Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Scrisori culturale

        de George Stanca

Dnă Ana Pepine şi d-le Paul Cimpoieru,

 

Da, spectacolul în care jucaţi împreună, Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte – TFB VFM – al companiei „Passe Partout Dan Puric”, mi-a plăcut enorm. Genului acesta de teatru fără cuvinte, cu multă mişcare, muzică, dans, balet consacrat de Dan Puric, i-am mai descoperit o virtute de o valoare inestimabilă pe aceste vremi paradoxale: e foarte stenic. E o terapie. Bio/ecologic ca produs. Poate că eu, care lucrez mult cu vorbele, am o sensibiliate specială la lipsa lor, mai ales pe latura auditivă, nicidecum pe cea scrisă... Din ’90, aud poeţi clamând barbar sexologia fără ocolişuri, înjurând liric, zeificînd organele genitale cu numele lor popular sau anatomic ori prostituând limba romînă. Cu voce tare. Cu voce şipată. Cu sunete înalte. Agresând creierul spectatorului nostru. De poezie, de fotbal, teatru. Totul e violentat, e agresat, îndeobşte, prin timpan. Arareori am mai văzut un spectacol de teatru clasic.

La Comedie, în Bucureşti, unde George Mihăiţă face o politică minunată, adunând mari actori pe lângă cei pe care îi are, vedeţi O scrisoare pierdută cu un Caţavencu inedit „făcut” de Marcel Iureş; un Ştefan Bănică Jr în Cui i-e frică de Virginia Woolf. Revizorul, un regal cu un Mălăele ca de obicei superb şi un Mihăiţă de nerecunoscut, genial; la TNB, capodopera bulevardieră a lui Beligan, în Egoistul, la fel. La Craiova, reşedinţă română a lui Shakespeare...

Dar tot teatrul nou, post-nouăzecist, jucat de tineri, e o dureroasă şi acută dezamăgire, e enervant, de un experimentalism şi un sexualism zgomotoase şi agresive. Un torent, o cascadă de isterii, de frustrări, de ţipete nejusticate, folclorice, mistice, esoterice, de injurii, de bale scuipate şi ploi ale lui Flüge, lungi de zeci de metri... Spectacolul este efectiv espectorat dinspre scenă către public.

La fel, filmele noastre destinate exportului, pline de auto-miştocăreală naţională care se vinde bine, se premiază; un derizoriu mioritic care ne deteriorează imaginea şi aşa batjocorită, călcată în picioare.

 

Voi veniţi pe scenă cu un lucru extrem de paşnic şi de pozitiv: liniştea, pacea. Cu verdele primăverilor vivaldiene, cu armonia lor. Mi-aţi atins cele mai sensibile corzi şi vă mărturisesc că la final nu mi-am putut stăpâni lacrimile. Poate că au plâns şi stenahoria, astenia, angoasele mele, dar erau şi lacrimi adevărate. Consistente. Chiar lichide...

Faceţi un lucru, asta am mai spus-o acum 5 ani***, referitor la spectacolul anterior, Doi dintre Noi, de circulaţie universală: mişcare, balet, dans, sunete catifelate, suportabile, antrenante, ritmate, accesibile. Aveţi, pe lângă creativitate, şi ineditul ades prezent; aveţi talent şi energie, lucraţi, vă consumaţi enorm pe timpul spectacolului. Pe care îl văd ca o înlănţuire, o sarabandă de clipuri vivante. Omagiindu-l pe Brâncuşi, universalul. Nu pe cel Regionalul, derizoriu, tras în jos de conlocalnicii lui, din varii epoci. Sau cel târât în localismul meschin de Brâncuşi, olteanul noastru. Căci el e al Pământului întreg. Cu toată arta lui. Ca şi arta voastră. Fără frontiere. Vizuală. Auditivă. Mişcătoare. Grăitoare. Dar necuvântătoare... Emanând un iz naţional – decent, blând, nu patriotard – cultural, românesc, de caliate. Dar şi internaţional, prin limbajul mişcării. Paradoxal, arta mişcării e mai puţin cunoscut㠖 şi mai puţin populară la noi – dar e ca un esperanto al artei.

Multă măiestrie, talent, energie consumată, cu un mesaj extrem de penetrant prin simplitate, direcţie, directitudine. Pentru cine mai are suflet şi o sensibilitate remanentă, desuetă, expirat㠖 măcar, acolo, un petecuţ - din veacul ce abia a trecut.

Vă sărut. Pe suflet.

—————————————————-

*** «.... Un „love story”, clasic, senzual, expresiv desfăşurat pe durata parcursă de când s-a descoperit dragostea şi până azi… Şi profunzime. Şi complexitate. Estetic şi emoţional. Şi au un avantaj extraordinar. Se pot adresa oricărui tip de spectator: cult sau nu prea, chinez sau malgaş, ba chiar surd sau nu prea, căci măcar perceput numai cu ochiul, tot place...» (Geoge Stanca – Adevarul, 2008)

 

Nr. 07 / 2013
CONGRESUL NAŢIONAL DE POEZIE-ediţia a V-a

DECLARAŢIE

REZULTATELE CONCURSULUI NAŢIONAL DE POEZIE ŞI INTERPRETARE CRITICĂ A OPEREI EMINESCIENE „PORNI LUCEAFĂRUL…”

Versuri
de Gabriel Chifu

Din jurnal (1996)
de Gabriel Dimisianu

Pagini de jurnal (38)
de Gheorghe Grigurcu

Dintr-o haltă părăsită
de Cassian Maria Spiridon

Despre confesiune în poezia religioasă
de Adrian Popescu

De ce-aş alege albul?
de Nicolae Prelipceanu

O poezie civică *
de Gheorghe Grigurcu

Oman – ţara care locuieşte într-o carte
de Ioan Es. Pop

De-a poeziaproza
de Paul Aretzu

Arta memorialistului*
de Irina Georgescu

În vizită acasă la greieri
de Toma Grigorie

O epopee distopică
de Ioana Dinulescu

O lume în pagini
de Dan Ionescu

Viaţa pe hîrtie
de Daniela Firescu

Puncte de vedere cu Virgil Mazilescu
de Constantin M. Popa

Lumi de departe ...
de Florea Miu

Poezie
de Constantin Abăluţă

Poem
de Gabriela Gheorghişor

Poeme
de Liviu Ioan Stoiciu

Florin Iaru. Recursul la ironie
de Iulian Boldea

Banalitatea răului
de Ioan Groşan

Poeme
de Vlad A. Gheorghiu


de Lavinia Nechifor

Scrisori culturale
de George Stanca

Claude Simon – romanul pictural
de Maria Tronea

Revista revistelor

Bismarck, Richelieu, Machiavelli - trei figuri herodotice în gândirea strategică
de Ştefan Vlăduţescu

Adrian Păunescu, 70
de Jean Băileşteanu

Iulian Segărceanu şi spontaneitatea studiată a gestului plastic
de Florin Rogneanu

Premiile revistei Luceafărul de dimineaţă

In memoriam Alexandru Muşina

Poeme
de Mariano Baíno

© 2007 Revista Ramuri