Călători la capătul nopţii
de Daniela Firescu
All
that is needed for theatre is two boards and passion. (theatre adage)
Cea
de a treia ediţie a programului Autorii sunt în sală l--a avut ca
invitat pe Valentin Nicolau, cu piesa propusă spre lectură, Păstrează copia
şi nu uita originalul, ca eşantion al literaturii prezentului, din
categoria exerciţiilor dramatice în situaţii limită, cu resurse de scenă
reduse la minim, poveşti scurte, dar de mare intensitate.
TEXTUL
Valentin
Nicolau, Păstrează copia şi nu uita originalul, Teatru, Colecţia
Cuaternar, Editura Nemira, Bucureşti, 2012
Minimalism
şi intensitate sunt coordonatele ce figurează subiectul, personajele, toposul
şi consecutiv punerea în scenă, fixând idei, înţelesuri, imagini, condensînd
sensurile. Povestire dramatică într-un act, piesa se joacă în două personaje:
Călător 1 şi Călător 2, într-un compartiment de tren, cu o destinaţie
aproximativă, un idilic orăşel de munte. Călător 1 este extrovertit, logoreic,
îi place să se audă vorbind, să dea lecţii, sfaturi, e o sursă nesfârşită de
paremiologie, de enunţuri cu nucleu alegoric: Azi e ziua de mâine de care-ţi
făceai probleme ieri., eu trăiesc în proiecte mari, Viaţa e docilă. Dac-o
îmblânzeşti la timp şi dacă-i mai aduci aminte din când în când cine-i
stăpânul, se supune. Discursul său
despre toate şi despre nimic nu necesită confirmarea/ replica interlocutorului,
e mai mult monolog decât dialog, un fel de validare de sine printr-o enumerare
rapidă a poziţiei sociale, intereselor, perspectivelor asupra vieţii.
Călătorul
2 este introvertit, vorbeşte rar, tăcerea lui e mai expresivă decât beţia de
cuvinte a companionului său. Dialogul începe odată cu confesiunea sa: a ieşit
din închisoare, după 19 ani, victimă a unei erori judiciare. Schimbul de
replici evoluează ascendent şi treptat se produce o schimbare, Călătorul 2
începe să se deschidă, vrea să îşi spună povestea, să afle părearea celuilalt. Acesta nu e interesat de poveste în sine (un
tânăr fochist ce trăieşte o poveste de iubire clandestină cu nevasta
protectorului său se găseşte implicat într-o crimă, un caz destul de
controversat, complicat de un jaf la o casă de amanet), ci de efectele ei mai
ales în planul subconştienului. Întrebările ce revin periodic: Poţi să dormi
noaptea? N-ai coşmaruri? (...) N-ai senzaţia că se ţine după tine? Că ţi se
zvârcoleşte în faţa ochilor şi atunci îi închizi atât de tare, de te ustură şi
te iau durerile de cap?, Zici că nu-l visezi deloc pe respectivul? combinate
cu starea de nervozitate şi teoria coincidenţelor pe care o invocă ambii
călători insinuează destul de rapid răsucirea conflictului. Aici este momentul
crucial: începută ca o intrigă poliţistă, povestirea dramatică încearcă o
transgresare de gen. Michael Holquist observa mai demult Dacă în povestirea
detectivistică există o moarte ce trebuie soluţionată, în noua povestire
detectivistică metafizică viaţa este cea care se cere soluţionată. Direcţiile spre care se orientează piesa
(obscurităţi dostoievskiene, alteritate, psihanalism) rămân în stare
incipientă, ambiguităţile sunt clarificate, erorile justiţiei/destinului,
îndreptate, finalul respectă canonul clasic.
Experienţa
închisorii sistematizată de cel de al doilea călător: Puşcăria e grea că
trebuie să te suporţi pe tine ani în şir. Condamnarea e să vezi cu adevărat
cine eşti, când eşti singur doar cu tine. este trăită de fapt de primul, toată
fanfaronada camuflează tensiunea interioară, suspiciunea permanentă,
manifestată prin obsesia menţinerii
aparenţelor, izolarea de prieteni, relaţiile pasagere cu femeile. Deşi între
cele două personaje se produc răsturnări de poziţii, deşi prin locvacitatea sa
Călător1 deţine replici mai ample, iar discursul său pare superficial în
comparaţie cu problemele etice, existenţiale, ce-l marchează pe Călător 2,
dincolo de problematica răzbunării, a justiţiei poetice, Călător 1 este
protagonistul piesei, însă poziţia sa de protagonist e anulată de încadrarea
personajelor în manieră reductivă Călător 1- personaj negativ, Călător 2-
personaj pozitiv.
Problema
sa de identitate e tratată la modul senzaţional- sentimental, punctele
nevralgice ale unei teme în vogă (alterarea identităţii, pierderea identităţii,
pierderea de sine) sunt atinse colateral, la fel şi replica sa Păstrează copia
şi nu uita originalul!, replică ce-i va deconspira identitatea este explorată
numai la nivelul jocului de cuvinte, în registrul minor în care e plasat
personajul. Subtextual însă, există o sugestie destul de puternică a
configurării identităţii drept copie imperfectă în umbra originalului. Momentul
confesiunii Călătorului 1 rezolvă, completează spaţiile lipsă din reprezentarea
faptelor imaginată de Călătorul2: Eu nu mai puteam fi eu!- sintagmă ce
concentrează adevărata dramă a personajului.
SPECTACOLUL
Regia:
Mircea Cornişteanu
Distribuţia:
Claudiu Bleonţ (Călător 1)
Mircea
Cornişteanu (Călător 2)
Piesele
în două personaje implică tot felul de probleme, de la compatibilitatea
actorilor la efortul constat al acestora la dinamica întregului spectacol, cu
atît mai mult într-un spectacol lectură, unde spectacolul e mai mult sugerat.
Mircea
Corniştenu alege o soluţie ingenioasă, pentru a controla mai eficient
intensitatea desfăşurării dramatice alege să citească/ interpreteze rolul unuia
dintre personaje (Călător 2) cu fineţe, în nuanţe particulare: mai întâi
resemnat, prudent, dar neiertător la final. Distribuirea lui Claudiu Bleonţ în
celălalt rol este cea de-a doua alegere inspirată, pentru că acesta, aflat la a
doua colaborare cu teatrul lui Valentin Nicolau a detectat un pattern al
autorului ce scrie pe mai multe planuri şi o oportunitate: a practica
scrisul lui mă pune într-o condiţie foarte bună de a mă cunoaşte pe mine
însumi. El abordează entuziast spectacolul-lectură, şi chiar mai mult,
construieşte personajul, compune un profil: individul calculat-cinic, cu un ego
supradimensionat, dar identitate incertă. Într-un costum roşu aprins, cu ţinută
de dandy & donjuan intră în scenă cu atitudinea celui care a fentat
viaţa, s-a descurcat, i-a învârtit pe toţi pe degete şi figurează o
tipologie uşor recognoscibilă în societatea actuală. Spectacolul lectură îşi
dezvăluie aici intenţia sa primă, cea de citire a caracterelor, de decriptare
a sensurilor ascunse, şi astfel atât regizorul, cât şi actorul găsesc maniera
de abordare a personajelor ca tipologie/ paradigmă, dar mai ales ca prezenţe.
O
altă prefacere a textului o reprezintă setarea ambianţei ca prezenţă: sugestia
compartimentului ca spaţiu limitat, închis (în continuarea celulei în care unul
dintre călători a stat 19 ani), dar mai ales sugestia spaţiului traversat:
tunelurile, obscuritatea, întunericul, bezna, pericolul, moartea. Scena de
impact maxim este negocierea identităţii, scenă anterioară execuţiei/ uciderii
compensatoare: (Călător 2 îi întinde tăietura de ziar înapoi.) Asta e a ta,
să-ţi aduci aminte cum te cheamă, când te-ai născut... Ia-o, e a ta!, secvenţă
de thriller, în tunel, cu scăpărări de brichetă şi zgomot asurzitor.
Prima
lectură a acestei piese duet, piese concert de cameră, dezvoltă o construcţie
simbolică amplă despre simulacrul realităţii şi indivizi captivi în propria lor
viaţă, despre spaţii sigure, spaţii nesigure şi traseul dintre ele, şi face
uitate minusurile textului ce nu se rupe de conservatorismul, convenţionalismul
dramaturgiei realiste.
|
|