Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Carnet plastic

        de Ema Mărculescu și Constantin Urucu

Muguri de apă: o mie de lacrimi pentru nebiruințele formei

 

Învelită, mâna omului poare pătrunde, modela, supune nesupunerea pietrei, lemnului sau a  sticlei.

Întinsă spre El devine stare primară, dorință inițială a conducerii în tainele Dragostei.

Marian Mihalache s-a născut în 1982 la Brăila și a studiat a Universitatea Națională de Arte București sub îndrumarea artiștilor Lucian Butucariu și Dan Popovici.

În anii de liceu se inițiază în sculptură ca, mai apoi, teama de necunoscut să se lase alungată, strigătul spre paradis cristalizându-i adevărata vocație, Mihalache hotărându-se tot mai mult spre albastrul dumnezeiesc al lacrimilor de sticlă.

Puritatea apei se oglindește plastic în unicitatea gestului pe care-l descrie lucrarea (simplitatea planurilor, simplitatea subiectului ales...), momentul de maximă tensiune fiind impactul picăturilor asupra planului neted al apei, cu miile de stropi ce rezultă în momentul izbiturii. Artistul nu face altceva decât să descrie Sunete încremenite, secvențele desprinderii picăturilor din mediul lor de origine - reprezentat pe planul oglinzii - până la contopirea lor în ochiul flămând al noii trepte, oceanul.

Provocarea pe care Marian Mihalache o propune față de procesul fundamental al fenomenului real stă în faptul că această clipă de luptă, dinamitarea suprafeței ei calme de către picături, dintre stropul de apă și oceanul ce se pregătește să-l înghită, nu finalizează o liniștire formală, judecată, nepăsare, tradiție. Picătura nu moare, ci renaște în niște structuri noi, pe care artistul le (de)numește „muguri de apă“, ultimul plan al lucrării care, în loc să domolească „ropotul“ de forme, aduce ramificarea modulilor din secvențele anterioare astfel încât apa pare să fiarbă.

Acesta este efectul vizual.

Simbolic se produce o reînnoire, o tranformare, o renaștere nu un sfârșit.

Dacă mare parte a lucrării reprezintă reflexia în plan plastic a unui fenomen fizic, real, partea inferioară a lucrării (căci secvențele pe care se desfășoară lucrarea se citesc pe verticală, de sus în jos) reprezintă trecerea gestului în poetic.

 

Tehnic, deși lucrarea implică o serie de dificultăți, reușește să-și susțină coerent demersul ideatic. Astfel, învelită în lumina Milei și Dragostei, mâna condusă de Creator se poate apropia definitiv și mântuitor de proba focului, plânsul se transformă în simfonie, teama în cântec și durerea dintre momentul nașterii și trecerii prin Valea lacrimilor țâșnește biruitor într-o cămașă unică, nefragmentată de scrâșnetul întunericului.

București, iulie 2007

 

Nr. x/200x
Strepezeli și strapazane
de Nicolae Prelipceanu

Dinu Flămând
de Adrian Popescu

Festivalul Național de Literatură Sensul iubirii la cea de-a XII-a ediție
Ioana Dinulescu

Din Jurnal (1995)
de Gabriel Dimisianu

Ultimul metafizician
de Ionel Bușe

Dimoviana (IV)
de Dan Cristea

Poeme
de Ioana DINULESCU

Râsul, tristețea și scena
de Gabriel Coșoveanu

În căutarea puterii
de Dania-Ariana Moisa

Textul ca „luminare“
de Gabriela Gheorghișor

Un roman familial
de Bucur Demetrian

Astăzi, despre cărțile de înțelepciune
de Ioan Lascu

D-ale carnavalului literaturii
de Paul Aretzu

Un roman caleidoscopic
de Petre CIOBANU

„Patriarhul“ și memoria culturală
de Ștefan VLĂDUȚESCU

Centenar Mircea Eliade

De ce să epilăm spre Vest
de Mircea GHIȚULESCU

Poeme
de Javier Bozalongo

Amandament la Zorba plăsmuitul (II)
de Maria - Gabriela CONSTANTIN

Poeme
de Olga ȘTEFAN

Poeme
de Andrei NOVAC

Relatare despre moartea mea
de Gabriel Chifu

Tradiție și originalitate
de Nicolae BALOTĂ

Kirillovnele
de Marina Țvetaieva

Cea de-a 60-a EDIȚIE A FESTIVALULUI INTERNAȚIONAL DE FILM DE LA CANNES
Marc CHAMBOST și Cornelia CIOLAC

Ion BARBU:
de Mirela GIURA

Arte parțiale
de Horia Gârbea

Poeme
de Elisabeta PREDA

Carnet plastic
de Ema Mărculescu și Constantin Urucu

Motive ale poeziei victoriene
de Victor Olaru

Lumini de neocolit ajunse urgențe
de Henri ZALIS

Rezistența la enclavizare
de Florea MIU

Mirabila natură umană
de Paul ARETZU

Vocație poetică și ființă creatoare
de Mircea MOISA

„Clocotrism“ feminin
de Petre CIOBANU

Pictorul Ioan MIREA

Poeme
de Petruț PÂRVESCU

Poeme
de Cristian-Liviu BURADA

Este vreme…
de Daria DALIN

La vie en rose
de Valentin DASCĂLU

Animalul totemic în povestirile „ Șarpele“ de Mircea Eliade și „Lostrița” de Vasile Voiculescu
de Nicolae Petre VRÂNCEANU

Iubire și lege morală. Suferințele tânărului Werther(III)
de Ion MILITARU

Serghei ESENIN (1895 – 1925)
Traducere și prezentare de Leo BUTNARU

© 2007 Revista Ramuri