Iubire la viteza glonţului
de Haricleea Nicolau
Charlie
Countryman
Titlul
original: Necesara moarte a lui Charlie Countryman
Regia:
Fredrik Bond
Scenariul:
Matt Drake
Muzică:
Christophe Beck
Imagine:
Roman Vasyanov
Distribuţie:
Shia LaBeouf (Charlie), Mads Mikkelsen (Nigel), Evan Rachel Wood (Gabriela
Ibănescu), Til Schweiger (Darko), Ion Caramitru (Victor Ibănescu), Florin
Piersic Jr. (Radu)
Durata:
108 min.
Premiera
- Festivalul de Film Sundance, ian. 2013
nominalizat
la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin, ediţia 63, 2013, unde
câştigătorul trofeului a fost filmul românesc Poziţia copilului, regia
Călin Peter Netzer.
Deşi de obicei filmele americanilor
turnate în România nu fac obiectul recenziilor din revistele de cultură, Charlie
Countryman poate fi excepţia, datorată distribuţiei din care face parte
unul dintre cei mai apreciaţi actori ai ultimului deceniu, danezul Mads
Mikkelsen şi tânărul Shia LaBeouf, în plină ascensiune cinematografică. Filmul Necesara
moarte a lui Charlie Countryman reprezintă debutul în cinematografie al
regizorului Fredrik Bond, cunoscut în zona de advertising, regizând cu succes
reclame până la acest debut. Fără a fi exclusiv un film de acţiune, sau o dramă
romantică, Charlie Countryman este, cu siguranţă, un film diferit, ale
cărui stângăcii de debut pot trece neobservate dacă urmăreşti cu adevărat
performanţa actoricească a lui Shia LaBeouf şi carismatica personalitate
artistică a danezului Mads Mikkelsen, calitatea impecabilă a filmărilor şi
chiar implicarea clară a spaţiului de filmare românesc în economia scenariului.
Pelicula interesează nu atât prin intriga destul de simplu construită, cât
printr-un melanj de situaţii grave, dramatice şi dinamice, momente comice - mai
mult sau mai puţin inspirate - şi o intempestivă şi sclipitoare poveste de
iubire. După ce a petrecut paisprezece ani în căutarea scenariului potrivit
debutului său în film, regizorul mărturisea că alegerea acestuia ţine de o
senzaţie provocată de filmele After Hours, Trainspotting, Run
Lola Run, True Romance. Cu toate că pare să fie un film din seria filme
cu gangsteri, Charlie Countryman este, în esenţă, o poveste de
iubire ivită pe fundalul unui Bucureşti colorat, balcanic, frumos şi sordid
deopotrivă, cu sonorităţi şi personaje felurite, cu străzi inundate de lumină
galbenă şi ziduri mânjite. Alături de personajul principal, Charlie (*Shia
LaBeouf), descoperim zonele periferice ale Bucureştiului, staţii de metrou,
magnifica sală a Ateneului, un hotel mizerabil plin de drogaţi şi prostituate,
cluburi de streaptease conduse de mafioţi. Excelenta coloană sonoră semnată de
Christophe Beck surpinde magnific emoţia primei întâlniri a celor doi,
potenţează momentele dramatice sau de maxim suspans şi mixează chiar vârtejul
unor sonorităţi lăutăreşti ale mahalelelor, pelicula conturând un peisaj
periferic al Europei, o ţară a contrastelor, din miezul pulberăriei
Balcanilor, o permanentă zonă de conflict, unde totul se poate rezolva dacă
scoţi cuţitul sau pistolul, sau dacă faci pact cu duşmanul la o duşcă şi o
pastiluţă de ecstasy.
Punctul forte al acestei pelicule îl constituie distribuţia,
actorul Shia LaBeouf (*renumit pentru recentul său rol din Nymphomaniac,
dar şi pentru apariţiile controversate pe covorul roşu la diferite
festivaluri) reuşind o performanţă artistică notabilă, construind un personaj
aparent vulnerabil, dar care se dezvăluie puternic, odată cu înaintarea în
acţiune. Călătoria iniţiatică a tânărului care tocmai îşi pierduse mama se
petrece în Bucureşti, un spaţiu frenetic, dar şi magic, aprins de lumina
apariţiei ei. Totul se petrece fulgerător, in a blink of an eye,
personajul este smuls dintr-un ritm hipnotic în care primea mesaje de la cei
pieriţi şi aruncat într-un ritm halucinant al unui spaţiu necunoscut, uneori
potrivnic, dar şi incitant. Intuitiv, Charlie insistă să rămână alături de fata
de care s-a îndrăgostit subit, chiar dacă situaţiile periculoase în care este
aruncat îi pun viaţa în joc. Gradând cu profunzime şi forţă momentele apariţiei
sale, Shia LaBeouf mizează pe exploatarea maximă a fizionomiei sale, ochii
înlăcrimaţi şi masca luminându-se în forma iubirii, a durerii, a nedumeririi, a
disperării, a bucuriei, a furiei. Întruchipându-l pe Charlie, Shia LaBeouf ni
se dezvăluie drept un actor cu multiple valenţe, conturând cu acurateţe un
personaj complex; gama expresivităţii sale merge de la inocenţa, seninătatea şi
vulnerabilitatea afişate în primele secvenţe, până la delicateţea şi patosul
îndrăgostitului şi până la disperarea, durerea şi furia hăituitului cu putere
de tigru. Privirea sa captează sublim inteligenţa şi forţa personajului,
într-una dintre secvenţele memorabile mai ales din punct de vedere tehnic
urmărirea de la metrou, unde Charlie îi derutează pe mafioţii care îl urmăreau.
Mereu o apariţie magnetică este Mads
Mikkelsen, o adevărată revelaţie a cinema-ului european din ultimul deceniu,
actorul danez multiplu nominalizat şi premiat pentru performanţa sa din filmul The
hunt (2012) luând Premiul pentru cel mai bun actor la Cannes în 2012 şi
fiind protagonistul recentului serial de succes, Hannibal. Vizibile
fiind calităţile sale actoriceşti în diferite pelicule, de la rolul din filmul Eu
sunt Dina (2002), Casino Royale (2006), Coco Chanel & Igor
Stravinsky (2009), până la Clash of Titans (2010), A royal affair
(2012) şi The Hunt (2012), Mads Mikkelsen a jucat roluri contrastante,
conturându-le cu acurateţe, astfel încât fiecare partitură pare a-i fi
potrivită. Un asemenea actor, capabil să întruchipeze şi inocentul (A royal
affair), şi mafiotul Charlie Countryman (2013) - şi victima (The
Hunt), nu poate fi decât o apariţie specială şi un garant că filmul în care
este distribuit nu este un film oarecare. Nigel, mafiotul din Charlie
Countryman, este creionat cu forţă, dar şi cu subtilitate, un mafiot
persuasiv şi incisiv, un tip senzual şi fanatic deopotrivă. O apariţie notabilă
este şi actriţa Evan Rachel Wood, reuşind să întruchipeze cu delicateţe un
personaj enigmatic, o violoncelistă nonconformistă şi agresivă chiar, implicată
într-un mariaj cu un mafiot. Într-un rol episodic, dar conturat cu acurateţe,
apare şi Florin Piersic Jr., a cărui carismă de băiat rău îl recomandă
pentru a juca un poliţist frust, cu alură de rock star şi cu un timbru vocal
penetrant şi persuasiv.
Filmul se derulează în ritmuri
diferite, cu încadraturi crude şi o lumină specială, filtrată, amintind tehnica
de filmare europeană şi imprimând peliculei un suflu hipnotic, vibrant şi intens.
Experienţa de regizor de reclame îl face pe Fredrik Bond să mizeze nu doar pe
firul poetic, romantic al intrigii, ci, mai ales, să alterneze ritmurile,
dinamizând cadrele. Tocmai diversitatea de imagini (*destul de condamnate în
recenziile occidentale), de la cele dominate de violenţă, până la cele poetice,
face acest film incitant, parfumat cu un iz balcanic pe care noi îl putem
percepe şi savura, pentru că ne aparţine şi îi aparţinem.
Deşi aspru criticat de John Anderson
în Variety, sau de Stephen Holden în New York Times, Charlie
Countryman este un film captivant, care mixează coerent diferite ritmuri de
acţiune, potenţând derularea poveştii de iubire dintre Charlie (*Shia LaBeouf)
şi Gabriela (*Evan Rachel Wood) într-o atmosferă sumbră, colorată şi
periculoasă, în folia mafiei. Romantic, insolit, derulându-se într-un
ritm ameţitor, acest film te face să pendulezi între o lume magică a iubirii,
(*unde cei doi sunt perla, iar restul doar scoica) şi lumea reală,
crudă, frenetică şi mizerabilă, de cele mai multe ori.
|
|