Un istorisitor reflexiv
de Ştefan Vlăduţescu
I.
Literatura
Olteniei actuale are câţiva mari scriitori. Dublul acestora îl formează
scriitorii remarcabili. Apoi, pătratul lor sunt scriitori notabili şi
meritorii. Păstrând măsura semnificaţiilor: hazardul în critica literară stă în
a zbura peste vârfuri. Totuşi, trebuie să spunem lucrurilor pe nume. Oricât de
apăsătoare ar fi evaluarea, este de evidenţiat că unul dintre cei doi mari
prozatori ai literaturii oltene este Jean Băileşteanu.
Găsim
că în epică poţi fi povestitor sau constructor de lumi. Povestitorul este cel
care cu farmec transformă din realitatea trăită într-o lume la marginea
imaginarului. El face ca accentul pus pe relatarea unei istorii trăite să nu
apară ca disonant. Povestitorul este autorul unor istorii, este prezentatorul
unor realităţi în raport cu care are o rezonanţă existenţială. Constructorul de
lumi este un creator de realităţi. Diegeza edificată de acesta este mai curând
imaginată. Axioma este că limbajul nu permite o lume pur imaginară. Există un
realism al literaturii fantastice (vezi Marin Beşteliu). Există un realism al
încercării fictivului ca fictiv (vezi J. L. Borges). Reţinem chiar un realism
al SF-ului, vezi I. Asimov.
Ca
întreg, epica românească este impregnată
de biografic. Biograficul are preponderenţă în raport cu imaginarul. La noi,
mari povestitori sunt Ion Creangă şi Mihail Sadoveanu. Constructori de lumi
reale sunt Liviu Rebreanu şi Marin Preda. În literatura română nu există un J.
L. Borges, un constructor de lumi pur imaginare. Prozatorul român este marcat
mai mult sau mai puţin de biografic.
Jean
Băileşteanu este un mare povestitor. Convenţia sub care scrie este că
întâmplările relatate sunt în mare parte istorii trăite direct sau indirect. Pe
această coordonată, Jean Băileşteanu este un Sadoveanu al Olteniei de sud. Pe o
a doua coordonată: în background-ul epicii sale, se află întotdeauna o
filosofie, o înţelepciune de viaţă. Tipologic vorbind, filosofia existenţială a
eroilor lui Jean Băileşteanu este una în linia lui Albert Camus.
Fundamentalmente, Jean Băileşteanu este un povestitor care gândeşte existenţa.
Prin istoriile relatate meditează la sensul lumii. Înseşi istoriile prezentate
dau semnificaţie vieţii. Eul narativ şi eul auctorial trăiesc prin eroul aflat
în scena epică. Misiunea primară a naratorului este aceea de a obliga
personajele să-şi facă timp să trăiască. Misiunea secundă constă în a le
integra în istoria ce le impune acestora să trăiască viaţa pe care o au.
Rămânând
atât de aproape de existenţă, de trăire de istoria personală, povestitorul
Jean Băileşteanu poate fi numit istorisitor. Istorisirile lui au fond existenţial
şi, pe alocuri, pot fi aduse în realitatea din care a pornit inspiraţia.
Istorisirea este o povestire cu elemente de cronică.
Cu
sensibilitate, cu echilibru, cu o accentuată conştiinţă existenţial-morală,
Jean Băileşteanu istoriseşte întâmplări ce, uneori, se ridică la altitudinea
unei mitologii locale, regionale a văii Desnăţuiului.
II.
Această
figură de istorisitor o identificăm şi în volumul Ultima înviere (Iaşi,
Editura Tipo Moldova, 2013) ce antologhează nuvele, schiţe şi povestiri publicate
de-a lungul anilor.
Cea
mai pronunţată inflexiune mitologică o prezintă nuvela Pe Desnăţui. Aici, un
tânăr cere Domnului îngăduinţa de a trăi. Gestul său este apreciat. I se
spune că fără o nădejde nu poţi să-ţi rânduieşti viaţa şi i se permite să
plece în lume cu scopul de a merge să afle de unde curge acest râu
(Desnăţuiul). În atingerea acestui scop, tânărul trăieşte ruşinea şi frica,
trăieşte veselia şi tristeţea, parcurge condiţia de străin între oamenii unui
sat de pe Desnăţui. Acestea sunt un fel de probe în cunoaşterea pe care, zice
el resemnat, trebuie s-o capăt. Se îndrăgosteşte de o fată şi constată că pe
cât te arunci întru cunoaştere, cu atât ştii mai puţin. Finalmente, se
căsătoreşte cu fata şi au mulţi copii. Decizia tânărului conduce la întemeierea
sfântă ca topos al satului de pe Desnăţui.
Cea
mai valoroasă nuvelă a volumului şi una dintre cele mai valoroase din
literatura română este În drum spre casă. Ea se constituie ca un lung monolog
la miezul nopţii pe ploaie. Am zice că avem de a face cu un monolog hamletian
de faţă cu sticla de ţuică. Ieşit beat dintr-o cârciumă închisă, ca toate
celelalte înainte de miezul nopţii, Tatău se îndreaptă spre casă. Analizând
posibilitatea ca soţia să nu-i dea voie să intre în casă şi posibilitatea de a
sparge uşa, nu găseşte o soluţie acceptabilă. Trage concluzia că situaţia de
incertitudine este urmarea faptului că lucrurile n-au fost cum le-a gândit el
în trecut. Astfel se iveşte ideea că, dacă nu merge acasă, nu mai are unde să
stea, adică este un om fără casă. Nemulţumirea faţă de soţie generează o a doua
nemulţumire: adică de ce să se închidă cârciumile aşa de devreme şi să mă duc
acasă înainte de termen?. Nici acasă, nici la cârciumă nu mai poate să mai
bea. Mirat, descoperă că se află la poarta prietenului de-o viaţă, Iordache
Plotoneru: soarta, ea le orânduieşte pe toate, îşi spune. Bate şi nu-i
răspunde nimeni. În faţa porţii începe un bilanţ al propriei existenţe: nu a
reuşit în viaţă, nu are copii, bănuieşte că soţia l-a înşelat chiar cu
prietenul Iordache Plotoneru, nu are încredere în nimeni, are multe supărări pe
care nu le ştie nimeni. Esenţialul, îşi spune el, este că sunt bucuros că
trăiesc
E frumoasă viaţa!.
Rezultă
că nu-şi găseşte locul între oameni, că este singur. În plus, reiese apoi că
n-are un prieten şi fug toţi de el, căci
nu poţi să-ţi ţii gura şi spui adevărul. În sistemul său de valori, alături
de adevăr intră şi libertatea: Libertatea e bună, e cea mai de preţ.
Gândurile îl aduc la constatarea că adevăratul său prieten a fost calul: toţi
ceilalţi l-au vândut. Raţionamentul său îi arată că se află la mare răscruce
de drumuri şi nu ştie încotro s-a apuce: Doamne, nici nu ştiu încotro s-a
apuc.
Tatău
este un om care-şi pune probleme şi se frământă să le rezolve. Convingerea sa
este că viaţa trebuie să ţi-o faci tu, nu s-o aştepţi de la alţii. Concluzia
sa memorabilă este următoarea: M-am născut în pielea goală
, Ce mănânc, ce
beau şi ce-mbrac e din câştig! Ce vrei mai mult?! Ce-i trebuie unui om mai
mult?! Sunt fericit, Iordache! Sunt foarte fericit!... Toată viaţa am
câştigat!. La final, ca în romanul Procesul de Kafka, apar trei
indivizi care trăgeau de el ca de oaia moartă, în timp ce el tot repetă Sunt
fericit!, Ce fericit sunt!.
După
cum se ştie, omul camusian consideră că pentru a fi puternic trebuie să fii
singur şi că aflat într-o situaţie absurdă, din care nu poate ieşi, nu-i rămân
decât curajul şi revolta de a se considera fericit (vezi eseul Mitul lui
Sisif). Tatău este un erou camusian.
Interesantă
este şi nuvela ce dă titlul volumului. În Ultima înviere ni se istoriseşte
povestea lui Paul Zărnescu. Proaspăt preot de ţară, acesta face slujbă şi
permite îngroparea în cimitir a unui sinucigaş prin spânzurare. Este reclamat de
cântăreţ. În ajunul Paştelui i se comunică la oraş decizia de răspopire. Merge
spre casă unde va sluji pentru ultima înviere. Alături de el în maşină,
oamenii vorbesc şi intră şi el în dialog cu ei. Din discuţii se desprind trei
idei: a) că totul se egalează în viaţă şi de aceea corect în viaţă este să
nu înşeli pe nimeni, b) că Dumnezeu le iartă pe toate
Şi poate e păcat şi să
n-aibă ce să-ţi ierte şi c) că femeia dacă ai cuvinte, la iuţeală o
domoleşti! N-ai cuvinte, mai bine stai dracu în banca ta, că, degeaba, doar te
faci de râs. Pe drum, Paul Zărnescu reflectă la slujbă, la faptul că are de
săvârşit o înmormântare. Constată că este neputincios şi învins. Se ştie
conştiincios, acceptă pedeapsa, dar nu poate lăsa satul fără slujba de înviere.
Maşina se defectează şi porneşte spre sat pe o motocicletă. Împreună cu
motociclistul îşi găseşte sfârşitul într-un loc marcat în mitologia locală
lângă crucea lui moş Filip, fântânarul.
Camusian
este şi Stan Chiorul din Viforniţa căldurii. El a fost lovit de Lică a lu
Scriitoru la o nuntă şi şi-a pierdut ochiul. Apoi Lică a devenit amantul soţiei
sale. Acum, după 20 de ani de chibzuială ajunge la concluzia că n-are altă
cale, trebuie să-l omoare pe Lică: e calea mea, alta n-am, căci spune el, Lică
a trăit în locul meu. Stă de vorbă cu Lică, îi spune că-l va ucide şi chiar
încearcă s-a facă. Un cioban îi învederează că dacă voia să intre în regula
dinte pentru dinte trebuia să fi recurs la răzbunare în urmă cu 20 de ani.
Soţia îşi recunoaşte vinovăţia, dar argumentează că a ajuns amanta lui Lică
pentru că l-a văzut pe el fără onoare. Stan era de părere că, dacă îl iertase
atâţia ani pe Lică, fusese drept. Acum rezulta că greşise. Toţi i-o spun şi se
simte singur şi neputincios. Camus spune că pentru a fi puternic trebuie să fii
singur. Când eşti neputincios şi singur, viaţa este absurdă. Viaţa lui Stan
Chiorul nu mai are niciun sens: se
sinucide.
Interesante
sunt şi povestirile Chimia cu Calvera şi Elevul Bălan. Ele prind un alt ton
al existenţei şi marchează borne în imaginarul vieţii de elev.
Remarcabile
sunt şi povestiri precum: Nunta lui Petre, Răsuflă pădurea, Căinţa şi
Teama.
III. Eroii lui Jean
Băileşteanu gândesc: sunt măcinaţi, sunt frământaţi de gânduri. Acţiunile lor
sunt fundamentate pe sentimente puternice şi puternic ancorate în idei bine
chibzuite, chiar dacă uneori greşite. Sub fiecare sentiment stă un gând, o
idee.
Volumul Ultima înviere ne arată un mare
prozator, un mare istorisitor, având blândeţea stilistică a lui Sadoveanu şi
acuitatea ideatică a lui Camus: sigur, păstrând proporţiile.
|
|