Martorul incomod
de Adrian Popescu
O
carte-document semnată de ziaristul Valentin Hossu-Longin, Canalul
morţii. Martor, aparută sub egida Fundaţiei Academiei civice, nu demult, ne
reaminteşte ororile crimelor regimului comunist, din perioada construirii
Canalului Dunăre-Marea Neagră. Proiectul nefast, comandat de la Moscova
stalinistă, a concentrat o mulţime de deţinuţi politici, mai ales,
intelectuali, preoţi, ţărani, muncitori socotiţi duşmani ai poporului. Pe
lângă aceştia, supuşi unui regim de exterminare, vezi mărturiile foarte
numeroase, au participat la faraonica lucrare oameni de specialitate, ingineri
cu studii serioase, tehnicieni, personal calificat, să-l numim astfel. Printre
ei, un om de o impresionantă verticalitate
morală, priceput şi dăruit meseriei lui, Emilian Hossu-Longin, tatăl
autorului. Toată reconstituirea dramei colective, dar şi individuale a familiei
cu acest nume ilustru, se face prin ochii unui
prozator, rememorându-şi copilăria, adolescenţa, apoi, în fine, maturitatea,
afirmarea profesională, cronicar
sportiv, întâi, după aceea ca
reporter apreciat (la Porţile de Fier),
ziarist la Viaţa studenţească, redactor la România pitorească,
iar după 1900, la Baricada etc. Sub spectrul fricii cotidiene, al
vorbitului în şoaptă, al unui domiciliu precar, după percheziţie şi evacuare,
al sfaturilor mamei, demnă şi curajoasă, al generozităţii unor profesori,
dirigintele Georgescu, prof. Gheorghe
Ghica, sau al familiei avocatului Boata,
figuri quasi-paterne, ocrotindu-l
pe nevârstnicul Valentin, în absenţa tatălui, condamnat la închisoare, stau paginile cele mai
tulburătoare ale acestei confesiuni nesentimentale. Un caiet de dictando unde
copilul îşi notează atent evenimentele familiale, apoi documentarea din presa
sau volumele vremii, stau la baza acestor relatări convingătoare prin
directeţea lor netrucată.
După închiderea Canalului, abandonat în
ciuda lucrărilor extrem de dificile, a
sacrificiilor de tot felul, umane, în primul rând, în 1952, tot în urma unui
ordin venit de la Stalin,va începe
procesul aşa-numiţilor sabotori. De fapt, căutarea unor ţapi ispăşitori pentru
o strategie greşită a generalissimului tiran, o bază de submarine la Marea
Neagră, plan anticipat, realizat de
americani. Minuţios, Valentin Hossu-Longin
reproduce derularea proceselor după articolele din ziarul Scânteia.Trei inculpaţi vor fi
executaţi, după torturi ce pot frânge fizic pe oricine, soldate cu mărturisirea
vinovăţiei, una imaginară, desigur, smulsă cu forţa de torţionari, printre ei
diabolicul personaj Nicolski. Trei condamnaţi, din primul lot, vor fi
executaţi, alţi doi vor avea pedepsele comutate din condamnarea la moarte la închisoare pe viaţă. Tatăl lui Valentin Hossu-Longin, aparţinând
celui de-al doilea lot, va fi condamnat,
nevinovat, după o anchetă de o mare
duritate la trei ani. Când se va
întoarce acasă, în 1955, reabilitat
juridic, printr-o cinică, specifică regimului,
motivare de eroare judiciară , va fi
irecuperabil fizic, cu picioarele
distruse de lanţurile purtate în minele de plumb de la Baia Sprie.
Destinul inginerului Emilian Hossu- Longin e
unul tragic, istoria nedreaptă, atroce
îi striveşte tinereţea, chiar dacă este nevinovat, acuzat că a sabotat
lucrările de la Canal, cu toate că în fapt eforturile lui şi ale altora au făcut aproape minuni cu utilajele vechi,
uzate în ultimul hal, trimise din Uniunea Sovietică, după ce au fost
considerate acolo inutilizabile. Figura omului cinstit, care îşi face datoria în
cele mai grele condiţii, onest, profesionist, are în tatăl autorului un model
credibil de autentic intelectual
interbelic, educat în cultul valorilor.
Paginile
de amintiri ale copilului obligat să nu iasă în faţă, cum l-au sfătuit cei
care-l ocroteau, primele sale succese
artistice, interpret în Corul de copii Radio, ori la Teatrul municipal, ca
jucător de rugby, sau cronicar sportiv,
ne sunt schiţate cu farmecul
copilului, dar fără idealism nostalgic.
Lumea acelor decenii era una aspră, iar
primejdia de a fi socotit fiul unui ,,duşman al ţării, una reală, imediată.
Scenele
rememorative au nerv şi culoare, iar evocările rudelor marii familii de Hossu, originară din Maramureş, a verişorului Liviu,
a unchiului Pompei, din Sângeorz-Băi,
remarcabil folclorist, premiat de Academia Română, a drumeţiilor iniţiatice la
stâna din munţii Rodnei, a confruntării verbale cu vigilentul miliţian
local, par secvenţe cinematografice, unde dialogul e savuros. Ordinea tradiţională a satului reuşeşte, aici,
până la un punct, să păcălească istoria nemiloasă.
Destinele sabotorilor de la Canalul
morţii, chinurile familiilor, persecuţiile sociale aplicate copiilor
condamnaţilor sunt prezentate memorabil.
Unul dintre cazuri este cel al Ruxandrei
Garofeanu, criticul de artă, care va reuşi, ca Valentin Hossu-Longin, în
pofida dosarului tatălui, să se afirme
artistic, intelectual. Un volum de citit şi meditat la dictatura roşie din
România.
|
|