Regia: Paolo Sorrentino
Scenariul: Paolo Sorrentino
Distribuţia: Michael Caine (Fred Ballinger), Harvey Keitel (Mick Boyle), Rachel Weisz (Lena Ballinger), Paul Dano (Jimmy Tree), Jane Fonda (Brenda Morel), Alex Macqueen (emisarul reginei), Luna Zimic Mijovic (tânăra maseuză), Robert Seethaler (Luca Moroder), Tom Lipinski (scenaristul îndrăgostit), Chloe Pirrie (scenarista),Alex Beckett (scenaristul intelectual), Nate Dern (scenaristul amuzant), Mark Gessner (scenaristul timid), Ed Stoppard (Julian Boyle), Soprana Sumi Jo, Mark Kozelek, pop artist Paloma Faith, Mădălina Ghenea (Miss Univers).
Imagine: Luca Bigazzi
Costume: Carlo Poggioli
Design de producţie: Ludovica Ferrario
Muzica: David Lang
Durata: 118 min.
Pelicula a fost filmată în estul Elveţiei, la Waldhaus Flims, un hotel de 5 stele, construit în secolul al XIX-lea, în Films, un sat staţiune la vest de Chur, în cantonul elveţian Graubünden. De asemenea, s-a filmat şi la Roma şi Veneţia.
Premiera: 20 mai 2015 - Festivalul de Film Cannes & Italia
Premii:
· Jane Fonda cea mai bună actriţă a anului în rol secundar Hollywood Film Awards 2015
· Premiul Publicului (Paolo Sorrentino) Festivalul de Film Internaţional Karlovy Vary, 2015
· Premiile Sindicatului Criticilor de Film din Italia, 2015: Panglica de argint pentru regizorul celui mai bun film (Paolo Sorrentino), pentru cea mai bună imagine (Luca Bigazzi).
Youth (2015) este cel de-al doilea film creat de Paolo Sorrentino în limba engleză, după filmul din 2011, This must be the Place, şi primul după răsunătorul succes cu pelicula din 2013, La Grande Bellezza, capodopera acestui regizor italian. Protagoniştii sunt doi apropiaţi prieteni artişti, un compozitor şi un regizor, Fred Ballinger (Michael Caine) şi Mick Boyle (Harvey Keitel), surprinşi în amurgul existenţei lor. Legaţi de prietenia de o viaţă, dar şi de rudenia prin alianţă (fiica lui Fred fiind căsătorită cu fiul lui Mick), cei doi prieteni îşi petrec vacanţa oarecum împreună, într-o staţiune de lux din Alpii elveţieni. Fiecare traversează o criză a creativităţii, asistă neputincioşi la ruina trupurilor lor, prăbuşite lent din viaţă spre dincolo. Ceea ce se întâmplă în această vacanţă îi transformă, devenind esenţial pentru destinul fiecăruia; adevăruri crude scot la iveală emoţii surprinzătoare. Dacă nobleţea artistică a lui Michael Caine este de notorietate, cu rafinată forţă dramatică este performanţa lui Harvey Keitel (Mick Boyle) şi a actriţei Rachel Weisz (Lena Ballinger). Unul dintre punctele forte ale peliculei este distribuţia de excepţie, Youth deţinând medalioane cinematografice ale unor celebrităţi, precum Jane Fonda, cu un rol de divă apusă a cinema-ului, sau pop starul Paloma Faith.
O dezarmantă acurateţe a imaginii semnate de Luca Bigazzi (care a lucrat şi imaginea filmului La Grande Bellezza) dezvăluie cadre interioare şi exterioare spectaculoase, o scenografie minuţios gândită, în perfectă consonanţă cu acest dialog al peliculei despre vechi şi nou, despre scurgerea clipei în noi şi prin noi, despre timp şi esenţă. Pelicula a fost filmată în estul Elveţiei, la Waldhaus Flims, un hotel de cinci stele, construit în secolul al XIX-lea, în Films, un sat staţiune la vest de Chur, în cantonul elveţian Graubünden. Ca şi în La Grande Bellezza (Desăvârşita frumuseţe), şi aici Paolo Sorrentino se lasă sedus de opulenţa unor locaţii exclusiviste, interioarele hotelului de cinci stele din Alpii elveţieni sau spaţii celebre, precum basilica San Marco din Veneţia. Sorrentino are voluptatea înnobilării peliculei prin prezenţa magnifică a unor obiective arhitecturale exemplare, precum minunata Piaţă San Marco, de asemenea, din Veneţia. Hipnotică, inundată, alunecoasă şi sclipitoare ca miss Univers care o traversează cu nonşalanţă, renumitul spaţiu este surprins într-o noapte a subconştientului lui Fred Ballinger.
Locul de odihnă ales de peste douăzeci de ani de către compozitor are liniştea apelor adânci, perfect lustruit, apăsător prin desăvârşirea locaţiei şi a tratamentelor complete. Acest hotel de lux propune programe speciale de divertisment, elegante sau stranii, îngăduie prezenţa unor personaje colorate şi diverse: un compozitor, un regizor de film, fiica suferindă după eşuarea căsniciei, călugărul budist care levitează, prostituata adolescentă, copilul care visează să devină violonist, un pedant emisar al reginei Marii Britanii (Alex Macqueen), un actor care se pregăteşte să joace rolul lui Hitler (Paul Dano), o echipă de scenarişti, un alpinist, un celebru, dar obez sportiv, miss Univers, o tânără maseuză oarecum gerontofilă (Luna Zimic Mijovic), actriţa celebră în pragul retragerii (Jane Fonda). Toate aceste personaje sunt parcă într-un loc de purificare; ele se curăţă de timpul ce le-a traversat, tânjind după clipele care le-a consumat. Ironic, tinereţea pe care se străduiesc să o recapete sau să o menţină nu este cu nimic mai presus decât senectutea. Camera lui Sorrentino captează cu voluptate ridurile, ochii apoşi ai bătrânilor, mâinile lor tremurânde sau trunchiul obosit. Cumva, senectutea l-a atras mereu pe Sorrentino, dacă ne amintim că şi Jep Gambardella, personajul principal din La Grande Bellezza, este surprins în amurgul existenţei. Toţi par a fi într-un proces de dezintoxicare de timp, deşertăciunea vieţii fiind un motiv recurent în creaţia lui Sorrentino.
Consecvent temei lansate în filmul This must be the Place, aprofundate desăvârşit în La Grande Bellezza, Paolo Sorrentino continuă a fi sedus şi în pelicula Youth de fascinantul discurs despre creaţie. Personajele sale poartă mereu o tristeţe a neîmplinirii (personale sau profesionale), dar surprinse într-o dureroasă relaţie cu creaţia, pe care o provoacă, o abandonează sau o anulează.
Într-o peliculă metaforică, unde pulsează elemente dramatice şi tragi-comice, sunt mixate perfect cadre cu Alpii elveţieni şi fantastice cadre ale Veneţiei noaptea sau imagini kitsch de videoclip de pop star. Youth dezvăluie cu profundă tristeţe trecerea prin lume, relaţia omului cu clipa, vâltoarea căreia nu i se poate sustrage. Trist este antiteticul raport dintre senectute şi tinereţe, dintre iminenţa morţii şi viaţa înăbuşită. Paolo Sorrentino a creat un film despre timp, despre trecut şi viitor, despre iubire şi neîmplinire, despre profunzimea prieteniei şi despre adevăruri crunte, spuse răspicat. Youth este povestea unui compozitor care mai dirijează doar sunetul naturii, în spaţiul pur al lumii muntele. Evocând un simbolism al verticalităţii enunţate de-a lungul peliculei, muntele devine un complice al emoţiilor înăbuşite de Fred Ballinger, care a asistat aparent imun la emoţiile altora, a rătăcit prin vâltoarea creaţiei, pentru a descoperi că esenţa vieţii este, de fapt, emoţia. Viaţa este guvernată de emoţii!