Regia: Ava DuVernay
Scenariul: Ava DuVernay, Julian Breece, Robin Swicord, Attica Locke, Michael Starrbury
Distribuţia: Asante Blackk (Kevin Richardson adolescent), Justin Cunningham (Kevin Richardson adult), Caleel Harris (Antron McCray adolescent), Jovan Adepo (Antron McCray adult), Ethan Herisse (Yusef Salaam adolescent), Chris Chalk (Yusef Salaam), Jharrel Jerome (Korey Wise), Marquis Rodriguez (Raymond Santana adolescent), Freddy Miyares (Raymond Santana adult), Marsha Stephanie Blake (Linda McCray, mama lui Antron McCray), Kylie Bunbury (Angie Richardson, sora lui Kevin Richardson), Aunjanue Ellis (Sharonne Salaam, mama lui Yusef Salaam), Vera Farmiga (procurorul Elizabeth Lederer), Felicity Huffman (Linda Fairstein), John Leguizamo (Raymond Santana Sr., tatăl lui Raymond Santana), Niecy Nash (Delores Wise, mama lui Korey Wise), Michael K. Williams (Bobby McCray, tatăl lui Antron McCray)
Compozitor: Kris Bowers
Producători: Jeff Skoll, Jonathan King, Jane Rosenthal, Robert De Niro, Berry Welsh, Oprah Winfrey, Ava DuVernay
Distribuit de Netflix
Imagine: Bradford Young
Montaj: Terilyn A. Shropshire, Spencer Averick, Michelle Tesoro
Decor: Kara Zeigon
Costume: Caroline Duncan
Durata: 4 părţi/ 296 min.
Filmările s-au făcut în New York, pe Madison Avenue din zona East Harlem/ Manhattan
Premiera mondială a fost pe 31 mai 2019/ platforma online Netflix
până în august 2019 miniseria a primit 10 premii şi 34 de nominalizări
· Premiile Asociaţiei Criticilor de Film Afro-Americani (AAFCA) / 2019: premiile pentru Cea mai bună serie limitată, Cel mai bun scenariu, Cea mai bună distribuţie, Jharrel Jerome Premiul pentru performanţă avansată
· Premiile Emmy 2019/ 16 nominalizări în aşteptarea decernării pe 22 sept. 2019)
· Premiile Black Reel pentru televiziune / 2019:
Premii: Actor de excepţie în rol principal: Jharrel Jerome; Actriţă de excepţie Niecy Nash; Actor de excepţie în rol secundar - Michael Kenneth Williams; Actriţă de excepţie Marsha Stephanie Blake; Regie de excepţie Ava DuVernay; Scenariu excepţional Ava DuVernay; Julian Breece; Attica Locke/ pentru partea I
I-au numit animale, infractori sexuali, haită, terorişti urbani. Antron McCray, Kevin Richardson, Yusef Salaam, Raymond Santana, Korey Wise sunt cei cinci din Central Park patru adolescenţi afro-americani şi un hispanic. Ei sunt tinerii minori care nu au beneficiat de prezumţia de nevinovăţie, care au fost intimidaţi să recunoască o faptă pe care n-au comis-o. Au fost interogaţi în lipsa părinţilor, au fost bătuţi şi forţaţi să facă mărturii mincinoase. Au fost constrânşi să fabrice desfăşurarea unui fapt atroce un viol în Central Park/ New York. Au fost acuzaţi de viol, abuz sexual şi vătămare corporală gravă. Presa le-a hărţuit familiile. Aveau vârste între 14 şi 16 ani. Puşcăria a transformat dureros în adulţi nişte copii care nu aveau altă vină decât aceea că erau negri şi se plimbau în parc în seara de 19 aprilie 1989, în care a fost atacată o femeie albă. Donald Trump a plătit 85.000 $ pentru o imensă reclamă de o pagină în patru ziare din New York, prin care cerea reintroducerea pedepsei capitale pentru ei. În film sunt introduse secvenţe din emisiuni reale în care apare Trump, cu un evident discurs rasist. Li s-a furat copilăria şi tinereţea. Nu mai pot recupera anii în care au fost închişi pe nedrept. Traumele fizice şi psihice suferite în detenţie nu pot fi ignorate. Au fost exoneraţi abia în 2002 pentru că adevăratul vinovat şi-a recunoscut fapta, nu pentru că sistemul ar fi făcut dreptate. Au fost exoneraţi, însă niciodată procuratura sau alte entităţi ale statului nu au cerut scuze pentru injustiţia făcută. Ei sunt cei cinci care au supravieţuit sistemului.
Afirmând că filmul are puterea de a schimba lucruri, Ava DuVernay a creat mini-seria pentru televiziune When They See Us (2019) un strigăt disperat prin care se revendică schimbarea atât de necesară într-un sistem de justiţie încă rasist. Seria se bazează pe cazul real din Central Park (1989) şi urmăreşte abuzurile la care au fost supuşi cinci tineri suspectaţi de violul şi agresarea unei femei. Structurată în patru părţi, seria demască un sistem discriminatoriu de justiţie penală, atrăgând atenţia asupra miilor de cazuri similare. Sistemul este conceput să te declare vinovat, sistemul trebuie să încaseze bani din cauţiuni, din convorbirile cu taxă inversă pe care le fac deţinuţii, iar în final, sistemul câştigă pentru că puşcăriile aduc profit. Determinată de lupta împotriva discriminării afro-americanilor, Ava DuVernay este prima femeie de culoare regizor nominalizată la Golden Globes pentru filmul Selma (2014) reeditarea pregătirii celebrului marş de la Selma la Montgomery, în martie 1965, condus de Martin Luther King. Ava DuVernay este şi creatoarea nominalizată la Premiul Oscar pentru cel mai bun film documentar pentru filmul 13 (2016), intitulat după cel de-al treisprezecelea amendament la Constituţia Statelor Unite, care a abolit sclavia (cu excepţia cazului în care este pedepsit pentru o infracţiune). Centrat pe sistemul de justiţie penală din Statele Unite, filmul 13 susţine că sclavia a fost perpetuată în mod eficient în SUA, prin încarcerarea în masă a oamenilor de culoare. O altă mini-serie documentar, După gratii. Povestea lui Kalief Browder (regia Jenner Furst, 2017), tratează cazul unui băiat de culoare din Bronx, Kalief Browder, care avea doar 16 ani când a fost acuzat că a furat un rucsac, a fost arestat şi închis pentru trei ani până la stabilirea datei procesului. Familia nu a putut plăti cauţiunea stabilită la 900 $. Kalief s-a sinucis doi ani mai târziu, după eliberare.
La peste un secol de la abolirea sclaviei, tortura şi abuzurile de pe plantaţii, umilinţele din perioada segregării s-au mutat în alt plan: sistemul juridic american, compus şi condus în mare parte de persoane rasiste (95% dintre procurori sunt caucazieni). Toţi poliţiştii care investigau cazul celor cinci erau albi şi se grăbeau să dea un verdict în acest caz. (Linda Fairstein: Toţi bărbaţii de culoare care erau aseară în parc sunt suspecţi!) În instanţă nu mai contează ce este adevărat, ci ceea ce poţi demonstra că este adevărat. Martorii aduşi nu sunt persoane de culoare, nu există amprente, nu există probe biologice sau alte dovezi clare că acei băieţi ar fi comis atacul; detectivii citaţi ca martori au depus mărturii diferite, mai mult decât atât, unul dintre martorii care au efectuat proba ADN a stabilit că nu se potrivea cu ADN-ul niciunuia dintre cei inculpaţi. Cu toate acestea, ei au fost consideraţi vinovaţi şi condamnaţi la sentinţe de la 6 până la 14 ani. Şi nu a fost un act de justiţie, ci un act politic. Când o persoană este încarcerată, întreaga familie este închisă. Le este spart echilibrul, le este atacată demnitatea şi poate o întreagă generaţie va purta stigmatul. Nu mai ştiu cine sunt, nu mai au încredere în oameni şi nu ştiu cum să îşi recupereze viaţa. Ochii lor poartă şi azi tristeţea anilor în care au fost după gratii. Demnitatea lor este în refuzul de a accepta compromisul cu procuratura. Demnitatea lor este în lacrimile şi rugăciunile mamelor care îşi văd copiii suferind şi nu îi pot ajuta.
Performanţa actorilor distribuiţi în rolul celor cinci adolescenţi şi adulţi este excepţională, cu atât mai mult cu cât au întruchipat persoane reale: Asante Blackk (Kevin Richardson adolescent), Justin Cunningham (Kevin Richardson adult), Caleel Harris (Antron McCray adolescent), Jovan Adepo (Antron McCray adult), Ethan Herisse (Yusef Salaam adolescent), Chris Chalk (Yusef Salaam), Jharrel Jerome(Korey Wise), Marquis Rodriguez (Raymond Santana adolescent), Freddy Miyares (Raymond Santana adult). Jharrel Jerome reuşeşte o compoziţie de excepţie în rolul lui Korey Wise, căruia îi este dedicată ultima parte a seriei; el este cel care a fost cel mai mult închis, refuzând să mărturisească ceea ce nu a comis. A îndurat cele mai dificile condiţii fiind încarcerat într-o închisoare pentru adulţi. Puterea lui stă în modestia cu care învinge în fiecare clipă întunericul trecutului.
Această serie onorează curajul şi forţa de a supravieţui a celor cinci băieţi care s-au maturizat forţat între gratii. Secvenţele finale suprapun imaginea emoţionantă a actorilor adolescenţi şi a persoanelor reale pe care le-au întruchipat. Creaţia Avei DuVernay este un demers puternic şi sfâşietor, dar necesar pentru recuperarea demnităţii afro-americanilor care au fost discriminaţi mult prea mult de-a lungul istoriei.