Lumea care ni se relevă
de Dan Ionescu
Romanul
Mirajul Nilului, de Evelyne Stănescu-Elmasry, apărut la editura
timişoreană David Press Print, se bazează pe jurnal şi ficţiune.
Datorită
destinului care a purtat-o pe multe meridiane, Evelyne Stănescu-Elmasry a avut
ocazia să cunoască mai multe culturi. Cu pregătire în domeniul artelor
frumoase, ea va observa şi descrie mai întâi, din lumile pe care le vizitează
şi în care trăieşte, muzeele, capodoperele din expoziţii, linia istorică a
oraşelor. Interpretările pe marginea capodoperelor insuflă o dimensiune
spirituală aproape nespecifică romanului ca specie. De aceea, în Prefaţă,
distinsul profesor Crişu Dascălu exclamă: Iată un roman care iese din rigorile
speciei!.
Personajele
feminine ale romanului joacă ping-pong, înoată în piscină, au preocupări în
domeniul sportului, ca personajele Hortensiei Papadat-Bengescu, de care se
despart însă printr-o latură a societăţii actuale, nu mai sunt ele alese de
către viitorii soţi, în schimb, ele încep să-i trieze. Avalina, personajul
principal, impresionează printr-o decizie morală, de a iubi toată viaţa, numai
un băiat. Este interesant de văzut dacă hotărârea ei, afirmată în cercul
prietenelor, este numai de moment, fiind îndrăgostită, sau ţine de tăria de
caracter. În orice caz, mariajul cu un tânăr eminent chimist din Bucureşti i-a
dat stabilitatea necesară de a se dedica muzicii, artelor plastice, îndeosebi
dansului pe melodiile lui Pat Boon şi Elvis Presley, precum şi pentru a asculta
concertele în direct ale lui Luis Armstrong, Charles Aznavour, Tom Jones,
Dalida, Matovani, pentru a frecventa spectacolele de operă ori concertele
festivalului George Enescu de la Ateneu.
Firele
romanului trec prin trei domenii semnificative: pictură, muzică, dans, aducând
în prim-plan, pasiuni şi nume de artişti.
Decizia
Avalinei, de a deveni soţia egipteanului Adham, vine din monotonie, la fel ca
tânăra din poemul Luceafărul, că nu mai avea ce să cunoască în ţara ei,
mai sus decât văzuse, cucerise toate vârfurile. Aspiraţiile, demne de Carmen
Sylva, i se împliniseră: Dorea să devină artistă, să aibă propriul atelier de
pictură, în care va fi vizitată de alţi artişti, unde se va cânta şi se vor
recita poezii, unde se va conversa în limbi străine. Îi plăcea să călătorească
şi să locuiască în hoteluri capitonate cu mătăsuri şi lambriuri, cu flori
exotice răspândite pretutindeni. Iubea moda pariziană, şicul simplităţii lui
Coco Chanel.
Divorţul
de Alex este antagonic jurământului (de a iubi numai un singur băiat), dar avem
clemenţă, fusese rostit când eroina avea o vârstă juvenilă şi rămâne singura
dată când pierde în faţa propriilor spuse.
Veştile
şoc în general blochează. Hotărârea alarmantă de separare, de necrezut pentru
cel care o primeşte, Avalina o comunică pe ton paşnic, potrivit mai degrabă
discuţiilor despre vremea de afară. Ceva din acest moment devine asemănător
celui din viaţa actriţei Alexandrina Giugaru. În loc să se mânie, Alex voieşte
să vadă pe mâna cui va rămâne femeia pe care a iubit-o, un gest final de
ocrotire pe care-l va face însoţit de un amic bun, Florin: Vreau să mi-l
prezinţi, a cerut Alex. Adham a acceptat şi s-au întâlnit la Capşa, unde
Alex a venit însoţit de un prieten. Avalina a spus doar: Alex, Florin, Adham.
Cei trei bărbaţi au privit-o, spunându-şi câtă frumuseţe spirituală iradia
generozitatea sentimentelor ei, se simţeau datori să o protejeze în decizia
luată. Alex cu Florin au plecat. Avalina a rămas cu Adham şi au luat cina
împreună, căci Adham pleca în ziua următoare în Egipt. Faptul că Alex va lua
calea străinătăţii semnalează existenţa unui plan mai vechi, dar încă
nedescurcat, o intenţie pe care probabil ar fi mărturisit-o soţiei, dar nu mai
este cazul, ea îi comunică prima noua dragoste.
În
romanul Mirajul Nilului, este interesant cum o româncă vede şi înţelege
marea cultură a Egiptului, cum istoria, citită în liceu şi în facultate, o
ajută să examineze vestigii de notorietate universală. Un ochi asupra culturii
noastre aruncă, fapt inevitabil, şi egipteanul Adham, care într-o frază, îmbină
ambele culturi: arta lui Brâncuşi este umană prin naturaleţea ei optimistă şi
de mare valoare estetică. Egiptul este un muzeu al infinitului sculptural.
Zborul unui Zeppelin deasupra unei lumi obişnuite să deschidă ochii pe morminte
faraonice produce o emoţie la fel ca pentru alţii sau poate mai accentuată.
Presa egipteană a anului 1931 a relatat că nava urma să ajungă la Cairo în
jurul orei 4 a.m., dar că, pentru a nu deranja somnul populaţiei, va mai zbura
de-a lungul Nilului şi deasupra piramidelor. Dar cei care au întocmit acest
plan au putut constata cum, deja în jurul orei 4 a.m., cairoţii au pornit cu
mic cu mare, în taxiuri, autobuze, cu maşini personale, pe motociclete etc.,
spre locul de aterizare. (
) Un regiment de soldaţi britanici abia a putut
stăpâni mulţimea de îndată ce nava a atins solul. De la acest moment încolo,
s-a inaugurat la Cairo, tradiţia zborului cu balonul pe care agenţiile de
turism autohtone o vor administra destul de atent: Zborurile ofereau
turiştilor ocazia unică de a vedea, de la înălţime, Necropola Thebei, Valea
Nilului, Valea Regilor din faţa Templului Hatchepsut.
Una
dintre însuşirile morale importante ale protagonistei, alături de capacitatea
de a iubi pe omul drag, împotriva opreliştilor, este acomodarea în Egipt, ţară
cu altă credinţă. Numai împăcarea cu sine o ajută să observe toamna sau iarna
din această ţară şi să le descrie: Toamna se culeg strugurii, curmalele şi
bumbacul. Acum Nilul îşi revarsă mâlul fertil peste sol, după care începe
lungul sezon al citricelor şi apoi, acela de semănare a grâului, a ovăzului, a
fasolei, a cepei şi a lintei. După cele trei luni de toamnă, numite Toot, Baba
şi Hatoor, a urmat iarna ploioasă, dar fără zăpadă. Oamenii se încălzeau în
jurul focurilor, consumând băuturi calde, precum delicioasa sahlab, o băutură
cu scorţişoară şi nuci pisate, sau acoperindu-se cu fulare groase de lână.
Din
îndepărtatul Egipt, Evelyne Stănescu-Elmasry aduce tot ce nouă ne-ar putea
reţine atenţia şi ne-ar stârni curiozitatea. Paginile de final, despre moartea
lui Adham, nu întristează întrucât iubirea le-a fost calmă. Despre ceea ce
evocă, autoarea, fiind şi pictoriţă apreciată, anexează într-un capitol,
fotografii după lucrări în ulei şi acuarelă.
|
|