Faust în viziune apocaliptică
Mircea GHIȚULESCU
O admirabilă megastructură teatrală muzical-scenografică a creat Silviu Purcărete și scenograful Helmuth Sturmer într-o hală închiriată de la Uzinele Mecanice Simerom din Sibiu. Ceremonialul de două ore care pune în discuție destinul omului și al accesului său la tainele divine se desfășoară după un scenariu adaptat de regizor însuși după Faust de Johann Wolfgang Goethe în traducerea lui Ștefan Augustin Doinaș. Este sumă și sinteză de idei filozofice și teatrale într-un spectacol complicat, asurzitor, infernal și complet în care, nu odată, se joacă simultan în două, trei, patru locuri diferite ale suprafeței de sute de metri patrați pe care este construită reprezentația. Silviu Purcărete nu schimbă nimic din evoluția subiectului original (în afara Prologului în cer unde pactul cu diavolul este precedat de o întâlnire cu Mefisto în care Dumnezeu pariază pe noblețea aspirațiilor omului) și ilustrează magnific toate momentele trecerii omului prin viață: pactul cu Mephisto, întinerirea lui Faust, beția în pivnițele de la Auerbach, iubirea pentru Gretchen, sabatul vrăjitoarelor („noaptea Valpurgiei” cu desfrânarea erotică a regnurilor, implicarea în viața politică printre miniștri și demnitari de operetă etc). Ingenios și reductiv scenariul păstrează doar două personaje în prim plan, celelalte câteva zeci fiind grupuri, mulțimi, „duhuri, îngeri, femei, învățăcei, țărani, spirite, maimuțe, maimuțoi, spirite rele, licăruși, vrăjitoare, generali, miniștri, lemuri, doctori, călători, voinici, doamne, paji, cavaleri, curteni, poeți, arhangheli, licurici, troli, elfi, gnomi, grații, nimfe, furii, șoareci” cum citim în distribuția din caietul program. Nu știm ce înseamnă licăruși în rest, merge, Silviu Purcărete fiind și un bun scriitor care își permite să răscolească fondul lexical. Practic, spectacolul este susținut de numai două personaje interpretate de Ofelia Popii (un Mephisto, un androgin cu sâni și sex masculin de o ieșită din comun calitate a combustiei ludice) și Ilie Gheorghe (un Faust demonizat, erudit și clovn în același timp) celelalte constituindu-se în grupuri corale sau mulțimi în mișcare frenetică ale căror apariții, imprevizibile, lasă un permanent sentiment de pericol iminent. Ofelia Popii și Ilie Gheorghe sunt, așadar, vocile solistice într-un vast spectacol sonor, ceremonie și cantată profană, în același timp. Deși vocația lui Silviu Purcărete pentru spațiile „neconvenționale” a fost consacrată cu un sfert de secol în urmă când monta la Marea Neagră (Cetatea Histria) Legendele Atrizilor cu Agamemnon sosind din război într-o corabie adevărată luminată de torțe iar actorii, pentru a fi pe măsura spațiului, umblau pe catalige parcă, de data aceasta spectacolul este montat pe cea mai mare suprafață scenică din lume. Un spațiu în care se joacă pe toate dimensiunile posibile, verticale și orizontale, fiind puse la contribuție nu numai posibilitățile de deplasare umane ci și platforme pe șine metalice, poduri rulante , scripeți. Este, dacă nu prima, una dintre cele mai remarcabile tentative de a sili spectacolul de teatru să se desfășoare pe spații atât de ample, în care vizibilitatea este silită să devină naturală. În partea a doua a ceremonialului (Noaptea Walpurgiei, sabatul vrăjitoarelor, noaptea desfrâului și a Apocalipsei) distanța de la mine la ultima imagine din fundal coincide cu orizontul.
Nu suntem amăgiți că totul este real, dimpotrivă, un maestru de ceremonii care se mai numește și Lupul (Cristian Stanca) trage violent o cortină albă care nu dezvăluie modesta chilie a doctorului Faust (suma tuturor cunoștințelor umane) ci o planetă a cunoașterii pământene alcătuită din terfeloage bune la nimic având în orizont o sală de clasă cu „învățăcei” care mistuie și ei aceleași cunoștințe inutile de care profesorul însuși s-a săturat și tinde către cunoașterea absolută.
Miza unei asemenea viziuni „lipsită de măsură” obținută prin amplificarea proporțiilor, hiperbolizarea efectelor, detonarea sonoră este însuși destinul istoric și filozofic al omului și al civilizației sale, pe care Goethe le evaluează dintr-o severă perspectivă morală, dar cu o certă predispoziție optimistă. Mephisto va pierde pariul cu Dumnezeu pentru că Faust își va asuma moartea renunțând la șubreda eternitate demonică. Celebra propoziție „Rămâi, o, clipă, căci ești atâta de frumoasă” se transformă într-un elogiu al vieții și nu este o invocație a nemuririi ca în pactul cu diavolul.
|
|