Poezia unui hoplit socratic
de Gabriela Gheorghişor
Printre ultimii samurai ai
optzecismului poetic românesc (împuţinaţi de moarte sau retraşi pe alte
fronturi de activitate) se numără şi Ioan Moldovan. Metafora samuraiului ar fi
părut nepotrivită cu trei decenii în urmă, când această generaţie înnoitoare,
armată livresc, cobora poezia în stradă, dar azi, când poezia nu mai intră
aproape deloc prin bibliotecă, ci doar prin baruri şi cluburi, e cât se poate
de nimerită. În actualele Timpuri crimordiale, Ioan Moldovan menţine vie
rezistenţa: dar, lasă, hai să rămânem aici pe poziţii/ hai să rămânem artişti
(poem fiscal).
Volumul apărut anul acesta păstrează
din Mainimicul precedent (Cartea Românească, 2010) tema vârstei
crepusculare şi amplifică demersul bilanţier. Timpuri crimordiale
reprezintă, din acest punct de vedere, un vademecum poetic al propriilor
defecte, slăbiciuni, neajunsuri, consemnate cu cinism, auto-persiflare,
tristeţe, umor sau răsfăţ ludic: Ce este da, ce este nu în propria-mi viaţă,
le strig/ Iar ei toţi: Închide! Închide! E frig şi ochiul tău ne-ngheaţă. (lumina
abia caldă de septembrie), invenţie? nimic, construcţie un pic/
cuvinte vii? nici măcar unul/ sunt doar un pai uscat de spic/ (...)/ Eu,
totuşi, sunt un mainimic./ (...)/ M-am tâmpit, cu siguranţă,/ Şi nu-mi mai
trece, vai, tot bat din clanţă/ Mă lămuresc un pic şi iar adorm/ Simt monstruos
şi văd enorm/ Şi-n fumuri lungi de lucky/ strike/ L-aud cântând de dincolo pe
M. Ursachi (o lună de vară departe de cuvinte scrise), Decât e
porcu-n baltă sunt mai mocirlos (în sus), Găurile negre din mintea mea
albă sunt tot mai dese (duminică spre joi), Sunt un burete de
veninuri/ Stau aici pe banca inculpaţilor o grămadă de carne murdară (o
grămadă), Scrisul meu s-a umflat ca picioarele unei directoare în pragul
pensionării (restanţe), Caraghiosul de mine, caraghiosul/ Căruia i se
mai spune domn (la noi), Mă uit ca maimuţoiul/ Picnit deodată de o
jale tâmpă (lumina strâmbă), O frunte de săpun: când plouă se înalţă
lin balonaşe/ Vine un corb/ Şi se uşurează peste mine de zeama lui hrănitoare/
Balonaşele pocnesc, se sparg şi-mi fac aură (aură) ş.a.
Impresionantă este însă iscusinţa
poetului de a mixa biograficul şi livrescul, registrele şi tonalităţile,
ritmurile (unele istoricizate) şi rimele, versul şi proza poetică, câteodată
ritmată şi rimată, precum Dragă sau locu(i)tor, şi toate acestea
uneori în cadrul aceluiaşi poem. Intertextualitatea făţişă (ca în versurile
citate mai sus, şi ca în multe altele) ori aluzivă (spre exemplu: şi eu aud în
urma mea cum creşte/ acelaşi întuneric, aceiaşi nori ai ceţii, carnea şi mie
mi se-ntristase, Nu-i aşa că nici tu nu vrei a muri vreodată?, nu-i decât o
seară la operă a vieţii tale), parodia, cum e (romanţă) (Vreau să-mi
iau un ceas de mână/ Vreau să-mi iau un ceas de masă/ Şi mai vreau o săptămână/
Să mă duc. Să fiu frumoasă./ Astfel zise mititica/ Şi bondoaca muncitoare./ Era
într-un cârd. Nimica/ Nu ningea, nu era soare./ Iar eu trec de-a lung de
maluri/ Mă îndrept şi mă deştept/ Viaţa asta face valuri/ Însă-ntr-un concept/
Inept), paradoxurile (aparente) (când te grăbeşti, nu te grăbi!, tu eşti
aici pentru că nu mai eşti, cine eşti tu/ când eu tu nu-s?), invenţiile
lexicale şi jocurile de cuvinte (va sufla un venticello, minele meu
împărătesc, timpuri crimordiale), anafórele, eufoniile şi aliteraţiile, tot
ce ţine de virtuozitatea lingvistică şi stilistică înviorează o poezie care
rămâne, în esenţa ei, gravă. Tânguirea elegiacă vizavi de trecut (Zilele de
odinioară s-au prefăcut în noroi o povestire din care nu scapă nimeni),
nostalgia placentarului (Cu mama râzând la vederea noastră şi nimic să nu ne
spună/ Ci doar să ne cuprindă şi să ne vâre la loc în găoace frate-meu şi
cu mine), aspiraţia unei stări senine, nirvanatice (voi cădea direct în
duminică o zi aşezată, o zi cu penajul oliv/ Unde frate poţi fi doar cu
nefăcutele cloşarzii de după-amiază), speranţa ieşirii din labirint (miercuri
de aprilie), auto-îmbărbătarea (moartea e un mic detaliu, trece fără
împrejurimi), satira socială (Ah azi deplâng şi laud ziua de leafă/ din
ziua umflată de zodii// din anul domnesc şi inept/ plin doar de morţi şi-nvieri
de elodii beau apă, mă culc) dau seamă de varietatea atitudinilor
poetice, adesea contrastante, corespunzătoare policromiei stilistice.
Ioan Moldovan practică, în multe
dintre poemele cărţii, o poetică a rupturilor (de nivel ontologic), trecând
abrupt de la notaţia realist-cotidiană la lumea imaginarului (oniric sau
livresc): Am frunzărit vreo două ore teancurile de caiete adunate în timp/ Ce
vertij de zădărnicie ce vid ce moarte/ Ce să mă fac? Mi-a trecut viaţa şi unde
am fost? Am dormit-o/ Am ameţit-o. Mut obiecte/ Vreau să fac curăţenie când se
crapă de ziuă/ Sfârşit de vară la Balbec./ O clipă mă opresc din preumblarea
browniană/ Prin casă atâtea lucruri domestice o turmă pe care o păzesc/ Între
ele a nins trist şi histeric (când redevii pentru o clipă un om
vechi); Ieri am făcut un mic turneu alcoolic/ dimineaţa nu m-am mai
trezit/ din marea milă a ta// (...)// Ferice de Wittgenstein/ şi de
propoziţiile lui/ ci eu singur şi flămând apoi sătul// Mă furişez în pizzerii
şi părul meu cărunt/ scârţâie/ frecându-se de pereţii acestui sac fără fund (sac
fără fund). Alteori, efectul de surpriză vine din dezvrăjire, din
revelarea miraculosului ca banal. Crezi că ţi se deschide o breşă vizionară
în sânul cotidianităţii, când colo e vorba de un trompe loeil,
fereastra din zidul realităţii e un simplu poster: Noroc însă cu fereastra
spre Urbino, aici, în peretele bucătăriei: e vară!/ E vară, şi pe coline grâul
copt/ Numai că un colţ al posterului s-a desprins de sub banda transparentă şi/
Flutură uşor în aburul Alimentar (ce vorbire).
Oricum, poetul îl plimbă pe cititor pe scara
minţii lui, pe care urcă şi coboară permanent, de la realitate la viziune şi
simbol, de la anodin la cultural, de la stilul înalt la cel minimalist, de la
sobrietate la joacă. Ioan Moldovan, hoplit socratic căzut în vis, îmbină
într-un fel original tandreţea şi (auto)ironia, melancolia şi bufoneria
livrescă. Aşez de pe acum Timpuri crimordiale în topul celor mai bune
cărţi de poezie ale anului.
|
|