Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








După un faliment

        ALEXANDRU GEORGE

Acum câţiva ani, mai precis o dată cu alegerile din nov. 2004 s-a produs  un eveniment istoric depăşind  conjunctura adică victoria forÅ£elor liberale ÅŸi precipitarea ţării noastre pe linia unei dezvoltări  curmate în 1937/38 ÅŸi care urmează să o  ducă mai grabnic spre vechea Å£intă: integrarea în Europa, reluarea modelului occidentalizant acum lărgit mult, extins peste oceanul Atlantic ÅŸi chiar pe continente ÅŸi mai îndepărtate. Evenimentul de care vreau să vorbesc tocmai pentru că a rămas necomentat a fost dispariÅ£ia  Partidului NaÅ£ional-Ţărănesc, care ÅŸi-a zis în ultimii  săi ani ÅŸi CreÅŸtin-Democrat, această redefinire a lui având o marcată semnificaÅ£ie,  peste care iarăşi s-a cam trecut. El s-a dorit din capul locului un partid pro-agrarian, mai  mult decât "naÅ£ional" (în contextul istoric în care nu existau ori nici
n-ar fi fost acceptate înjghebări politice "internaÅ£ionaliste" la actul fondator din 1927, unirea dintre Partidul NaÅ£ional din Ardeal cu cel Ţărănesc din Vechiul Regat, condus de personajul foarte popular Ion Mihalache) îi trăda caracterul hibrid, predominant până la suprimarea lui de către comuniÅŸti. Pentru chestiunea pusă în discuÅ£ie aici de mine este esenÅ£ial cu lucru: a fost ÅŸi un partid al ţăranilor, care să fi urmărit  nu doar interesele acestora, adică nu a dus doar o politică pentru aceÅŸtia? ÃŽndreptăţind ideea participării "ţăranilor" la viaÅ£a politică, ba chiar  la conducerea statului, la care erau justificaÅ£i de număr - căci ei constituiau copleÅŸitoarea  majoritate a populaÅ£iei româneÅŸti? Iar de acest fapt era obligat să Å£ină seama orice regim "democrat". Răspunsul este foarte nesigur, deoarece partidul, în cei zece ani de existenţă legală, recunoscută (până la desfiinÅ£area prin lovitura  de stat regală, feb. 1938) a fost o mare ÅŸi populară înjghebare hibridă, având doar meritul de a se opune liberalilor ÅŸi quasi-monopolului lor în conducerea ţării (după ce rolul acesta s-a văzut că nu-l poate îndeplini cel chemat (MareÅŸalul Averescu). Partidul NaÅ£ional din Ardeal era echivalentul NaÅ£ional-liberalilor din Regat, dar datorită  spiritului său sectar, Iuliu    nu s-a alipit acestora, ci s-a păstrat chiar ostil lor, deÅŸi el era un "burghez", un rar non-agrarian, un spirit legalist, cu totul străin de ţărăniÅŸtii "revoluÅ£ionari" care erau niÅŸte narodniciÅŸti, căci preconizau un utopic socialism al ţăranilor, fără burghezie ÅŸi, practic vorbind, împotriva ei.
Un alt grup îl constituia Al. Vaida-Voievod, un ardelean mai deblocat, dispus la colaborare, un naţionalist cu înclinaţii spre dreapta, aşa că el a făcut joncţiunea cu legionarii, fiind, după informaţiile mele, naşul Gărzii de fier, titlu dat de el Legiunii, pe care a crezut că o poate manipula ca pe o aripă tânără extremistă a partidului (şeful lui de cabinet a fost Vasile Marin, eroul legionar căzut în Spania împreună cu nr. 2 din Legiune, I. Moţa).
ÃŽn sfârÅŸit, în P.N.Å¢. a existat ÅŸi o aripă de stânga, de bonjuriÅŸti întârziaÅ£i (M. Ghelmegeanu, M. Ralea, M. Paleologu) care se va desprinde de Marin, rămânând "cu sufletul" alături de el, motiv pentru care au fost ridiculizaÅ£i sub numele de "sufletiÅŸti". Treceri prin partid au efectuat C. Stere, narodnicistul invederat, care inspirase lui I.I.C. Brătianu ideea reformei agrare de după război, dar ÅŸi corporatistul  M. Manoilescu, un anti-liberal  prin contrarietate  (ca ÅŸi Armand Călinescu) viitor autor al  importantului studiu Rostul ÅŸi destinul burgheziei române (1944), un studiu fundamental asupra realităţilor politice în ultimul sfert de veac în care se încearcă tot felul de soluÅ£ii pentru aÅŸezarea ţării noastre  pe făgaÅŸul unei dezvoltări normale, în sens modernizator.
Analizele acestui gânditor ÅŸi om politic  sunt categoric negative: "ţărănismul" n-a propus nici o soluÅ£ie viabilă ÅŸi n-a promulgat nici o lege în favoarea ţăranilor. Marea reformă agrară ÅŸi acordarea votului universal nu au adus rezultatele aÅŸteptate: au ruinat moÅŸierimea dar n-au rezolvat problema agrară, pentru că au fost reforme radicale, dar de ordin politic, nu economic. După Manoilescu, de ele au profitat băncile liberale pătrunse profund ÅŸi avantajos în lumea rurală ÅŸi demagogia  pro-ţăranizantă având ca firmă noul partid, care n-a speculat cu succes pretenÅ£ia de a fi unul prin excelenţă agrarian. Numai că el n-a adus vreo soluÅ£ie ÅŸi nici nu a schimbat moravurile în viaÅ£a politică, aÅŸa cum aÅŸtepta lumea de la  angelicii ÅŸi izbăvitorii ardeleni, ci a fost unul al "afacerilor", scandalurilor ÅŸi escrocheriilor (M. M. notează că marea lege "pentru ţărani", conversiunea datoriilor către stat a fost iniÅ£iată de doi moÅŸieri gorjeni, Gh. Tătărescu, viitorul prim ministru liberal, ÅŸi ex-takistul C. Argetoianu!).
De fapt, efectele sociale ÅŸi economice ale marilor reforme imediat post-belice au fost mai  numeroase, chiar dacă au dus la o scădere catastrofală a producÅ£iei agricole ÅŸi la o dezorganizare a vechilor aÅŸezări; s-au întărit gospodăriile ţărăneÅŸti mici ÅŸi mai ales mijlocii, ţăranii harnici, buni gospodari, prevăzători ÅŸi cu oarecari iniÅ£iative au devenit acei "chiaburi" cu care se vor război până la moarte comuniÅŸtii. Numai că acest punct pozitiv nu făcea decât să pună încontrast tot restul: o agricultură primitivă, aptă în cel mai bun caz să asigure substanÅ£a, rutinieră, fără perspective de înnoire, blocată de mentalitatea "ţăranilor", care munceau prost, fără randament, aÅŸteptând mereu "să li se dea" ceva de la stăpânire, nu să-ÅŸi cucerească o situaÅ£ie mai bună prin muncă ÅŸi chibzuială.
Toată această stare jalnică  de lucruri dar ÅŸi foarte  clară, reieÅŸind din cele mai sumare statistici, a fost în epocă acoperită de tunetele demagogiei culturale: pe lângă vechiul "ţăran" al lui Alecsandri, I. Creangă ÅŸi CoÅŸbuc, a apărut cel "mioritic", cel graÅ£ie căruia ÅŸtim ce e veÅŸnicia (sau măcar unda s-a născut) mergând până la ţăranul nu doar înÅ£elept, cum ÅŸi e de multe ori, dar ÅŸi filozof, care-ÅŸi pune aceleaÅŸi probleme ca ÅŸi Kant, numai că le rezolvă cu propriile sale mijloace intelectuale, ţăranca mai deÅŸteaptă decât poliÅ£ia ÅŸi aÅŸa  mai departe.
A existat ÅŸi o linie decurgând dintr-o înÅ£elegere mai realistă, a unor scriitori care au trăit în mijlocul ţăranilor ÅŸi i-au observat, de la I.C. Vissarion la Damian Stănoiu, G. Brăescu sau I. Iovescu în afara  discursului oficial, dar mai ales I. Agârbiceanu, care a dezvăluit profunzimea ÅŸi complexitatea  unor suflete ce se nasc ÅŸi trăiesc în lumea rurală. AcelaÅŸi lucru trebuie spus ÅŸi despre reprezentările deloc mioritice ale lui Pavel  Dan,  ca să nu mai vorbesc de ceea ce rezultă din jurnalul doctorului Gh. Ulieru.
Dar, indiferent de viziunea fie realistă fie sentimentală, noul stat românesc a promovat masiv oameni "de jos" (cum se spunea în epocă) sau "mai de jos" într-un grad necunoscut înainte, aÅŸadar nu doar deputaÅ£i în iÅ£ari, ci oameni de certă calitate, proveniÅ£i din lumea rurală, mai rar din proletariatul satelor sau din sărăcime (în literatură cazul unui Zaharia  Stancu, Nichifor Crainic, Mircea Damian, e mai degrabă rar, cei mai mulÅ£i inÅŸi "de la Å£ară" provenind din elita satelor, fii de preoÅ£i, de învăţători, de funcÅ£ionari rurali, de cârciumari sau arendaÅŸi.) Cei care au cucerit poziÅ£ii în noua societate românească au considerat-o o pradă, chiar dacă au folosit numai căi cinstite de parvenire ÅŸi ÅŸi-au exploatat merite indiscutabile. Ei au proclamat nulitatea oraÅŸelor ÅŸi s-au pretins emanaÅ£ia realităţilor ÅŸi virtuÅ£ilor profunde împotriva corupÅ£iei, înstrăinării ÅŸi haosului claselor de sus, parazitare ÅŸi bolnave, dar către care totuÅŸi râvneau prin însuÅŸi faptul ascensiunii lor energic urmărite.
Din lumea aceasta "ridicată" graţie reformelor radicale liberale a apărut tipul pe care eu îl numesc al "afirmării agresive a mizeriei fudule", mai pregnant decât "opincarismul" sau, când e aplicat doar la literatură "păşunism". El continuă să existe, să se afirme şi acum, în plin proces de reoccidentalizare, chiar dacă susţinătorii lui nu umblă îmbrăcaţi cu ţundre atribuite dacilor şi nici nu poartă în cap "clopuri", pălării de sorginte ungurească - deoarece, înţelegem?, e mai "specific".
Partidul Naţional-Ţărănesc, creştin şi democrat, indiferent de meritele sau erorile sale post-decembriste, a dispărut pentru că
s-a făcut vinovat de un păcat capital: nu şi-a cunoscut electoratul, a ignorat ce e "ţăranul român", deficitul acestuia catastrofal în materie de participare la viaţa politică, de fapt la viaţa statului, adică de ceea ce depăşeşte orizontul său îngust prin excelenţă indiferent la ceea ce ar fi imperativele prezentului, adică revoluţia liberală. (va urma)

© 2007 Revista Ramuri