Nelinişti lucide şi constructive
de Ştefan Vlăduţescu
Mai mult decât oricare dintre volumele
de poezie anterioare ale lui Emilian Mirea, Poemele morţii prezintă o
coerentă şi coezivă ideatică poetică. Situaţia lirică fundamentală a plachetei
se defineşte prin aceea că eul poetic este preocupat de moarte în timp ce
trăieşte. Astfel, moartea face ca viaţa să fie reflexivă.
Meditaţia asupra morţii se bazează pe ideea că viaţa este un
neştiut fel de moarte: o viaţă este/ tot un fel de/ moarte/ doar puţin/
întoarsă pe dos/ spre un fel/ de nu ştiu unde (spre un fel). Raţionamentul
liric este tranzitiv: o viaţă este tot un fel, de moarte, prin urmare,
moartea se constituie ca un întreg spectru de vieţi. Adică în timp ce o viaţă e
un fel de moarte, moartea include toate felurile de vieţi. Această interferenţă
permite ca, în viaţă, moartea să fie văzută fragmentar peste tot: în prezent,
în trecut, aievea, în vis şi reverie, în concret, în abstract şi în simbolic.
În linie metaforică, moartea se vede în natură: pe câmp/ undeva în afara
oraşului/ trăieşte un copac/ în formă de cruce/ l-am văzut primăvara/ (
)/ şi
l-am văzut iarna/ când crucea e şi mai/ evidentă şi îngheţată (copacul în
formă de cruce).
Patru sunt atitudinile faţă de moarte: constatativă,
interogativă, de perplexitate şi explicativă. Atitudinea constatativă constă în
descrierea evenimentelor mortuare: săptămâna trecută a murit un vecin/ era un
om falnic care credea/ că va trăi mult/ scara blocului în care locuia/ părea o
cazemată/ care însă nu l-a apărat/ de moarte (cazemata). Moartea ca
supraconcept al vieţii este peste tot, prin casă, pe stradă, la restaurant, o
moarte frumoasă trece/ zilnic/ prin case şi pe stradă (moartea e o femeie
fără soţ). Atitudinea interogativă apare în poezii precum copacul în formă de
cruce (mă întreb dacă/ nu cumva/ Iisus e printre noi şi/ I se pregăteşte/ a
doua Răstignire) disecţie (mă întreb/ şi acum/ ce anume o ţine (moartea)/
în viaţă?...). Atitudinea de perplexitate este o atitudine de mirare şi
ne-înţelegere: nu înţeleg de ce/ ne mândrim atât/ cu faptul că/ ne îmbrăcăm
şi/ încălţăm cu/ piei de animale (?!)/ în fond/ nu facem decât/ să ne îmbrăcăm/
şi încălţăm/ cu moarte (ne îmbrăcăm cu moarte). Atitudinea explicativă face
ca moartea să fie familiară şi instructivă: moartea e dascălul tău/ exigent şi
intolerant/ care te învaţă/ lecţia despre viaţă (în lumea duhurilor).
Anumite fapte ale omului acoperă fuga de moarte: a plecat de
acasă:/ să bea o bere sau/ să fugă de moarte (fuga de moarte). Controlând
resorturile vieţii, moartea este şi blândă şi îngăduitoare, şi curtenitoare, şi
de treabă, şi naivă: moartea mea/ mă răsfaţă (în rime sau a-prioric),
fugisem definitiv/ din viaţă/ (
)/ sigur că moartea nu/ mă mai poate găsi/
(
)/ dar spre seară/ (
)/ mă aştepta în dormitor (spre seară), la crâşmă/
(
)/ moartea îl aştepta/ răbdătoare/ la uşă (moartea aştepta la uşă),
moartea îşi bea/ cafeaua cu lapte/ o voi păcăli puţin (după ora şapte).
Fiind pretutindeni şi eternă, moartea trebuie acceptată resemnat:
sunt pregătit/ moartea poate veni/ oricând (voi sta cu moartea la un pahar
de tărie).
Moartea survine pe cont propriu; totuşi, ea face din tot ce ne
înconjoară, e unul dintre instrumentele sale. Totul lucrează pentru moarte.
Inclusiv iubirea devine unealtă a morţii: am văzut că tu eşti moartea/ care
stă să mi se întâmple (într-o noapte fără lună). Aspect supraordonat al
vieţii, moartea este naturală, firească, acceptabilă: despre moarte numai de
bine, spune poetul.
Meditaţie aprofundată despre viaţă în termenii morţii, volumul Poemele
morţii este remarcabil. Ceea ce se trasează, dincolo de versuri, este o
poziţie lucidă, un surâs înţelept şi amar în faţa morţii.
Poetul Emilian Mirea arată că este capabil să interpreteze în
cheie lirică evenimentele capitale ale vieţii. El construieşte şi transmite,
totodată, idei poetice şi emoţii. Este calea, dintotdeauna, a liricii de
altitudine.
|
|