Pârvan şi Prinţesa
de Cătălin Pavel
Scrisorile lui Vasile
Pârvan către Martha Bibescu, publicate la aproape jumătate de secol de la
moartea lui, nu i-au schimbat imaginea în ochii oamenilor de litere. În primul
rînd pentru că au apărut în jurnale arheologice, în Franța (1966) și România
(1972). Dar și pentru că apariția unor documente noi de obicei nu face decît să
le confirme, celor care îl admirau pe împricinat, că admirația lor era
întemeiată, iar celor care îl înjurau, că bine-i făceau. Printre clasiciști și
arheologi, evident, Pârvan, ca fondator al școlii naționale de arheologie, e
rareori contestat. În lumea mai largă a literelor, e luat în tărbacă sistematic
de Lovinescu (orgolios pînă la dezumanizare), Zarifopol, Eugen Ionescu și
apoi Paleologu, dar apreciat de Eliade (Pârvan e momentul apolinic al
culturii române) sau Călinescu, și apărat în anii 80 de Al. Zub și Steinhardt.
Ca orice istoric riguros,
voi începe și eu cu întrebarea cheie: o iubea sau n-o iubea? D.M. Pippidi, printre foarte puținii care au analizat
această corespondență dar care, din păcate, nu-i putea suporta nici pe unul,
nici pe altul... zice că era vorba între ei doar de o amitie
amoureuse, serafică, subliniind că uneori cei doi se semnau Soeur Claire,
respectiv Frere Francois. În orice caz, scrisorile lor acoperă ultimii
cinci sau șase ani din viața atît de scurtă a lui Pârvan, și sînt ușor de
supralicitat. În 1922 el îi scrie: Sînt la Veneția și mă gîndesc la
Dumneavostră, și apoi îi trimite de la Roma violete și o frunză de laur
culeasă printre ruinele de la Ostia. În 1926: [î]i faceți vizite lui Tutankhamon fără mine. Primește răspunsurile ei cu o joie enfantine, spune
că rare sînt zilele în care nu-și notează gînduri despre prietenia lor. Cea
mai lirică e o scrisoare din 1924, semnată Le Seigneur de la Cite Morte:
[l]es feuilles des
tilleuls sur la grand-route qui mene a Mogoșoaia se meurent... elles sont tres pales
et elles sont tres belles dans la mort. La grande solitude s'installe dans la
plaine. Bientot la neige cachera tout signe de vie. Et moi-meme, je serai comme
mort, car je n'aurai cette année a qui raconter le miracle des roses dans la
neige. Cea mai relevantă sau mai resemnată e din 1923, semnată
Seigneur des Îles lointaines: [m]ă gîndesc la Dumneavoastră la fel de des ca la grecii mei.
Și în același fel. Uneori sînt ispitit să vă atribui o existență mitică [...] Existați, ca și grecii mei, iar asta îmi ajunge. Nu vă cer
nimic altceva decît să existați.
Martha Bibescu își
amintea că prima lor întîlnire avusese loc cînd Pârvan, proaspăt director de
editură, îi adusese la Mogoșoaia în timpul unei furtuni de zăpadă
șpalturile lucrării tatălui ei, care urma să apară la Cultura Națională. Cîți
autori de azi mai primesc asemenea vizite de la directorii de editură? Apoi relația continuă, Martha
vizitîndu-l inclusiv pe șantierul lui arheologic de la Histria; evident, în
urma acestei vizite îi dă numele, amintit mai sus, Le Seigneur de la Cité
Morte. Mai puțin pretențios, el însuși, ca arheolog, se
definește în altă scrisoare către ea drept un om cu ocupații subterane.
Altădată, ca răspuns al întrebării ei destul de delicioase ce inscripție
de la Histria îi place cel mai mult, Pârvan propune două răspunsuri, fiecare
venită dintr-un suflet diferit. Sufletul lui de erudit, de Erasmus, cum îl mai
numea Martha, face aluzie la o mare inscripție a lui Traian (desigur așa-numita
hotărnicie a lui Laberius Maximus). Dar sufletului său de simplu muritor, de
prieten al prințesei, îi plac alte monumente. Anume un relief apolinic, prost păstrat
din păcate, cu o femeie îngenuncheată care se roagă la un altar (o Gradiva a
lui Pârvan, aș putea zice) și, mai ales, un relief reprezentîndu-i pe Dioscuri,
cu o inscripție despre Callicrates și soldații lui întorși teferi. Cea din urmă
i se pare humainement la plus belle de toutes les choses dHistria.
S-ar putea spune că scrisorile
lui Pârvan împing ambiția de noblețe spirituală pînă la a juca puțin
mizantropia. Dar, mai probabil, tragediile familiale din trecutul lui sînt
motivul pentru care succesele ulterioare n-au mai avut gust, așa încît, deși
era profesor universitar și director al Muzeului de Antichități ba chiar i
s-ar fi propus, zice-se, să devină patriarh poate vorbi în scrisori despre o
viață ratată. Cînd Martha însăși își amintește că Pârvan îi scria pe cînd era nefericit
și se lupta cu puterile ostile, ea fiind presque seule a le comprendre et a
vouloir laider, e probabil că se lăsase, cu tact, păcălită de nevoia
firească, terapeutică a oricărui om de succes de a părea nefericit.
Iată-l așadar pe Pârvan
scriindu-i prințesei în 1925 despre isteria colectivă [
] a neputincioșilor,
caracteristică oamenilor de litere, artiștilor și oamenilor politici din București,
care se consideră supraoameni doar pentru că, spune el, neagă vehement tot ceea
ce, în antichitate, făcea măreția unui popor. Iar dintr-o misivă din 1926 traduc
acest pasaj ciudat: eschimoșii trăiesc la 50⁰ sub zero și se descurcă foarte
bine; destul de mulți scriu chiar versuri și fac lirism demografic;
compatrioții noștri trăiesc la 1000 m sub nivelul aerului respirabil și se
descurcă foarte bine. Dat fiind nivelul cu prisosință spiritual al
conversației epistolare de pînă atunci, și prețiozitatea francezei din
scrisorile lui Pârvan (care nu e neapărat un semn de snobism, cît doar refugiul
celor care vorbesc o limbă alta decît cea maternă), acestlirism demografic trebuie
că ține mai degrabă de folclor, decît, eufemistic, de sex.
Pârvan ceruse,
înainte să moară, ca toate hîrtiile personale să-i fie arse, și nici o
scrisoare să nu fie făcută publică. Se temea, poate, că orice corespondență
radicalizează atașamentul prin proiecții - și că ar fi putut deci părea prea
îndrăgostit de Martha Bibescu? Sau insuficient îndrăgostit?
|
|