne căreia îi plăcea să fie înconjurată de oameni deosebiți. Sculptorul care a dispărut de curând, la o vârstă aproape centenară, era Brâncuși, marele Brâncuși care, alături de Medara Rosso, este fără dubiu cel mai mare sculptor european de la impresioniști încoace.

Când l-am întâlnit pe Brâncuși trebuie să fi avut aceeași vârstă pe care o are Mirea astăzi, celălalt artist pe care am avut prilejul să-l cunosc și care m-a învățat să iubesc viața și arta. Ca și Mirea, Brâncuși era slab și osos și tot ca Mirea avea părul de culoarea sării și a piperului, care îi flutura în bătaia vântului în timp ce ochii te iscodeau cu o privire arzătoare.

Ca și Brâncuși, Mirea lucrează cu delicatețe și cu aceeași miraculoasă răbdare. Într-un anume moment, întreaga sa inspirație pare că se descarcă în arabescul unei culori pure. Astăzi, deși încă încrezător în puritatea absolută a culorii, Mirea încearcă să cuprindă puritatea odată cu toate aspirațiile sale într-o parabolă a anotimpurilor care se schimbă de la primăvară la toamnă. Observă primăvara ce se anunță odată cu venirea cocorilor în luna Mai, care odată ajunși cad extenuați de atâta drum. Și din nou, vede aceiași cocori toamna, la ora plecării, brăzdând cerul de un albastru curat.

Alteori pictura lui Mirea este plină de cântecele și ciripitul lor, de trilurile unei melodii fără sfârșit ce taie noaptea în două.

Secolul nostru este cel al marilor zboruri, deși noțiunea zborului de pasăre a început să dispară și a trecut ceva vreme de când, în Italia, nu mai avem decât foarte rar vești despre aceste zboruri.

De aceea și sunt recunoscător lui Mirea care, prin pictura sa de o asemenea profunzime și simplitate, ne-a făcut să simțim din nou poezia naturii, simbolurile sale heraldice vor transmite generațiilor viitoare mărturii despre miracolele timpurilor noastre.

Veneția 1965

Nr. x/200x
Strepezeli și strapazane
de Nicolae Prelipceanu

Dinu Flămând
de Adrian Popescu

Festivalul Național de Literatură Sensul iubirii la cea de-a XII-a ediție
Ioana Dinulescu

Din Jurnal (1995)
de Gabriel Dimisianu

Ultimul metafizician
de Ionel Bușe

Dimoviana (IV)
de Dan Cristea

Poeme
de Ioana DINULESCU

Râsul, tristețea și scena
de Gabriel Coșoveanu

În căutarea puterii
de Dania-Ariana Moisa

Textul ca „luminare“
de Gabriela Gheorghișor

Un roman familial
de Bucur Demetrian

Astăzi, despre cărțile de înțelepciune
de Ioan Lascu

D-ale carnavalului literaturii
de Paul Aretzu

Un roman caleidoscopic
de Petre CIOBANU

„Patriarhul“ și memoria culturală
de Ștefan VLĂDUȚESCU

Centenar Mircea Eliade

De ce să epilăm spre Vest
de Mircea GHIȚULESCU

Poeme
de Javier Bozalongo

Amandament la Zorba plăsmuitul (II)
de Maria - Gabriela CONSTANTIN

Poeme
de Olga ȘTEFAN

Poeme
de Andrei NOVAC

Relatare despre moartea mea
de Gabriel Chifu

Tradiție și originalitate
de Nicolae BALOTĂ

Kirillovnele
de Marina Țvetaieva

Cea de-a 60-a EDIȚIE A FESTIVALULUI INTERNAȚIONAL DE FILM DE LA CANNES
Marc CHAMBOST și Cornelia CIOLAC

Ion BARBU:
de Mirela GIURA

Arte parțiale
de Horia Gârbea

Poeme
de Elisabeta PREDA

Carnet plastic
de Ema Mărculescu și Constantin Urucu

Motive ale poeziei victoriene
de Victor Olaru

Lumini de neocolit ajunse urgențe
de Henri ZALIS

Rezistența la enclavizare
de Florea MIU

Mirabila natură umană
de Paul ARETZU

Vocație poetică și ființă creatoare
de Mircea MOISA

„Clocotrism“ feminin
de Petre CIOBANU

Pictorul Ioan MIREA

Poeme
de Petruț PÂRVESCU

Poeme
de Cristian-Liviu BURADA

Este vreme…
de Daria DALIN

La vie en rose
de Valentin DASCĂLU

Animalul totemic în povestirile „ Șarpele“ de Mircea Eliade și „Lostrița” de Vasile Voiculescu
de Nicolae Petre VRÂNCEANU

Iubire și lege morală. Suferințele tânărului Werther(III)
de Ion MILITARU

Serghei ESENIN (1895 – 1925)
Traducere și prezentare de Leo BUTNARU

© 2007 Revista Ramuri