Etic, estetic
de Adrian Popescu
Rezonanţa valorilor estetice cu cele
etice, susţinerea lor reciprocă este o constantă a literaturii perene, exemplare, după unii autori. Aşa
numita ,,est-etică, cum o denumea
Monica Lovinescu, cea care, mai ales, a impus, împreună cu Virgil Ierunca, un
criteriu moral-estetic, imediat după 1989. E drept, mulţi autori celebri au
avut un comportament social inconsecvent, derutant, cameleonic, scandalos, dar
textele lor rezistă estetic, dincolo de compromisuri sau gesturi reprobabile.
Aceasta, desigur, nu doar la noi, unii
au sprijinit totalitarismele, brun sau roşu, ori pe amândouă pe rând. Acest
lucru le-a diminuat talentul primit? Mai ales credibilitatea, nu doar pe cea
etică, aş spune, ci şi pe cea estetică. Petru Dumitriu face ,,pactul cu
diavolul comunist şi scrie, în anii 50, romanul propagandistic al Canalului
Dunăre-Marea Neagră, cum ştim. Prozatorul este reabilitat moral, aproape
integral, în revista Apostrof, din martie. Cum anume? Drum fără
pulbere (romanul proiectului faraonic început în 1949, de Gheorghiu-Dej, la
ordinul Moscovei, proiect mai apoi abandonat,din acelaşi ordin) este
interpretat de cei doi eseişti strălucitori, Ion Vartic şi Marta Petreu, drept
o creaţie romanescă stratificată. Un ,,palimpsest, cum formulează profesorul
clujean, unde avem planul vizibil, propagandistic, pe de o parte, dublat de
planul simbolurilor biblice, pe de alta. O dedublare evidentă a autorului, spun
cei doi eseişti, de aici o diminuare a vinei de a fi servit ideologia comunistă.
Dedublarea scuză o parte a vinovăţiei, şterge ,,stigmatul ruşinos? Nu suntem
creştini dacă nu ne iertăm fraţii, după preceptele Noului Testament? Grele
întrebări. Scriitorul răsfăţat de regimul comunist, un veritabil romancier de
mare forţă, autorul binecunoscut al romanului Bijuterii de familie (o
frescă originală, provocându-le lui
Marin Preda şi Eugen Barbu frisoane de complexare artistică) fuge în
Occident, cum iar ştim. Din dandy-ul epocii proletare, Petru Dumitriu se va
transforma într-un creştin declarat (pe ascuns, va afirma el, fusese
mereu). Are o ,,criză religioasă, în termeni laici, o convertire, de fapt,
invocând Spiritul Sfânt, cum mărturiseşte, acum, eliberat, oferind lumii libere romanul Incognito.
Roman despre comunismul românesc, trăit de autor, la modul real, dar de partea
puterii. Avem şi o confesiune prin
intermediul unui personaj, Sebastian , despre trăirea lui religioasă secretă,
într-o lume programată să-şi taie rădăcinile religioase, să le înlocuiască cu o
ideologie atee. Numărul pe martie al
revistei clujenene aduce şi probele unui
jurnal ascuns, desigur, al lui Petru Dumitriu, unde acesta ne descoperă faptul
că se ruga în gând, chiar în timpul adunărilor partinice. Între timp,
volumul-confesiune al Petru Dumitriu, Non credo, oro se află în
librării, scos de Polirom. În paranteză fie spus, concepţia religioasă a
romancierului este una de primă
instanţă, cere mereu confruntarea cu probele vizibilului, ale realităţii
imediate, insitând pe materialitatea verificabilă, un fel de sâmbure
individualist de protestantism (eticism riguros, sola Fide) de monofizism, de arianism, oricum fără
prezenţa Hristocentrismului salvator,
care este esenţa celor două mari confesiuni ale creştinismului (catolic si ortodox).
Încâlcit între favorurile regimului, beneficiar al luxului
epocii, rezervat potentaţilor comunişti
şi între mustrările de conştiinţă ale intelectualului, prozatorul e dureros de
dual. Cunoaşte chinul golului, al neantului,
invazia lor, în absenţa unui Sens. În final, abia, în exil, Petru
Dumitriu va deveni un adevărat creştin, un om al iubirii semenilor lui.
Scepticismul darwinian din tinereţe devine cu vremea nostalgie a ordinii
divine, apoi, credinţă matură. Convertire. Nu toţi îl vor credita moral pe
romancierul român stabilit la Metz, exilul politic şi cultural din Franţa, mai
ales, îl va privi cu neîncredere. I se va reproşa opera nefast-propagandistică,
din România socialistă, amintindu-i-se, pe bună dreptate, ignorarea
morţilor fără vină de la Canal, tineri
sau vârstnici, preoţi, politicieni, generali, ţărani neacceptaând
colectivizarea forţată, floarea epocii interbelice, floare decimată de iarna siberiană a comunismului stalinist şi post-stalinist...
Vezi toată cutremurătoarea memorialistică
a supravieţuitorilor înflorită din vechile dureri, dupa 1990,
mărturiile despre infernul din preajma Dunării şi din Bărăgan, vezi Memorialul
de la Sighet al Anei Blandiana şi Romulus Rusan. Putem, deci, să răsturnăm
judecata istoriei, în ceea ce-l priveşte pe romancierul revenit după 89 în
ţară, susţinător al lui Iliescu? Petru Dumitriu a servit un regim ,,criminal şi
ilegitim, dar nu a încetat niciodată să se roage, conştient de minciuna
cultivată de arta sa. Petru Dumitriu a
fost, fără îndoială, un om dedublat, un
artist plin de daruri, dar dându-le şi porcilor din mărgăritarele primite. Paginile sale din Drum
fără pulbere ignoră sârma ghimpată a bărăcilor lagărului Ministerului de
interne, văzute, totuşi, la a doua sa vizită. A scrie fals, aici, în România
socialistă, chiar dacă a facut-o contra inimii. Unii, în aceeaşi perioadă
nenorocită, nu au mai publicat nimic, numele
fiindu-le interzis de cenzură, iar volumele lor interbelice au fost
scoase din bibliotecile publice sau
particulare, dogmatic epurate. Alţi scriitori au minţit, după ce rezistaseră un timp. Nu-i putem
judeca noi, dacă nu am trăit acele momente mai relaxate ideologic sau mai dure.
Petru Dumitriu, robul Domnului, imploră mila, fugind de la stăpânul cel rău, Mamona,
ca să-l slujească pe Stăpânul cel adevărat. Isus ne spune că nu putem sluji la
doi stăpâni, deodată. Petru Dumitriu a făcut-o pe rând? Dacă pentru tâlharul de
pe Cruce a existat o şansă de salvare, de ce n-ar exista şi pentru scriitorul
român amintit? Pentru toţi scriitorii
români vinovaţi, ,,dintre care cel dintâi sunt eu. Oamenii se tem de
amestecul Binelui cu Răul, de ştergerea diferenţei dintre alb şi negru, dintre
virtute şi păcat, de griul egalizator... Dumnezeu ştie, doar El, justa
proporţie dintre dreptate şi îndurare, noi presupunem. Judecăm subiectiv, fie
prea îngăduitori, permisivi, fie prea
categorici, inflexibili.
(Variantă a unui text mai lung, aparut în Mesagerul Sf.Anton,
nr.124)
|
|