Ion Hirghiduş şi ceremonialul poeziei
de Ştefan Melancu
Poet format în
spaţiul exemplar al echinoxismului anilor 80, Ion Hirghiduş se află cu Ceremonia
unei vieţi zilnice la cel de-al treilea volum de poezie, după debutul
editorial, cu Prin inima sentimentului (1997), şi, mai apoi, Femeia
lui Dumnezeu (2007). Între timp, a publicat cărţi de filosofie sau
eseistică filosofică, între care amintim aici un excelent studiu, de
bibliotecă, aplicat filosofiei lui Noica (Introducere în ontologia lui
Constantin Noica, 1999, în prestigioasa colecţie Atheneum a Editurii
Dacia), la care se adaugă Studii şi eseuri filosofice (Editura Dacia,
2005). De curând, i-a apărut şi un studiu axat pe reflecţia de tip
antropologic, ilustrând oarecum şi o preocupare de ordin universitar, autorul
fiind de ani buni universitar, în aria disciplinelor sociale (2014, Antropologie
politică, Cluj, Editura pentru Studii Europene/ Presa Universitară
Clujeană).
Poezia, dincolo de
interogaţia grav-existenţială, îmbrăţişează marginile/ limitele cotidianului cu
o privire mult mai calmă, asumată fiinţial, într-un veritabil ceremonial al
vieţii zilnice, supuse, altfel spus, timpului. Titlul primului ciclu de
poezii (Cuvintele din cafea), unul întins, dominant ca spaţiu în acest
volum, poate sugera tocmai acest lucru: poezia, discursul liric, ca şi cafeaua
cotidiană, se ancorează în prezent, dând seama de starea trăirilor de acum,
iar cuvintele, drept urmare, trezesc, dintr-un aici aproape banalizat,
starea de graţie prin care se poate visa (starea de graţie e zahărul ce se
aşază în zaţ/ pentru ca noi să visăm cum se întâlnesc lunile/ cum se despart
zilele/ şi de ce nopţile sunt refluxul pierdut în priviri). Un bun pretext
pentru a developa apoi, ironic şi autoironic, însăşi graţia poeziei (a venit
muza sub forma unei pisici), denudarea unui spaţiu desacralizat (numai ea
ştie că ceea ce visăm noi/ este felul de a fi zei) şi a unui timp în care
însăşi iubirea şi-a pierdut orice aură (ne facem veacul aici/ în cafeneaua
piticilor pe somnabule mese/ colţ în colţ cu poezia de dragoste), într-o
conştientizare acută a oricărui sacrificiu cotidian (ne oferim de pomană
viaţa), dar şi într-o repliere singularizată într-un eros ce, doar singur, mai
poate oferi sens fiinţei mărunţite într-o cotidianeitate frustă (sunt negre
cuvintele-n cafea/ eu te păstrez pentru mine/ mai trag un fum şi mă duc să
sting felinarele acelea). Erosul, constituie, de altfel, una din temele
dominante ale acestui ciclu, într-o ipostaziere a trăilor sub semnul toamnei
existenţiale şi într-o iluzorie împlinire (noi credem că merităm să fim
fericiţi/ în timp ce îngerii/ sângerează-n pădure// e toamnă târziu şi ei
singuri sunt/ petalele florilor/ şi sufletul păsărilor..., Îngerii risipiţi
în toamnă). O ipostazire cât se poate de diversificată: erosul ca uimire,
sub pecetea destrămării şi pierderii oricărei împliniri (stau în picioare şi
te privesc uimit/ cum îţi ruginesc mâinile/ cum îţi cad hainele în dizgraţie),
debusolat; sub semnul absenţei, compensată iluzoriu de memorie; al tăcerii
înfrigurate; al uitării sau singurătăţii tăcute şi autumnale în doi, aşa cum o
sugerează un foarte bun poem (noi ne iubim şi rătăcim prin trupuri/ eu prin
trup de bărbat/ tu prin trup de femeie/ căutăm un iris desperecheat// a rămas
singură tăcerea/ o cronică veche/ la o masă de brad scrijelim/ despre umbre
care nu au pereche// şi ne ducem fiecare prin lume/ doar frunze ruginite rămân
din noi/ cu sufletele sfâşiate/ suntem arborii goi, Ne-a prins toamna);
un eros, în cele din urmă, nu doar însingurat într-o lume desacralizată, ci şi
unul pe care nu-l mai cuprinde nici logosul fiinţial, aşezat sub semnul
pietrificării.
Al doilea ciclu, Ceremonia unei vieţi zilnice, cel
care dă şi titlul volumului, este, în fapt, un lung poem, în mai multe părţi,
numerotate în cifre de la 1 la 18, dominanta discursului liric constituind-o
aici cuprinderea sinelui, din care se iese sau în care se intră, prin
intermedierea poeziei înseşi, dintr-un înalt al fiinţei (muntele) înspre o lume
destrămată de timp (De pe munte se coboară un poem al apelor/ când se frâng
celule în ramuri/ un adăpost ai găsit/ pentru culorile destrămate în timp), un
sine negat în cotidianeitatea sa tocmai pentru a revela, paradoxal, puterea
creaţiei (poeziei) peste orice tăcere
sau absenţă (te-am negat în lumină/ pentru a vedea dacă poţi duce/ atât de
departe esenţa tăcerii...// şi tu ai răsărit viers liber/ eu fiind acum uimit/
câte se pot întâmpla într-o fragilă absenţă). Logosul pare a deveni unică dimensiune
a fiinţei, cu prăbuşirea în sine, dar şi cu vederea cu ochiul liber,
necenzurat, unit cu cerul şi gata de zborul ce-şi asociază demnitatea şi
surmontează tristeţea oricărei neputinţe. Într-un timp imberb şi supus
efemerului şi decăderii oricărei sacralităţii (văd aripi cum lucesc în somn/
văd îngeri care pică din orbite/ într-un timp în care tineri suntem şi
efemeri), descentrat afectiv şi lipsit de aura solemnităţii (azi am pierdut
sceptrul inimii/ azi am pierdut sceptrul din mine), singura salvare a fiinţei
pare să fie logosul şi poezia ca ceremonial zilnic şi subliminal (în
cuvintele pierdute ne găsim adăpost/ când te strig ieşi din cuvinte
nerostite). Un joc insinuat şi început
în cotidianul existenţial (Ceremonia unei vieţi zilnice este începutul
jocului) şi care, în spaţiul creaţiei, nu se încheie decât în filele cărţii
(ceremonia nu se încheie aici/ este un timp al cernelii/ pe care tipografii îl
pun să înainteze/ prin filele cărţii).
|
|