Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








„Te voi căuta pentru tot restul vieţii mele”

        de Simona Preda

Dincolo de faptul că este o autentică pagină de biografie, volumul Iubirile lui Hemingway povestite de el însuşi, consemnate de editorul, romancierul şi prietenul său A. E. Hotchner, reprezintă un portret delicat şi copleşitor al marelui scriitor. Hotchner îi este partener şi complice la partidele de vânătoare, pescuit, merg împreună la coride, iar cei doi sunt legaţi de o prietenie strânsă, care va dura mai bine de treisprezece ani, până la moartea lui Hemingway. Nu întâmplător Hotchner este şi autorul consistentei biografii intitulate Papa Hemingway (1966), iar în cazul volumului de faţă afirmă încă de la primele pagini că este un omagiu şi o datorie de a scrie despre iubirile acestuia: „Am ţinut povestea în mine atâţia ani, iar acum simt că am obligaţia faţă de Ernest să o aştern pe hârtie”. Pentru prezentul volum Hotchner foloseşte toate materialele pe care le deţinea cu Hemingway, inclusiv notiţe din timpul conversaţiilor pe care le-au avut de-a lungul timpului în mai multe locuri – chiar şi din cadrul sanatoriului în care scriitorul a fost internat în ultima parte a vieţii –, şi benzi înregistrate.

Imaginea pregnantă, prezentă pe aproape toate paginile, este cea a primei sale soţii, Hadley. Ea este femeia căreia Hemingway avea să îi spună cu ani mai târziu, după despărţire, „vreau să ştii că eşti partea veridică a oricărei femei despre care scriu. Te voi căuta pentru tot restul vieţii” şi pe care o va regreta încontinuu: „am făcut o greşeală cu Pauline, atâta tot. O greşeală fatală. (...) Indiferent ce ţi se spune despre retrăirea trecutului, trecutul nu e un pod pe care să te poţi întoarce”. În ciuda avertizărilor prietenului său Scott Fitzgerald – „un bărbat prins între două femei le va pierde pe amândou㔠–, Hemingway se lasă sedus de ingenua Pauline, o relaţie care se va finaliza printr-un nou mariaj nereuşit.

Nu în ultimul rând, volumul conţine şi o atmosferă boemă, de respiraţie pariziană, care se circumscrie într-o geografie literară în spaţiul dintre Grădina Luxemburg şi Closerie des Lilas, Pamplona sau coastele continentului american, o lume spectaculoasă în care îi întâlnim pe Josephine Baker, Picasso, James Joyce, Gertrude Stein, Ezra Pound etc. Adânc întipărit rămâne însă Parisul în amintirea sa, un Paris care nu se termină niciodată, cum avea să spună mai târziu Hemingway, acel loc în care s-a îndrăgostit, a trăit anii tinereţii, a ales şi de care se va simţi afectiv şi sentimental legat până la sfârşitul vieţii.

Hemingway este un cuceritor, un bon viveur care în fond îşi trăieşte instinctiv şi senzorial toate aventurile, care nu ratează nicio oportunitate de a se lansa în curse aparent imposibile şi de a capta frumosul din orice pentru a-l converti apoi în cea mai seducătoare literatură. Viaţa îl inspiră, prieteniile îl incită, locurile exotice pe care le vizitează îşi pun amprenta pe scrisul său, ba chiar editorii sunt adesea reticenţi la similitudinea dintre personajele sale şi apropiaţii săi. Dincolo de drame, de eşecuri sentimentale, de accidente aviatice, de sâcâitoarele bănuieli că telefonul îi este ascultat şi că există un complot împotriva sa (lucruri, de altfel, dovedite postum, cum afirmă Hotchner), Hemingway va continua să scrie până când decide că şi-a luat viza către lumea de dincolo.

Deşi volumul se intitulează Iubirile lui Hemingway, dincolo de o prezentare adesea fragmentară şi analitică a soţiilor sale şi a unor pasiuni – pentru că, probabil, nu întotdeauna marile iubiri stau sub semnul mariajelor –, paginile pun în evidenţă imaginea unei singure iubiri, iar volumul pare mai degrabă un omagiu adus lui Hadley, prima sa soţie: „Ai fi crezut că, odată cu trecerea timpului, cum nu mai suntem împreună sau nu mai ştiu nimic despre tine, te-ai estompat, dar nu, eşti la fel de prezentă în mintea mea ca odinioar㔠şi, de asemenea, un omagiu Parisului. Un Paris complice, un Paris personal, un Paris personaj, pe care autorul îl ia lângă sine şi cu sine de-a lungul vieţii. Este şi un volum în care Hemingway, ajuns la senectute, se chestionează asupra ideii de iubire: „Cum ştie un tânăr care se îndrăgosteşte pentru prima oară că aceasta va fi singura mare iubire a vieţii lui?”. Este, în acelaşi timp, o carte scrisă într-un ritm alert, uşor de citit, despre relaţiile dintre oameni, despre seducţie şi resorturile fine care angrenează spiritele în această complicitate, despre prietenie şi, nu în ultimul rând, despre regrete.

 

Nr. 04 / 2019
Şedinţa Comitetului Director al Uniunii Scriitorilor din România din data de 20 martie 2019

Şedinţa Consiliului  Uniunii Scriitorilor din România din data de 20 martie 2019

Calendar al scriitorilor din Filiala Craiova a USR

Despre amărăciune, cu oarecare speranţă
de Gabriel Coşoveanu

In memoriam Ioana Dinulescu

O clipă plutind deasupra abisului (2)
de Gheorghe Grigurcu

„Te voi căuta pentru tot restul vieţii mele”
de Simona Preda

Falsul idealism, divizarea, imaginea
de Adrian Popescu

„Amicul X”
de Nicolae Prelipceanu

#padureaspanzuratilor?
de Mihai Ghiţulescu

Necesar despre noile religii politice
de Cristian Pătrăşconiu

Poetul la vârsta înţelepciunii
de Ion Munteanu

Fragmente poetice de existenţă
de Aura Dogaru

O călătorie romantică
de Daniela Micu

Ştefan Petic㠖 un modern maiorescian
de Gabriel Nedelea

Neverending Love Story
de Gabriela Gheorghişor

„Imaginaţia speranţei este un dar nativ care se adânceşte prin educaţie”
de Monica Pillat

Totalitarism: comunism şi nazism
de Stéphane Courtois

Omul complet al rockului românesc
de Dumitru Ungureanu

Despre filosofia românească
de Ştefan Vlăduţescu

Poeme din scrin
de Patrel Berceanu

Prin lentilă
de Haricleea Nicolau

Poezie
de Varujan Vosganian

Canalele energetice ale monologului interior
de Ioan Holban

Publicistica şi închisorile lui Slavici
de Toma Grigorie

Lumina dinăuntru
de Viorica Gligor

Dependenţa de senzorial
de Gabriela Rusu-Păsărin

Istoria albinelor
de Maja Lunde

Non lasciate ogni speranza, voi ch’entrate
de Mădălina Mirea

© 2007 Revista Ramuri