Experiment
de Nicolae Petre Vrânceanu
Departamentele și facultățile de teatru din București, Iași și Craiova s-au întâlnit în cadrul Studioului de teatru amenajat cu pricepere și dăruire de profesorii Remus și Smaragda Mărgineanu, cunoscuți profesioniști ai scenei Naționalului craiovean. În acest spațiu acordat de Universitatea din Craiova la Facultatea de Agronomie, s-a desfășurat un incitant dialog al creativității teatrale, mijlocit de spectacolele–experiment derulate în beneficiul studenților participanți atât ca interpreți cât și ca spectatori, fiecare trupă având de învățat din evoluția celeilalte așa cum și fiecare profesor-îndrumător a preluat interesantele sugestii oferite de partenerii de dialog.
Mai întâi au evoluat studenții bucureșteni care au propus versiunea lor scenică pentru piesa „Ulciorul sfărâmat“ de Henrik von Kleist. Pe linia unei tradiții deja consolidate, evoluția lor a surprins prin viziune și reușita noutate în conceperea și individualizarea personajelor. A urmat dezbaterea spectacolului prin intervențiile studenților interpreți și ale studenților spectatori.
Cea de a doua zi a marcat evoluția studenților din anul II actorie de la Departamentul de Teatru și Teatrologie al Universității de Arte „George Enescu” din Iași. Într-un spectacol care urma să fie prezentat la Festivalul de teatru studențesc de la Piatra Neamț, studenții ieșeni s-au străduit să coaguleze viziunea fiecărui interpret în crearea unui singur tip de personaj, clownul, cu intenția declarată de a-i pregăti pe studenți pentru un capitol important în pregătirea lor, Commedia dell Arte. Folosind mijloacele pantomimei, ale mișcării plastice și dansului, defilează în scenă o întreagă galerie de personaje-clowni: ghidușul, cerșetorul, pescarul, poștărița, clownul-ceas, păpușă etc. Personajele care conferă unitate acestor evoluții independente și le încadrează în spectacol sunt clownul în alb, generos, naiv și romantic opus clownului în negru, rău și demonic. Râsul poate trece astfel în plâns, generozitatea în meschinărie iar visul romantic poate fi demonetizat în mercantilismul cotidian ca în filmografia celebrului Chaplin.
Discuțiile care au urmat au subliniat creativitatea rolurilor imaginate de fiecare student în parte, importanța didactică a experimentului, dar și nevoia unei interpretări mai sigure, mai joviale, mai molipsitor umoristice, care să treacă rampa către spectatori cu naturalețe și har.
După o scurtă pauză, au intrat în scenă studenții craioveni, în timp ce studenții ieșeni și mulți colegi ai lor din Bănie au devenit spectatori. Ideea experimentului, prezentată de prof. Remus Mărgineanu, a aparținut studenților și a fost realizată în afara orelor de curs, cu entuziasmul propriu vârstei, sub îndrumarea proaspătului absolvent al clasei de actorie, Nicu Laurențiu. Folosind mijloacele dansului clasic, studenții craioveni au încercat o epică a secvențelor coregrafice care să trimită la scene cunoscute din piesele shakespeariene „Romeo și Julieta” și „Hamlet”. Pe un fond muzical susținut de violină, chitară ori flaut cei zece interpreți , în costume negre strâns mulate pe corp, au reușit să transmită fiorul artei lor celor prezenți în sală și au exprimat cu talent, prin ritmica și plastica mișcărilor îngemănate într-o coregrafie inspirată, prin mimică și pantomimă sentimentele personajelor imaginate, pasiune, naivitate feciorelnică, devoțiune, durerosul proces de cunoaștere a adevărului și de autocunoaștere prin iubire și suferință. Discuțiile ce au urmat au relevat travaliul deosebit al interpreților și al îndrumătorului lor pentru a-și însuși adecvat elemente ale limbajului dansului clasic, expresiv, în contextul absenței cuvântului și al comunicării exclusiv prin atitudinea plastica. Desigur că se mai putea lucra la șlefuirea trecerilor de la un moment la altul, la fluența tablourilor coregrafice, la naturalețea ridicărilor, dar, în întregul său, spectacolul a plăcut și a fost deseori întrerupt de aplauzele celor din sală, demonstrându-se astfel împlinirea funcției estetice dar și utilitatea didactică.
Un recital de excepție -
Tamara Buciuceanu–Botez
Un veritabil recital actoricesc de zile mari, l-a prilejuit evoluția îndrăgitei actrițe Tamara Buciuceanu-Botez în piesa de actualitate „Nepotu“ de D. Lustig, prezentată sub egida Teatrului de Comedie București. Partitura relativ simplă, dar ingenioasă, pe care o oferă textul dramatic, este măiestrit interpretată de cunoscuta actriță, astfel încât personajul principal, Tovarășa Maria, importantă activistă de partid și de stat înainte de 1989, capătă valori exponențiale pentru o lume care încă n-a părăsit scena politică autohtonă și are plăcerea cinică de a-i șicana pe reîmproprietăriți și chiar pe vechii „tovarăși“ care, dacă nu au murit sau nu sunt psihopați, lucrează la Senat.”
Într-un decor simplu, un apartament de casă veche, în stadiu avansat de degradare ca și starea civilă și economică a Tovarășei Maria, doar masa pe care așteaptă să fie aprinsă o lumânare și pe care stau două farfurii sugerează că protagonista așteaptă pe cineva drag, restul mobilelor sunt acoperite cu huse pentru ca ploaia infiltrată prin tavan să nu le ude. Cel așteptat este Nepotu, fiul natural al unei surori a Mariei, înfiat și crescut de tovarășa, actualmente pensionară, fugit din țară în America, personaj interpretat cu rafinament artistic de actorul Șerban Pavlu. Apariția acestuia nu are nimic spectaculos, nimic nu arată prosperitatea nepotului care este falimentar atât material cât și moral.
Tamara Buciuceanu-Botez transmite spectatorilor sentimentele contradictorii pe care le încearcă mama adoptivă și totodată fosta activistă care, dacă nepotul ar fi rămas în țară, i-ar fi putut aranja un post la Guvern! Eforturile Mariei, fosta țesătoare, de a fi fost considerată comunist de omenie sunt contracarate de nostalgiile participării la congresele partidului, de ținutele vestimentare adecvate acestor evenimente, completate de nelipsitul coc fals, de amintirea chiolhanurilor care se terminau cu beții crunte ce necesitau tratamente specifice „revenirii la realitate”. Sub impulsul amintirilor și al vișinatei, fosta tovarășă își aruncă cocurile pe fereastră, gest ce va fi regretat după „revenirea la realitate”. Complexitatea rolului este rezolvată de Tamara Buciuceanu – Botez cu mult firesc, realizând magistral balansarea între tragic și comic, între hilar și grotesc. Mătușa - mamă adoptivă și nepotul ei se aseamănă pentru că ambii reprezintă generații care au pierdut sensul existenței, care sunt dominate de sentimental ratării și al neîmplinirii sufletești, pentru că nu mai pot să creadă într-o lume perfectă. Personajele nu mai văd licărind nici o luminiță la capătul tunelului în care se pierde destinul fiecăruia.
Numerosul public aflat în sala Teatrului Elena Teodorini a aplaudat îndelung un spectacol – recital realizat de doi actori talentați aflați la vârste artistice definitorii.
|
|