Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








La marginea morții

        de Haricleea Nicolau

Kätilö (2015) / Moaşa

• Regia: Antti Jokinen

• Scenariul: Antti Jokinen & Katja Kettu, bazat pe romanul Kätilö, de Katja Kettu.

• Distribuţia: Krista Kosonen (Helena), Lauri Tilkanen (Johannes), Pirkka-PekkaPetelius (Jouni), LeeaKlemola (Aune), Seppo Pääkkönen (Björne), Elina Knihtilä (Heta), TommiKorpela (Gödel - ofiţerulnazist SS), Johannes Brotherus (Aleksei).

• Imagine: Rauno Ronkainen

• Efecte speciale: Jurij Terioskin

• Costume: Anna Vilppunen

• Design de producţie: Kari Kankaanpää

• Muzica: Pessi Levanto

• Durata: 119 min.

• Filmările au început în mai 2014 în Lituania.

• Mulţi dintre cei implicaţi în distribuţie au trecut prin schimbări fizice notabile: Krista Kosonen, actriţa căreia i s-a încredinţat personajul principal feminin, a fost tunsă chiar în timpul filmării unei scene; alţi actori au slăbit considerabil pentru a juca în acest film: Tommi Korpela (Gödel – ofiţerul nazist SS) şi Elina Knihtilä (Heta – prizonier de război).

• Premiera: iunie 2015 la Festivalul Internaţional de Film de la Shanghai, China; 4 & 23 sept. 2015 – Festivalul de Film Internaţional de la Helsinki, Finlanda;

• Premii:

- Golden Goblet – cea mai bună actriţ㠖 Krista Kosonen – Festivalul Internaţional de Film de la Shanghai, China, 2015

• Nominalizări:

- Antti Jokinen – cel mai bun film – Festivalul Internaţional de Film de la Shanghai, China, 2015;

- „Golden Frog” – Rauno Ronkainen – Camer image 2015 – Festivalul Internaţional de Film de Artă Cinematografică;

- Premiile Jussi 2016 – Finlanda, cea mai bună actriţ㠖 Krista Kosonen;

 

Blockbuster-ul Kätilö (2015)/ Moaşa din Finlanda, foarte promiţător la nivel vizual, noul film al lui Antti Jokinen, mizează pe romanul Kätilö de Katja Kettu – bestseller în 2011, în ţara celor o mie de lacuri. Acţiunea filmului este plasată în Finlanda anului 1944, în timpul aşa-numitului război al Laponiei, când forţele naziste s-au retras din Arctica finlandeză, în etapele finale ale celui de-al Doilea Război Mondial.

Antti Jokinen a devenit interesat de film odată cu experienţa din Statele Unite ale Americii, unde a studiat o perioadă, având o bursă de baschetbalist la Universitatea de Est din Carolina. În facultate a filmat scurtmetrajul Fist full of sand (Pumn plin de nisip), bazat pe versuri semnate de Jim Morrison. Filmul a câştigat un premiu la Festivalul de Film de la Carolina de Nord şi a atras atenţia unor directori de la MTV din New York City, care l-au invitat să lucreze ca asistent producător de show-uri muzicale. Aflat la cel de-al treilea lung-metraj, fiind cunoscut pentru producţiile The resident (2011) şi Purge (2012), regizorul Antti Jokinen pare a aplica o reţetă de succes din filmul american, acţiune, efecte speciale sonore, o poveste de dragoste şi un decor natural răvăşitor, iar producţia Kätilö (2015)/ Moaşa devine un hibrid de cinematografie europeană şi hollywoodiană.

Filmul se derulează în ritmuri diferite, imprimând peliculei un suflu vibrant şi intens. Experienţa de regizor în State îl determină pe Antti Jokinen să mizeze nu doar pe firul poetic, romantic al intrigii, ci, mai ales, să alterneze ritmurile, dinamizând cadrele. Diversitatea imaginilor, de la cele fruste – despre viaţa anostă a celor din regiunea laponă, până la imaginile de război, dominate de violenţă, şi până la cele poetice, face incitant acest film.

Răsărit în inima războiului, Moaşa este un love story, în care Helena (Krista Kosonen), o moaşă finlandeză, se îndrăgosteşte fulgerător de ofiţerul german Johannes Angelhurst (Lauri Tilkanen). Fascinant prin atitudine, manevrând abil un aparat foto, Johannes devine materializarea ideii Helenei de a evada din lumea sordidă a satului ei. Atrasă iremediabil de acest străin misterios, Helena reuşeşte să pătrundă drept infirmieră în lagărul de prizonieri de război unde era ofiţer şi Johannes. Sfâşiat de remuşcări, epuizat de repetate coşmaruri, din cauza crimelor de război pe care le-a făcut, Johannes se luptă cu fantomele trecutului, are tulburări de stres traumatic şi unica speranţă de alinare este iubirea pentru ea. Pelicula este o călătorie anevoioasă a celor doi spre împlinirea iubirii. Într-un timp zdruncinat de război, la marginea morţii, se iubesc ei, dincolo de orice prejudecată, dincolo de origini.

Moaşa spune o poveste de iubire ivită pe fundalul unei Laponii apuse, mirifică prin peisaj, dar deopotrivă de sordidă prin momentul evocat şi personajele felurite – oameni cu superstiţii, instincte primare şi dinţi stricaţi de tutun şi băutură. Alături de personajul principal, Helena, descoperim un înfiorător lagăr de exterminare, în care sunt evocate superficial ororile nazismului, cu precădere experimentele umane efectuate asupra deţinuţilor de război. Helena este un personaj fascinant, deopotrivă puternic şi sensibil, nu chiar convingător în freneticele secvenţe erotice, dar cu deosebită forţă în secvenţele de sfidare a naziştilor. Evenimentele au loc în Petsamo, în lagărul de exterminare de la Titovka şi aşa-numitul Fiord al mortului, în apropierea Oceanului Arctic, un loc bănuit a fi blestemat, dar care pentru cei doi înseamnă locul iubirii şi al regăsirii.

Excelenta coloană sonoră semnată de Pessi Levanto surprinde magnific emoţia primei întâlniri a celor doi, amplifică momentele dramatice sau de maxim suspans şi mixează vârtejul sonorităţilor de război. Imaginea lui Rauno Ronkainen transformă peisajul arctic al Finlandei într-un arsenal stilistic răpitor vizual, uzând de o serie de efecte, inclusiv mişcare lentă şi imagini split-focus încadrate de margini blurate cu măiestrie.

Fără a fi exclusiv un film de război sau o dramă romantică, Moaşa este un film captivant, ale cărui stângăcii pot trece neobservate dacă urmăreşti cu adevărat performanţa Kristei Kosonen (desemnată cea mai bună actriţă la Festivalul Internaţional de Film de la Shanghai, China, 2015), carismatica personalitate artistică a actorilor Lauri Tilkanen (Johannes), Pirkka-Pekka Petelius (Jouni), Tommi Korpela (Gödel, ofiţerul nazist SS), calitatea impecabilă a filmărilor (Rauno Ronkainen) şi mixarea coerentă a diferitelor ritmuri de acţiune, potenţând derularea poveştii de iubire dintre Helen şi Johannes, într-o atmosferă sumbră şi periculoasă, în inima războiului. Pelicula interesează nu atât prin intriga destul de simplu construită, cât printr-un melanj de situaţii grave, dramatice şi dinamice şi o intempestivă şi sclipitoare poveste de iubire.

© 2007 Revista Ramuri