Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Iubire la viteza glonţului

        de Haricleea Nicolau

 

Charlie Countryman

 

•   Titlul original: Necesara moarte a lui Charlie Countryman

•   Regia: Fredrik Bond

•   Scenariul: Matt Drake

•   Muzică: Christophe Beck

•   Imagine: Roman Vasyanov

•   Distribuţie: Shia LaBeouf (Charlie), Mads Mikkelsen (Nigel), Evan Rachel Wood (Gabriela Ibănescu), Til Schweiger (Darko), Ion Caramitru (Victor Ibănescu), Florin Piersic Jr. (Radu)

•   Durata: 108 min.

•   Premiera - Festivalul de Film Sundance, ian. 2013

•   nominalizat la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin, ediţia 63, 2013, unde câştigătorul trofeului a fost filmul românesc Poziţia copilului, regia Călin Peter Netzer.

 

Deşi de obicei filmele americanilor turnate în România nu fac obiectul recenziilor din revistele de cultură, Charlie Countryman poate fi excepţia, datorată distribuţiei din care face parte unul dintre cei mai apreciaţi actori ai ultimului deceniu, danezul Mads Mikkelsen şi tânărul Shia LaBeouf, în plină ascensiune cinematografică. Filmul Necesara moarte a lui Charlie Countryman reprezintă debutul în cinematografie al regizorului Fredrik Bond, cunoscut în zona de advertising, regizând cu succes reclame până la acest debut. Fără a fi exclusiv un film de acţiune, sau o dramă romantică, Charlie Countryman este, cu siguranţă, un film diferit, ale cărui stângăcii de debut pot trece neobservate dacă urmăreşti cu adevărat performanţa actoricească a lui Shia LaBeouf şi carismatica personalitate artistică a danezului Mads Mikkelsen, calitatea impecabilă a filmărilor şi chiar implicarea clară a spaţiului de filmare românesc în economia scenariului. Pelicula interesează nu atât prin intriga destul de simplu construită, cât printr-un melanj de situaţii grave, dramatice şi dinamice, momente comice - mai mult sau mai puţin inspirate - şi o intempestivă şi sclipitoare poveste de iubire. După ce a petrecut paisprezece ani în căutarea scenariului potrivit debutului său în film, regizorul mărturisea că alegerea acestuia ţine de o senzaţie provocată de filmele After Hours, Trainspotting, Run Lola Run, True Romance. Cu toate că pare să fie un film din seria filme cu gangsteri, Charlie Countryman este, în esenţă, o poveste de iubire ivită pe fundalul unui Bucureşti colorat, balcanic, frumos şi sordid deopotrivă, cu sonorităţi şi personaje felurite, cu străzi inundate de lumină galbenă şi ziduri mânjite. Alături de personajul principal, Charlie (*Shia LaBeouf), descoperim zonele periferice ale Bucureştiului, staţii de metrou, magnifica sală a Ateneului, un hotel mizerabil plin de drogaţi şi prostituate, cluburi de streaptease conduse de mafioţi. Excelenta coloană sonoră semnată de Christophe Beck surpinde magnific emoţia primei întâlniri a celor doi, potenţează momentele dramatice sau de maxim suspans şi mixează chiar vârtejul unor sonorităţi lăutăreşti ale mahalelelor, pelicula conturând un peisaj periferic al Europei, o ţară a contrastelor, din miezul pulberăriei Balcanilor, o permanentă zonă de conflict, unde totul se poate rezolva dacă scoţi cuţitul sau pis­tolul, sau dacă faci pact cu duşmanul la o duşcă şi o pastiluţă de ecstasy.

Punctul forte al acestei pelicule îl constituie distribuţia, actorul Shia LaBeouf (*renumit pentru recentul său rol din Nymphomaniac, dar şi pentru apariţiile controversate pe covorul roşu la diferite festivaluri) reuşind o performanţă artistică notabilă, construind un personaj aparent vulnerabil, dar care se dezvăluie puternic, odată cu înaintarea în acţiune. Călătoria iniţiatică a tânărului care tocmai îşi pierduse mama se petrece în Bucureşti, un spaţiu frenetic, dar şi magic, aprins de lumina apariţiei ei. Totul se petrece fulgerător, in a blink of an eye, personajul este smuls dintr-un ritm hipnotic în care primea mesaje de la cei pieriţi şi aruncat într-un ritm halucinant al unui spaţiu necunoscut, uneori potrivnic, dar şi incitant. Intuitiv, Charlie insistă să rămână alături de fata de care s-a îndrăgostit subit, chiar dacă situaţiile periculoase în care este aruncat îi pun viaţa în joc. Gradând cu profunzime şi forţă momentele apariţiei sale, Shia LaBeouf mizează pe exploatarea maximă a fizionomiei sale, ochii înlăcrimaţi şi masca luminându-se în forma iubirii, a durerii, a nedumeririi, a disperării, a bucuriei, a furiei. Întruchipându-l pe Charlie, Shia LaBeouf ni se dezvăluie drept un actor cu multiple valenţe, conturând cu acurateţe un personaj complex; gama expresivităţii sale merge de la inocenţa, seninătatea şi vulnerabilitatea afişate în primele sec­venţe, până la delicateţea şi patosul îndrăgostitului şi până la dis­perarea, durerea şi furia hăituitului cu putere de tigru. Privirea sa captează sublim inteligenţa şi forţa personajului, într-una dintre secvenţele memorabile mai ales din punct de vedere tehnic – urmărirea de la metrou, unde Charlie îi derutează pe mafioţii care îl urmăreau.

Mereu o apariţie magnetică este Mads Mikkelsen, o adevărată revelaţie a cinema-ului european din ultimul deceniu, actorul danez multiplu nominalizat şi premiat pentru performanţa sa din filmul The hunt (2012) luând Premiul pentru cel mai bun actor la Cannes în 2012 şi fiind protagonistul recentului serial de succes, Hannibal. Vizibile fiind calităţile sale actoriceşti în diferite pelicule, de la rolul din filmul Eu sunt Dina (2002), Casino Royale (2006), Coco Chanel & Igor Stravinsky (2009), până la Clash of Titans (2010), A royal affair (2012) şi The Hunt (2012), Mads Mikkelsen a jucat roluri contrastante, conturându-le cu acurateţe, astfel încât fiecare partitură pare a-i fi potrivită. Un asemenea actor, capabil să întru­chipeze şi inocentul (A royal affair), şi mafiotul – Charlie Countryman (2013) - şi victima (The Hunt), nu poate fi decât o apariţie specială şi un garant că filmul în care este distribuit nu este un film oarecare. Nigel, mafiotul din Charlie Countryman, este creionat cu forţă, dar şi cu subtilitate, un mafiot persuasiv şi incisiv, un tip senzual şi fanatic deopotrivă. O apariţie notabilă este şi actriţa Evan Rachel Wood, reuşind să întruchipeze cu delicateţe un personaj enigmatic, o violoncelistă nonconformistă şi agresivă chiar, implicată într-un mariaj cu un mafiot. Într-un rol episodic, dar conturat cu acurateţe, apare şi Florin Piersic Jr., a cărui carismă de băiat rău îl recomandă pentru a juca un poliţist frust, cu alură de rock star şi cu un timbru vocal penetrant şi persuasiv.

Filmul se derulează în ritmuri diferite, cu încadraturi crude şi o lumină specială, filtrată, amintind tehnica de filmare europeană şi imprimând peliculei un suflu hipnotic, vibrant şi intens. Experienţa de regizor de reclame îl face pe Fredrik Bond să mizeze nu doar pe firul poetic, romantic al intrigii, ci, mai ales, să alterneze ritmurile, dinamizând cadrele. Tocmai diversitatea de imagini (*destul de condamnate în recenziile occidentale), de la cele dominate de violenţă, până la cele poetice, face acest film incitant, parfumat cu un iz balcanic pe care noi îl putem percepe şi savura, pentru că ne aparţine şi îi aparţinem.

Deşi aspru criticat de John Anderson în Variety, sau de Stephen Holden în New York Times, Charlie Countryman este un film captivant, care mixează coerent diferite ritmuri de acţiune, potenţând derularea poveştii de iubire dintre Charlie (*Shia LaBeouf) şi Gabriela (*Evan Rachel Wood) într-o atmosferă sumbră, colorată şi periculoasă, în folia mafiei. Romantic, insolit, derulându-se într-un ritm ameţitor, acest film te face să pendulezi între o lume magică a iubirii, (*unde cei doi sunt perla, iar restul doar scoica) şi lumea reală, crudă, frenetică şi mizerabilă, de cele mai multe ori.  

 

© 2007 Revista Ramuri