Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Captivii Evului Media

        de Constantin M.Popa

A discerne în materie de literatură înseamnă a te angaja într-o aventură cu nimic mai prejos decât uimitoarele peripeţii ale lui Robinson Crusoe.

Arta supravieţuirii critice presupune confruntarea permanentă cu invazia necunoscutului şi verificarea propriului echipament teoretico – operaţional în exerciţiul unei prelungite anamneze care, chiar dacă nu îşi propune refacerea întregii istorii a genului (în ipoteza eşuării pe o virtuală insulă nelocuită), reprezintă singura şansă a salvării. Redempţiunea, se ştie, este posibilă prin scris (chiar şi eroul lui Defoe ţine un jurnal), prin instituirea unei lumi paralele având un înalt grad de reprezentativitate.

Acceptând jocul opţiunilor propus de revista Ramuri, cu toată mefienţa faţă de succesul eclatant, din mulţimea cărţilor importante de azi aleg, pentru a mă însoţi în clipele de singurătate, romanul Florinei Ilis, Cruciada copiilor.

Pentru că autoarea configurează imaginea României postdecembriste, relegate în „Evul Media”, timp în care scara valorilor s-a prăbuşit, reperele autentice fiind înlocuite de fantoşele micului şi marelui ecran ori ale paginii de ziar.

Pentru că romanul, purtând un titlu ce aminteşte de piesa lui Blaga, dar şi de faptul istoric datat în anul de graţie 1212, rescrie, în termenii actualităţii immediate, mitul eschatologic al Inocenţilor.

Pentru că stimulează recursul la sugestii, analogii şi referinţe mergând de la pilda fiului rătăcitor până la Împăratul muştelor, faimoasa carte a lui W.Golding.

Pentru că, în transparenţa ficţională, detectăm absurdul şi aberaţiile unui sistem birocratic şi corupt. Cruciada copiilor este o scriere despre timpul în care trăim, despre lucruri pe care le cunoaştem într-atât de bine încât ele devin imprevizibile.

Şi pentru că, reabilitând ideea de romancier, Florina Ilis este şi custodele Fondului Adrian Marino.

Nr. 5-6/2008
Centenarul Uniunii Scriitorilor

Revista revistelor

Cele trei feluri de a călători
de Nicolae Prelipceanu

Mai, 68, august, 68
de Adrian Popescu

Din jurnal
de Gabriel Dimisianu

Captivii Evului Media
de Constantin M.Popa

Trei romane
de Luminiţa Corneanu

Preferinţele mele
de Mihai Ene

O perspectivă
de Gabriel Coşoveanu

Reînsufleţirea critică a poeziei
de Gabriela Gheorghişor

Vânătorul de aer
de Paul Aretzu

Fabulaţie şi scriitură
de Dania-Ariana Moisa

Îndrăgostită de Dumnezeu
de Bucur Demetrian

Ipostaziere a bovarismului
de Petre Ciobanu

Treptele fiinţării poetice
de Florea Miu

Drumul îngust al literaturii către sine
de Ioana Dinulescu

Hirghiduşiile
de Ioan Lascu

Avigdor
de Claudiu Komartin

Fragmente din năstruşnica istorie a lumii de gabriel chifu trăită şi tot de el povestită
de Gabriel Chifu

Irina începe să vorbească
de Maria-Gabriela Constantin

Eugen Simion – 75
de Tudor Nedelcea

Radu ALDULESCU - Interviu pentru ocuparea unui post de scriitor
de Horia Gârbea

Orbirea
de Jorge Luis Borges

Nominalizări pentru Premiile Uniunii Scriitorilor pe anul 2007

Cine va cîştiga Premiile USR pe 2007?

Schiță asupra stării de autenticitate
de Ionel Buşe

Expoziţia Nicolae Predescu
de Paul Rezeanu

Poeme
de Liviu Georgescu

A VI-a ediţie a Festivalului Internaţional Shakespeare
de Nicolae Petre Vrânceanu

Poeme
de Andra Rotaru

Mihail Trifan – exorcistul
de Cătălin Davidescu

Poeme
de Petruţ Pârvescu

Alice Năstase: „Povestea femeii de 30 de ani care iubeşte şi ... atât”
de Ştefan Vlăduţescu

Despre actualitatea capodoperei
de Dorin Ciontescu-Samfireag

Tipătul meu castrat din faşă
de Constantin ABĂLUŢĂ

Son et lumiere
de Mircea Ghiţulescu

Ceramica din Gorj
de Ştefan Enache

Un poet american contemporan: LEN ROBERTS

Documentul ca lectură captivantă
de Mircea Moisa

Jurnalul unui om normal
de Adrian Suciu

Marina Ţvetaeva (1892 – 1941)
Traducere și prezentare de Leo BUTNARU

© 2007 Revista Ramuri