Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Bijuterii de autor și scuptură mică

        de Paul Rezeanu

Deschisă între 1 şi 15 decembrie 2012, la Sala Arta din Craiova, Expoziţia Ioan Oliver Marinescu s-a constituit într-un adevărat eveniment artistic. Ea a fost astfel prima expoziţie de artă decorativă, mai exact de bijuterii de autor şi sculptură mică, organizată în capitala Olteniei. Ba, dacă e să ne gândim bine, ea a fost una din rarele, extrem de rarele expoziţii de acest gen de artă din România.

De altfel, trebuie să recunoaştem, ţara noastră nu are o tradiţie, nu a fost şi nu este o forţă în genul bijuteriei de autor. Şi, să nu uităm apoi că, în perioada 1948-1990, bijuteria de autor, şi-n general bijuteria, a fost considerată un „apanaj al lumii burgheze” şi, ca atare, s-a aflat oarecum într-un evident con de umbră. Cât despre sculptura mică, aceasta s-a practicat întotdeauna rar, prin turnare şi nu prin „batere la cald cu ciocanul”.

Născut la 15 iunie 1949, la Craiova, Ioan Oliver Marinescu este absolvent, promoţia 1976, al Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, secţia Artă Decorativă, specialitatea Metal, clasa profesorului Nicolae Adam. A fost şi este unul dintre foarte puţinii artişti plastici craioveni liber profesionişti. Din anul 1982, el este membru definitiv al U.A.P. Şi, de-a lungul anilor, a participat cu lucrări de artă decorativ㠖 bijuterii de autor şi sculptură mică în metal – la unele expoziţii colective sau de grup din ţară (Bucureşti, Constanţa, Timişoara, Cluj, Craiova) sau străinătate (Austria, Germania, Italia sau ţări din Extremul Orient), unde a obţinut adesea premii. A prezentat, de asemenea, lucrări prin magazinele Fondului Plastic ale U.A.P., galerii particulare din România, cât şi di alte ţări.

Bijuteriile de autor, de Ioan Oliver Marinescu, sunt de regulă executate din metale neferoase: alamă, cupru, zinc, alpaca, argint. Artistul lucrează şi bijuterii din aur, atunci când e vorba de comenzi. Uneori, metalul îl punctează cu pietre semipreţioase, agat, coral, cu chihlimbar, sidef, os, abanos etc. La metalul nobil, dacă i se oferă posibilitatea, nu se dă în lături să monteze pietre preţioase. Creaţiile sale sunt, de fapt, podoabe, ce se pun în degete, la mâini, la urechi, la încheietura mâinilor, la gât, ori sunt accesorii ce stau bine la piept, pe decolteu ori pe îmbrăcăminte.

Artist ce apelează la un limbaj plastic curat, sincer, concis, clar, Oliver Marinescu e obligat de profesiune să apeleze la tehnici şi soluţii moderne, cât şi la soluţii clasice, şi chiar la cele de meşteşugar.

Cu o viziune spaţială geometrică, abstractizată ori vag narativă, el creează uneori lucrări ce trimit la secessionul occidental al anilor 1900, cât şi la rafinamentul oriental. Oliver Marinescu execută, astfel, bijuterii de autor cu o încărcătură simbolică surprinzătoare, cu elemente ale realului metamorfozat şi valenţe plastice inedite. Artist original, cu o bună cultură în domeniu şi o mobilitate intelectuală remarcabilă, el face dovadă, în orice piesă creată, a unui talent solid, a unei certitudini.

În cele câteva piese de sculptură mică, din expoziţie, Oliver Marinescu prezintă forme antropomorfe (Personaj malefic, Fecioară, Personaj spaniol, Nud culcat), dar şi animaliere şi păsări (Câine, Ţestoasele, Pasăre de noapte). Traseele propuse aici sunt rafinate indicii ale ordinii, ale rigorii echilibrate a volumelor. Graţie talentului, intuiţiei, cât şi agilităţii sale tactile, Oliver Marinescu transmite personajelor create un fior tactil intern, un fior care le dă viaţă şi le smulge, în felul acesta, din răceala funcţională a metalului.

Artist care, prin modul său de exprimare ştie să se facă înţeles şi remarcat, Ioan Oliver Marinescu merită preţuit şi admirat.

© 2007 Revista Ramuri