Traseele imaginarului şi jocul viclean cu timpul
de Gabriela Rusu-Păsărin
Paul
Harding este muzician şi romancier american, remarcat de critica literară chiar
de la debut. Romanul Vieţi de tinichea (tradus şi în limba română, şi
apărut la Editura Litera, 2013) a fost considerat cel mai bun roman de debut al
anului 2009, iar Paul Harding a primit Premiul Pulitzer 2010. Suficiente
argumente pentru lectura unui roman care surprinde ab initio prin
suspendarea timpului şi ilustrarea trăirii perioadei liminale dintre viaţă şi
moarte prin curgerea inversă a timpului, sub spectrul ceasornicului. Personajul
principal, George, un fost ceasornicar (simbolul unei realităţi şi
reprezentarea unui simbol), este ţintuit la pat şi trăieşte ultimele sale ore
de viaţă printr-o rememorare a celor mai importante momente din existenţa sa,
în fapt o desfăşurare de evenimente pe
trei paliere ale unui arbore genealogic: muribundul, tatăl acestuia şi bunicul
său, fiecare personaj fiind în dubla ipostază de fiu şi tată.
Casa devine Centrul lumii, iar patul
muribundului este locul care comunică intens cu trecutul, un axis mundi
care uneşte trei regiuni cosmice Cer, Pământ, Infern. Este punctul de
intersecţie al acestor regiuni şi la acest nivel se produce comunicarea pentru recuperarea prin amintiri
a trecutului. Imaginea Centrului Lumii şi comunicarea cu cele trei regiuni
((Mircea Eliade, Imagini şi simboluri, Ed. Humanitas, 2013, p.44) este
susţinută şi de tema mitică ilustrată sugestiv de istoricul religiilor:
altădată comunicarea cu Cerul şi legăturile cu divinitatea erau uşoare, în urma
unei erori rituale, aceste legături au fost rupte, iar zeii s-au retras în
înaltul cerurilor. Numai vracii, şamanii, preoţii şi eroii mai izbuteau să
reia, trecător, şi numai în folosul lor, legăturile cu Cerul (cf. Mircea
Eliade, Le chamanisme et les techniques archaiques de l Ž extase,
Payot, 1951). Toţi cei trei protagonişti ai romanului lui Paul Harding cad în
transă şi au crize de epilepsie, ceea ce, în mentalităţile tradiţionale,
semnifica a fi ales, însemnat. Timpul suportă redimensionare,
este chiar abolit la un moment-prag, şi protagonistul, precum călugării
budişti, poate să parcurgă invers timpul. Nu cunoaşte existenţe anterioare, ci
retrăieşte experienţele bărbaţilor pe linie paternă din arborele genealogic,
toate povestirile fiind într-o descendenţă temporală, care apoi, ca un
flux-reflux temporal, se reîntorc în prezent pentru a se proiecta dincolo de
existenţa fizică, în nefiinţă.
Ceea
ce conferă valoare scriiturii este descrierea amănunţită, aglomerarea spaţiului
cu detalii, urmată de destructurarea acestui câmp de semnificaţii, o mergere în
sens invers. Schimbarea de perspectivă, în loc să creeze dinamica timpului, dă
senzaţia de plimbare într-un caleidoscop.
La limita timpului vieţii, George îşi înregistrează memoriile, le
ascultă doar timp de 6 secunde şi aruncă în foc caseta. Dincolo de timp,
mărturisirile au un alt impact, nu pot fi ascultate din timpul vieţii. Este ca
un testament pe care l-ai scris şi l-ai citi în fiecare zi, te depersonalizează
prin fiecare relectură. Este de ajuns că le-ai trăit o singură dată. Trăirea
compensatorie prin amintire este drumul invers al acelor ceasornicului.
Romanul
Vieţi de tinichea a fost premiat cu Premiul Pulitzer 2010, un premiu
consacrat pentru jurnalism. Ce este jurnalistic în această structură romanescă?
Este discursul, de cele mai multe ori o relatare cu aglomerare de detalii, ce
pot fi reluate şi transformate în axe ideatice pentru noi relatări. Este pânza
de păianjen, reporterul ţese pânza, dar se autodistruge prin trăirea
intensă a evenimentelor relatate, realitatea subiectivă (cea percepută) fiind
mai puternică decât cea mediatică. Imaginea ceasornicului în spaţiul nou creat
prin aglomerări succesive de amintiri şi descrieri va avea o dinamică alertă, o
succesiune de metamorfoze cu funcţia de resimbolizare a spaţiului şi timpului.
Este ceea ce Jean Burgos a definit ca spaţiul textului şi traseele
imaginarului, o realitate suplimentară generată de umplerea volumului textual
prin urzeala forţelor, un spaţiu-orientat
în viziunea pictorilor-poeţi şi a poeţilor-pictori. Imaginea
ceasornicelor dintr-o cameră, cea a muribundului, ce bat la miezul nopţii, ca
moment astral, decizional, este o imagine-simbol pentru aglomerarea spaţiului
vital la limita existenţei. Se asociază, pentru crearea unei tensiuni
susţinute, cu imaginea cuiburilor de tinichea ( de unde şi vieţi de tinichea)
puse în jurul casei (ca în jurul axului ceasornicului) şi pe care le umple cu
artefacte şi amintiri. Este o suspendare simbolică a timpului, ce anunţă o
trăire excepţională a timpului, în sens invers, prin amintiri. Finalul este o
construcţie la fel de tensională (de unde până acum era o curgere lentă
inversă): o alternanţă ritmată a secvenţelor de viaţă tată-fiu, fiecare destin intersectându-se
cu celălalt, într-o derulare frenetică spre sfârşit. Parcă este un ceas ce a
funcţionat normal şi deodată se strică, nu se opreşte brusc, ci rememorează
secvenţele timpului în mod alert pentru a se opri pentru totdeauna. Romanul
este o meditaţie elegiacă despre viaţă, la garniţa dintre fiinţă şi nefiinţă, o
curgere inversă a timpului pentru recuperarea în ultimă instanţă a amintirilor
ce salvează de la tristeţea desprinderii dintr-un timp pentru proiectarea în
altul. Este un joc viclean cu timpul. O viziune liniştitoare asupra lumii.
|
|