Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Expoziţia Nicolae Predescu

        de Paul Rezeanu

Deschisă la începutul lunii aprilie, la Muzeul de Artă din Craiova, Expoziţia retrospectivă de pictură şi grafică Nicolae Predescu este prilejuită de împlinirea, de către artist, a vârstei de 70 de ani. Sunt astfel expuse peste o sută cincizeci de lucrări, uleiuri, acuarele şi desene, executate pe parcursul a peste patru decenii de activitate artistică.

Născut la Făureşti-Vîlcea, Nicolae Predescu a fost, o viaţă de om, profesor de desen la Craiova, oraş în care, de altfel, şi-a desfăşurat îndeosebi activitatea artistică expoziţională. Onest şi modest, în primul rând cu sine, fără să emită pretenţii de mare pictor, el s-a mulţumit a fi considerat un merituos pictor local, cel mult regional.

Privindu-i lucrările din expoziţia retrospectivă, optăm să credem că din punct de vedere profesional, profesorul a fost pe plinul plan, iar pictorul pe al doilea. Aproape liniară, cu o evoluţie abia perceptibilă, creaţia sa artistică se remarcă prin constanţă, economie cromatică, sinceritate, realism, construcţie riguroasă, căutarea de armonii spaţiale şi cromatice. Dar, în timp ce pictura sa se bazează pe „pete plate, aplicate decorativ, din cuţit (sau pensulă lată) şi dau sugestia unei motivastici ornamentale” (Adrian Silvan Ionescu), acuarelele sale ne dezvăluie un liric cerebral de o acută sensibilitate. (Aprecierea, la vernisaj, că ar fi cel mai mare şi mai bun acuarelist din ţară, ni se pare astfel deplasată. E drept, e bun, dar acuarelele lui Iosif Giuseppe Vescovi, George Billek, Ion Hagiescu, pentru a nu aminti decât câţiva craioveni ai secolului al XX-lea, au fost net superiori.)

Peisajele lui Nicolae Predescu, din Craiova, Vâlcea, Techirghiol, Tuşnad, Govora, de pe Valea Oltului, Olteţului sau de la mare, ne dezvăluie un artist cu vocaţie, un pictor ce păstrează trăirile sale sub cerul Olteniei, sau al locurilor în care şi-a petrecut, de-a lungul anilor, concediile, dar şi un admirator al pitorescului, pe care încearcă să-l redea aşa cum simte. Pictor al tuturor anotimpurilor, Nicolae Predescu are, se pare, preferinţe pentru ierni citadine dar şi pentru peisaje cu sălcii şi ochiuri de apă. De altfel, acestea ni se par cele mai reuşite tablouri ale sale.

A fost o vreme când Nicolae Predescu picta compoziţii gen „Cântarea României”. A ţinut să le expună... De dimensiuni pentru interioare de instituţii şi cu subiecte tematice cândva la modă, Ritmuri industriale, Dreptate sau adevăr, Slavă eroilor, Sărbătoarea recoltelor, Dansul holdelor, Durere şi speranţă ş.a., tablourile respective, poate nostalgice şi vetuste, credem, nu-l onorează. Din acest motiv, expunerea lor trebuia evitată.

Colorist sobru şi desenator onorabil (profesorul primează mai ales aici), Nicolae Predescu se dovedeşte, în naturile sale statice, cu flori, fructe şi obiecte banale, un pictor profesionist, care îşi pune cel mai bine în valoare calităţile artistice personale şi reuşeşte să exprime, în mod sincer, ceea ce simte.

La cei 70 de ani de viaţă şi peste patru decenii de activitate expoziţională, pictorul Nicolae Predescu s-a prezentat astfel, în faţa publicului craiovean, cu tot ce a considerat el că a creat mai valoros de-a lungul anilor...

Nr. 5-6/2008
Centenarul Uniunii Scriitorilor

Revista revistelor

Cele trei feluri de a călători
de Nicolae Prelipceanu

Mai, 68, august, 68
de Adrian Popescu

Din jurnal
de Gabriel Dimisianu

Captivii Evului Media
de Constantin M.Popa

Trei romane
de Luminiţa Corneanu

Preferinţele mele
de Mihai Ene

O perspectivă
de Gabriel Coşoveanu

Reînsufleţirea critică a poeziei
de Gabriela Gheorghişor

Vânătorul de aer
de Paul Aretzu

Fabulaţie şi scriitură
de Dania-Ariana Moisa

Îndrăgostită de Dumnezeu
de Bucur Demetrian

Ipostaziere a bovarismului
de Petre Ciobanu

Treptele fiinţării poetice
de Florea Miu

Drumul îngust al literaturii către sine
de Ioana Dinulescu

Hirghiduşiile
de Ioan Lascu

Avigdor
de Claudiu Komartin

Fragmente din năstruşnica istorie a lumii de gabriel chifu trăită şi tot de el povestită
de Gabriel Chifu

Irina începe să vorbească
de Maria-Gabriela Constantin

Eugen Simion – 75
de Tudor Nedelcea

Radu ALDULESCU - Interviu pentru ocuparea unui post de scriitor
de Horia Gârbea

Orbirea
de Jorge Luis Borges

Nominalizări pentru Premiile Uniunii Scriitorilor pe anul 2007

Cine va cîştiga Premiile USR pe 2007?

Schiță asupra stării de autenticitate
de Ionel Buşe

Expoziţia Nicolae Predescu
de Paul Rezeanu

Poeme
de Liviu Georgescu

A VI-a ediţie a Festivalului Internaţional Shakespeare
de Nicolae Petre Vrânceanu

Poeme
de Andra Rotaru

Mihail Trifan – exorcistul
de Cătălin Davidescu

Poeme
de Petruţ Pârvescu

Alice Năstase: „Povestea femeii de 30 de ani care iubeşte şi ... atât”
de Ştefan Vlăduţescu

Despre actualitatea capodoperei
de Dorin Ciontescu-Samfireag

Tipătul meu castrat din faşă
de Constantin ABĂLUŢĂ

Son et lumiere
de Mircea Ghiţulescu

Ceramica din Gorj
de Ştefan Enache

Un poet american contemporan: LEN ROBERTS

Documentul ca lectură captivantă
de Mircea Moisa

Jurnalul unui om normal
de Adrian Suciu

Marina Ţvetaeva (1892 – 1941)
Traducere și prezentare de Leo BUTNARU

© 2007 Revista Ramuri