Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Mâna care lasă urme cu pecete

        de Marius GHICA

În 1996, Jacque Derrida a fost, din păcate, prima și ultima oară în România. A vizitat și Craiova, unde a primit titlul de doctor honoris causa al Universității craiovene rostind o memorabilă conferință cu titlul „Șansa și ospitalitatea“. Am luat dejunul în Sala Maură de la restaurantul Minerva, l-am condus apoi la Biblioteca Omnia, căreia voia să-i doneze cărți ale sale, am vizitat Muzeul de Artă din Craiova, în Palatul Jean Mihail, unde a acceptat să fie fotografiat în fața unui altar ortodox, lângă bustul lui Eminescu, în sala colecției Țuculescu și, firește, a ținut să vadă mai cu seamă colecția „Brâncuși“, tezaurul Muzeului de Artă craiovean. Cum ne mai rămăseseră doar două ore până la plecarea trenului la București, după o zi obositoare pentru el, nu a vrut să se odihnească, așa cum îi propuneam, ci, văzând aglomerație, mai ales tineri, la ieșirea din curtea Palatului Jean Mihail, m-a întrebat ce se întâmplă acolo, de ce este atât de multă lume. Erau, de fapt, cei veniți la Galeriile  UAP din Craiova, la vernisajul unei expoziții de artă plastică a tinerilor plasticieni craioveni. S-a arătat interesat să vadă expoziția. Tinerii creatori craioveni, minunați de onoarea ce li se făcea, l-au întrebat care lucrare din expoziție i-ar plăcea. Voiau să-i ofere marelui gânditor, în semn de prețuire și pentru că le onorase expoziția cu prezența sa, o lucrare expusă. Derrida, vădit stânjenit, a dat roată expoziției, înconjurat de tinerii artiști care expuneau, zăbovind mai mult în fața câte unei lucrări. „Asta vă place?“ - întrebau tinerii plasticieni. „Toate sunt reușite“, răspundea mereu Derrida, stânjenit și dându-și seama că nu poate scăpa fără să-și aleagă o lucrare. Însă de fiecare dată trăgea mai mult cu privirea spre un tablou anume. „Ăsta vă place cel mai mult, nu-i așa?“ „Da“ – a răspuns hotărât părintele decons­tructivismului. Era o pictură pe pânză, personaje conturate și translucide mai mult, un bărbat, aflat în mijlocul a două prezențe feminine, totul în nuanțe de albastru dominant, o pictură pe pânză semnată S 13: Silviu Bârsanu. Am revăzut tabloul în ’99, în casa lui Derrida, de la Ris-Orangis, lângă Paris; era așezat între rafturile bibliotecii de la mansarda locuinței sale.

Am reamintit această povestioară memorabilă pentru a spune că Silviu Bârsanu este, cred, singurul tânăr artist român care are o pânză pictată de el în casa lui Derrida. Îi stau alături, numeroase, minunatele lucrări ale Wandei Mihuleac, o strălucită și foarte cunoscută artistă, de origine română și ea, aflată de ani buni la Paris.

Mâna care lasă urme, semnând S 13, iese în evidență, are pecete. Silviu Bârsanu este un Plăsmuitor. Unul autentic, „născut iar nu făcut“, și mai întotdeauna vizat de har. Că pictează dimensiunea sa plăsmuitoare fundamentală, încă de la debut -, ori respiră adânc în zonele rarefiate ale sculpturii, ale graficii, sau vitraliului, că născocește, atras de lumea obiectelor, în zariștea happening-ului ori a instalației ingenioase, plăsmuirile sale au pecete – ceea ce este esențial în lumea artei, acum și dintotdeauna. Plăsmuirile sale sunt recognoscibile, au marca, urma, S 13.

 

 

 

Nr. x/200x
A VI-a ediție a Festivalului Internațional „Zile și Nopți de Literatură“ de la Neptun

Ce stă în centrul atenției noastre?
de Gabriel Chifu

Dimoviana (III)
de Dan Cristea

Uitatul Camil Petrescu
de Gabriel DIMISIANU

După un faliment (V)
de Alexandru GEORGE

IUBIRE ȘI LEGE MORALĂ. SUFERINȚELE TÂNĂRULUI WERTHER(II)
de Ion MILITARU

Urstoiciu
de Paul ARETZU

Cum trec principiile prin lume
de Dania-Ariana MOISA

Grafferul Abăluță
de Luminița CORNEANU

Poetul și îngerul său mut
de Bucur DEMETRIAN

Obsesia timpului
de Petre CIOBANU

O antologie a poeziei naive românești
de Bucur DEMETRIAN

Petre Ciobanu: eliberarea lui Geo Bogza
de Ștefan VLĂDUȚESCU

Povestiri din Fabric
de Gheorghe TRUȚĂ

„Onorat public, apreciază-mă. N-o să-ți pară rău“
de Gabriela GHEORGHIȘOR

LADA DE ZEGHE
de Anton JUREBIE

Reuniunea Academiei Europene de Poezie la Sibiu

Doamnă în roșu pe fundal cenușiu
de Miguel DELIBES

Democrația lingvistică română
de Nicolae Prelipceanu

Amendament la Zorba plăsmuitul (I)
de Maria-Gabriela CONSTANTIN

Un hipercritic
de Adrian Popescu

Un dicționar neobișnuit
de Horia Gârbea

Noapte bună, Maestre Spiru Vergulescu!
de Ioana Dinulescu

Mâna care lasă urme cu pecete
de Marius GHICA

Tu es la femme de mon ami
de Mircea GHIȚULESCU

Un spectacol modern, cu vocație europeană
de Nicolae Petre VRÂNCEANU

De ce nu iubește Penelope Acruda bărbații
de Florica BUD

Poeme
de Florea MIU

Poeme
de Dan IONESCU

Și dacă Ulise era o balenă
de Jean PORTANTE (Luxembourg)

© 2007 Revista Ramuri