Modernismul şi postmodernismul vechi, nouă
de Gabriel Nedelea
Poezia
lui Mircea Ivănescu a fost citită atât în cheia modernismului, fiind împinsă de
Matei Călinescu în vârtejul dialectic al purismului şi ermetismului mallarméan
şi bacovian, cât şi în cheia postmodernismului, de Ion Bogdan Lefter, Mircea
Cărtărescu şi Gheorghe Crăciun, sau în cea antimodernistă, de Alexandru
Cistelecan.
Autorul
de Versuri (1968), Poeme (1970), Poesii (1970), de Alte
versuri (1972) şi din nou Alte poesii (1976), de Poem
(1973) de Poeme nouă (1983), de Alte poeme nouă (1986) şi de Versuri
vechi, nouă (1988) şi Poeme vechi, nouă (1989), a ajuns în zona
poeziei pure altfel decât prin poeticile neomoderniste ale şaizeciştilor.
Într-adevăr, între Mircea Ivănescu şi propria lui generaţie stă o poetică, de
nu de-a dreptul o epistemă lirică1 ,
după cum remarcă şi argumentează în acest sens Alexandru Cistelecan, însă nu
fiindcă poetul poemelor vechi, nouă e modern numai în negativ, ca
antimodernist, sau fiindcă poetica lui merge sistematic în răspărul
decalogului modern şi în primul rând al celui mallarméan2 . Antimodernismul ivănescian, invocat şi
de Mircea Cărtărescu şi de Ion Bogdan Lefter, este, mai degrabă, un
antidogmatism mocnit, fără accente iconoclaste de tip avangardist sau
experimentalist. Acesta nu poate fi un criteriu suficient pentru a proclama în
întregime postmodernă, definitoriu postmodernă3 opera lui
Mircea Ivănescu. Afinităţile sale cu poezia lui T.S. Eliot, de pildă, ale cărui
poeme fundamentale le-a tradus magistral şi avem în vedere în primul rând
The Waste Land(1922), invalidează aşa zisul său antimodernism. O bună
parte din ţesătura sa livrescă şi intertextuală are la bază capodoperele
modernităţii şi ale modernismului, atât pe cele subscrise genului liric, cât şi
pe cele romaneşti: poezia modernă americană, romanul britanic şi
nord-american, romanul german şi austriac etc.
Aşadar,
teza antimodernismului se verifică, eventual, numai în relaţie cu modernismul
literaturilor din spaţiile romanice. Originalitatea operei lui Mircea Ivănescu
a provocat o ruptură în evoluţia poeziei româneşti care, raportată la întreaga
modernitate occidentală (incluzând-o aici şi pe cea nord-americană), coincide
cu ramificarea unei paradigme şi nu cu răsturnarea ei.
Aceste
argumente nu au menirea de a nega trăsăturile postmoderne ale operei lui Mircea
Ivănescu, ci de a-i (re)confirma modernismul. În definitiv, o încadrare
istorică tributară logicii lui sau-sau constrânge actul lecturii să realizeze
liniar şi înjumătăţit hermeneutica acestei poezii care ne propune o amplă
reflecţie asupra condiţiei sale şi asupra marilor teme şi evenimente ale
existenţei. Poetul dezvoltă, adesea, ample meditaţii filosofice în spiritul
tradiţiei greceşti şi, mai ales, în spiritul fenomenologiei.
Nu
circumscrierea istorică sau prestabilirea apartenenţei la o paradigmă poetică
determină liniile grilei de lectură pe care o propunem, ci necesitatea
realizării unei structurări4 , din moment ce
caracterul criptic-cristalin (criptic şi în sensul de criptă) al
poeziei lui Mircea Ivănescu rămâne profund misterios, de-o originalitate total
necăutată, care i se impune ca o fatalitate şi poate chiar ca o pedeapsă5 , după cum afirmă Matei Călinescu.
*
Poetica
instrumentată printr-o reducţie fenomenologică specifică, repudierea metaforizării
instaurate de congenerii săi şaizecişti şi structurile narative subţiate până
la marginea lirismului pur, prefigurat şi de titlurile cvasigenerale, care
trimit, însă, la genul liric, sunt cele trei elemente ce-l individualizează pe
Mircea Ivănescu în tradiţia şi istoria poeziei româneşti.
Critica
literară nu a urmărit dimensiunea metadiscursivă din opera lui Mircea Ivănescu
în toate consecinţele sale, punând accentul, mai degrabă, pe intertextualitate
şi livresc, nu pe metapoetică sau autoreferenţialitate, şi cu atât mai puţin pe
resortul filosofic al acesteia. Tehnica poetică a épochč-ului oferă
principalele repere pentru (re)citirea acestei poezii care nu meditează numai
asupra propriei condiţii (moderne), ci şi asupra originii şi a ideii de
literatură în genere. Reducţia fenomenologică pe care o practică autorul de alte
versuri este realizată prin acumularea de perspective a căror cinematică se
concretizează într-o monotonie structurală (Jean Rousset, Jacques Derrida)
care devine, la rându-i, obiectul gândirii poetice. De asemenea, în poesiile
şi poemele ivănesciene mecanismul gândirii producătoare funcţionează la
vedere6 , expus şi
exprimat prin inserţii metatextuale.
Trebuie
subliniat că livrescul este numai un pretext al metadiscursului ivănescian.
Este şi cel mai evidenţiat şi analizat de critica literară. Dar nu există o
inchiziţie a livrescului, cum exagerează cu vervă impresionistă Alexandru
Cistelecan, care să slăbească în permanenţă limbajul şi să ducă la ratarea
oricărei încercări (de transcriere) de trăire reală. E prea mult spus că
sensibilitatea livrescă a poetului, mediind la infinit în relaţiile sale cu
lumea şi menţinând un indice ridicat al devaluării ontologice, devine o
instanţă de frustrare şi un factor de producere a idealităţii goale7 . Această apăsare livrescă nu este nici
omniprezentă şi nici omnipotentă, nu este nici angoasantă şi nici o profundă
angajare ontologică, negativă, deceptivă şi alienantă8 .
Metadiscursul
poetic, în care livrescul şi intertextualitate au funcţie de structurare, este
instrumentat ca o amplă meditaţie metafizică asupra unor teme mari, ca: fiinţa,
timpul, adevărul, moartea, cunoaşterea, ideea de literatură şi de poezie,
realul etc. De altfel, întrebuinţând o expresie cheie pe care Radu Vancu o
foloseşte în replica pe care i-o dă lui Mircea Cărtărescu pe tema postmodernismului
ivănescian, există la acest nivel metadiscursiv o discreţie a valorilor tari9 .
Poezia
lui Mircea Ivănescu presupune un plan ideal, simultan sau preexistent celui
concret al scrisului şi al relecturii, în care poetul îşi transformă mijloacele
în obiecte poetice, fenomenele şi realităţile fizice în fenomene şi realităţi
poetice ideale, fără să le poată da chipul şi expresia în care să
se regăsească atât ideile, cât şi stările sau identităţile existenţiale
aferente acestora. Din această neputinţă provine, în prima fază, tensiunea
lirică specifică universului ivănescian. Descrierea acestui plan
ideal este o importantă miză a lecturii, din moment ce toate celelalte
dimensiuni ale poeziei se reduc sub o formă sau alta la el. Poetul însuşi
resimte nevoia unei astfel de descrieri pe care o încearcă atât din
interior, prin reflecţii metapoetice şi filosofice, cât şi din exterior prin
prezenţa livrescului şi a intertextualităţii. Dificultatea realizării acestei descrieri,
concretizată într-un metadiscurs bidimensional, este cea de-a doua sursă
a tensiunii poetice.
Autorul
de alte poeme şi de alte versuri, vechi şi nouă,
(re)introduce în poezia românească, altfel decât o făcuseră romanticul Eminescu
sau unii modernişti, poezia-cunoaştere. Mai mult, putem afirma că Mircea
Ivănescu este inventatorul poeziei de idei în literatura română. Fără
să aibă caracter teleologic, depăşind psihologismul şi mirajul arhetipurilor,
scăpând formelor psihanalitice preexistente, această poezie animă ideile
pe care le scoate din abstract, le înapoiază mişcarea, timpul şi chipul
necesare cunoaşterii existenţiale.
Există,
aşadar, mai multe nivele ale discursului poetic ivănescian, între care acest
metadiscurs care are, la rându-i, două sub-nivele: unul metapoetic şi unul
filosofic, în sensul tare al acestui din urmă termen. Ironia, ce are ca
principală sursă plictisul autoscopic, după formula lui Eugen Negrici, este
atributul care ţine la distanţă această poezie de conceptualizări pietroase şi
dă supleţe lirică relaţiei dintre actul cunoaşterii şi fenomenul poetic. Descrierea
fenomenologică îi conferă organicitate şi naturaleţe poeziei de idei,
fiind principala tehnică prin care este atins, într-un mod inedit pentru
întreaga istorie a literaturii române, purismul poetic.
Niciodată,
în literatura română, poezia nu a fost pusă atât de direct şi de fecund faţă în
faţă cu propriile-i mijloace şi cu reflecţia realităţii sale unice în plan
ideal.
1
Alexandru Cistelecan, Mircea Ivănescu. Monografie, antologie
comentată, receptare critică, Braşov, Editura Aula, 2003, p. 9.
2
Idem., p. 13.
3
Mircea Cărtărescu, Postmodernismul românesc, Bucureşti, Editura
Humanitas, 1999, p. 314.
4
Reluăm afirmaţia lui Eugen Negrici, potrivit căreia Esenţial în lectura
critică nu este să faci cunoscută o structură, ci să realizezi o structurare,
în Figura spiritului creator, ed. cit., p. 8.
5
Matei Călinescu, Poezia lui Mircea Ivănescu, prefaţă la Mircea Ivănescu, versuri
poeme poesii: alte aceleaşi vechi nouă, antologie şi prefaţă de Matei
Călinescu, Iaşi, Editura Polirom, 2003, p. 9.
6
Eugen Negrici, Introducere în poezia contemporană, Bucureşti, Editura
Cartea Românească, 1985, p. 101.
7
Alexandru Cistelecan, Poezie şi livresc, Bucureşti, Editura Cartea
Românească, 1987, p. 48.
8
Idem., p. 27.
9 Radu Vancu, Mircea Ivănescu. Poezia
discreţiei absolute, Editura Vinea, Bucureşti, 2007, p. 21.
|
|