Carnet teatral
de Nicolae Petre Vrânceanu
„Zilele Municipiului Craiova” au cuprins în program și o bogată ofertă de teatru a unor trupe din Craiova și București. Consemnăm câteva dintre aceste reprezentații teatrale.
Portretul lui Dorian Gray
După Oscar WILDE
Dramatizarea romanului care a declanșat la apariție un enorm scandal către sfârșitul secolului al XIX- lea și i-a adus scriitorului englez o condamnare la doi ani de muncă silnică și exilul în Franța sub un nume de împrumut, este realizată la Teatrul Odeon de Dragoș Galgoțiu, semnatar și al regiei spectacolului. Cu o rară finețe, regizorul transmite spectatorului plurivalența mesajelor încifrate de scriitor în magma trăirilor sale extatice explodând în parfumurile subtile ale florilor, în strălucirile unei naturi veșnic înnoitoare, simbol al frumuseții veșnice , nealterate de păcat. Este atâta frumusețe în jurul nostru când suntem tineri, încât dorința de a trăi devine redundantă, realitatea ne poartă pe apele înșelătoare ale imaginației alunecând în tr-o lume a fantasmelor care poate ucide pentru că parfumurile înmiresmate pot deveni, prin străduțele întunecate și insalubre ale orașului, coruptibile miasme ale păcatului desfrânat, ale putrefacției și decăderii ființei sociale. Cum putem scăpa de păcat? se întreabă protagonistul piesei, Dorian Gray, tipul dandy-ului, obsedat de frumusețea propriului chip oglindit în frumusețea fără seamăn și eternă a naturii , văzute ca miracol al creației divine. Răspunsul este oferit de el însuși : numai trăind păcatul, viciul ca experiment necesar ființei umane coruptibile și nestatornice. Oscar Wilde conduce experimentul pozitivist în ținutul mișcător al trăirilor psihice, el refuză concretețea fizică a lumii înconjurătoare cunoscute și consideră ca unică realitate simbolul oglinzii, al portretului care refuză distincția dintre real și imaginar, cel care potențează ficțiunea și ne poate introduce într-o nouă și nebănuită lume a esențelor eterne. „Numai ușuraticii nu judecă după aparențe”, formulează scriitorul, numai arta, imaginarul ei subiectiv este veșnic tânără, așa cum se întâmplă și cu Dorian Gray pictat de prietenul și admiratorul său, Basil Halward, într-un tablou pe care îl consideră o capodoperă de care nu se mai poate despărți pentru că reprezintă idealul său de artist. Mitul lui Narcis, cel îndrăgostit de sine însuși, devine mitul lui Faust ori al lui Ghilgameș,subliniază Dragoș Galgoțiu, prin visul tinereții veșnice și al vieții fără de moarte, prin aspirația evedării dintr-un timp tranzitoriu. Regizorul reușește vizualizarea în spectacol a „delirului estetic” al romanului, transfigurarea senzațiilor olfactive în culori picturale. „Dansul, oglinda, imagini ale tinereții, ale degradării, sunt dezvăluite ca paradigme. Parfumuri prerafaelite care aureolează imagini, emoții, un neobrăzat spirit dandy, voluptăți insolente și un tragism discret topit în acid, tulbură mintea celui care citește, ascultă sau vrea să privească povestea lui Dorian Gray”, iată ce transmite spectacolul Teatrului Odeon de dincolo de rama aurită a scenei. Au contribuit la acest succes coregrafia și expresivitatea lui Răzvan Mazilu, costumele Doinei Levintza și decorul lui Andrei Both, ca și actorii: Marius Stănescu, Dan Bădărău, Ionuț Kivu și balerina Adela Crăciun.
Alex și Morris
de Michael Elkin
Este greu, dacă nu imposibil, de surprins în cuvinte fenomenul de transfer al individualității interpreților sub măștile personajelor imaginate de Michael Elkin, un autor contemporan american , profesor de jurnalism și scenaristică la diverse facultăți din Philadelphia, critic de teatru și film. Piesele lui de teatru în care redescoperim franchețea și naturalețea dramaturgiei lui Steinbek sau O Neil , sunt cuprinse în antologii de referință sau distinse cu premii importante în context național ori internațional.
„Transferul de energie vitală”, cum îl numește regizorul Gelu Colceag, cel care semnează și ca traducător al piesei alături de Carmen Croitoru, s-a instituit instantaneu pe parcursul montării acestei piese cu „Finalitate cathartică” în care, sub concretețea derizoriului cotidian, deslușim aspirația atingerii unei ideale fericiri tangibile numai prin claustrarea în autoiluzionare. Povestea se desfășoară într-un azil evreiesc în care-și petrec ultima parte a vieții doi bătrâni, două firi total diferite dar care, în urma repetatelor lovituri ale sorții, au adunat în sufletul lor o mare nevoie de afecțiune umană, de dragoste familială , de prietenie , de iubire în general, sentiment care poate împlini comuniunea sufletească. Tragismul însingurării și al claustrării voite în iluzie sunt disimulate discret în structura de adâncime a textului, replicile sunt pline de umor, de ironie , de scepticism și duioșie și chiar de un subtil fior poetic potențat de apariția în scenă a personajului Infirmierul, care, la propunerea lui Ștefan Iordache și cu acordul autorului, a devenit Rose, „deopotrivă floare și culoare, menită a le oferi bărbaților cărora le poartă de grijă și spinii și gingășia de care au atât de mare nevoie.”
Doi mari actori ai scenei românești dau viață personajelor : Ștefan Iordache în Alex și Mitică Popescu în Morris, doi magnifici , ajunși la apogeul carierei lor aureolate de măiastra interpretare a zeci de roluri din dramaturgia națională și universală prin care au cucerit aprecierea și dragostea publicului românesc și nu numai. Mitică Popescu, rămas în teatrologia românească cu rolurile Ion din „Năpasta”, Woyzeck și Peer Gynt, alături de Ștefan Iordache din rolurile Cațavencu, Prințul negru și Titus Andronicus, ultimul realizat la Teatrul Național din Craiova și purtat în triumf pe meridianele lumii.
Dana Dembinski Medeleanu iluminează ca personaj secundar chipurile personajelor principale și reușește un rol care atestă talentul și experiența ei de scenă atât ca actriță cât și ca balerină a Operei din Cluj, fapt ce o integrează firesc în plastica mișcării scenice, în ambianța decorurilor semnate de Liliana Cenean (alt nume cunoscut teatrului craiovean) și Ștefan Caragiu. Publicul aflat în sala mare a Naționalului craiovean i-a aplaudat minute în șir pe cei trei interpreți, mesageri ai Teatrului Mic din București și i-au urat în cor La mulți ani ! actorului Mitică Popescu pentru că reprezentația a avut loc chiar în ziua de Sf. Dumitru! (va urma)
|
|