Între tradiţie şi noi ipoteze (I)
de Adrian Popescu
Doi autori, un
cunoscut italienist, prozator şi poet
din gruparea ,,Echinoxului, Ştefan Damian şi avocatul spoletan Filippo de
Marchis cercetează cu instrumentele istoricilor, dar şi cu pasiune
detectivistică, existenţa la noi a
osemintelor sf. Grigorie
Decapolitul şi ale franciscanului Ioan de Capestrano. Volumul Pe urmele
unor moaşte: Grigorie Decapolitul-Ioan de Capestrano, din 2012, a apărut la
editura Eikon.
Cumpărate, după
tradiţie, la Constantinopol, de la un turc cu rang mare, de bogatul ban Barbu Craiovescu, moaştele lui Grigore
Decapolitul au fost depuse la mănăstirea Bistriţa, Vâlcea. Este versiunea
acceptată de majoritatea istoricilor, versiune
corectată de unii, neacceptată
chiar. Unii spun că moaştele vin prin, sau chiar din Serbia la Bistriţa. Craioveştii, cum ştim, o familie numeroasă,
bogată, influentă, are multe relaţii
comerciale, politice, alianţe transfrontaliere, cu potentaţii sârbi, dinastia
Karadzic, sau cu conducătorii turci. Ipoteza aducerii la noi a rămăşiţelor
terestre ale sfântului din Bizanţ pare
plauzibilă, otomanii practicând acest comerţ transreligios cu moaştele venerate
de creştini. Anul aducerii lor, conform unui hrisov al domnitorului Ştefan
Racoviţă, ar fi 1498. Al. Lapedatu consideră că nu putem fixa exact anul
cumpărării şi al translaţiei. Arhimandritul Veniamin Micle, autorul unei
importante lucrări, Minunile Sfântului Grigorie Decapolitul, Sfânta
Mănăstire Bistriţa, Eparhia Râmnicului,1997, observa că nu există nicio
menţiune despre minunile acestui sfânt
făcute pe teritoriul sârbesc, în vreme ce în părţile constantinopolitane
se cunosc nu mai puţin de 63 de minuni, iar eliberarea banului Barbu Craiovescu
din robia la otomani, ar fi cea de a 64-a. Deci, intermedierea sârbească ar fi exclusă, sau oricum puţin probabilă. ,,Distrusă cu tunurile de Mihnea cel Rău în 1509,
mănăstirea Bistriţa a fost reclădită, ştim,
cu ajutorul lui Neagoe Basarab. În timpul domniei acestuia, banul Barbu
a adus din Serbia moaştele Sfântului Grigorie Decapolitul
, crede, în schimb,
istoricul Ştefan Ştefănescu, la fel ca Nicolae Iorga. Nu mai amintim, aici,
alte documente, analizate cu acribie de cei doi cercetători, Ştefan Damian, un
scriitor în haine de istoric, salutat cu preţuire de acad. Ioan Aurel Pop (un recunoscut medievist) şi
un avocat din Umbria, unul şi el cu pasiunea documentării la surse, Filippo de Marchis. Paul din Alep
descrie mănăstirea Bistriţei, pe la
1657, ca pe o,, fortăreaţă, iar
racla ne este prezentată amănunţit, mai mult, călătorul străin luând binecuvântarea de la
mâna sfântului din Cezareea,
pomenitul Grigore. Alături de
amintitele moaşte, spun cronicile, Barbu Craiovescu ar fi cumpărat şi sfântul
cap al mucenicului Procopie, cum ne relatează şi Chiriac Râmniceanu... Sunt
informaţii acceptate de mulţi istorici, dar şi unele datări eronate,
transcrieri de inscripţii din biserici,
inexact, explorarea unui teren uneori nesigur. Cei doi autori lucrează mereu cu
argumentele raţiunii, apelând la bunul simţ, demontând supoziţii, conjecturi,
ipoteze hazardate. Pe scurt, contestă prezenţa osemintelor decapolitane la
Bistriţa.
Despre
al doilea sfânt, portretizat în cartea lor de cei doi autori, ştim ceva mai
mult. Franciscanul observant, Ioan de Capestrano, născut în Abruzzi, în 1386,
îşi face studiile de drept la Perugia, devine aici judecător, după care intră
în ordinul extrem de riguroşi discipoli ai Sfantului din Assisi, observanţii,
este un predicator cult şi are un comportament exemplar. Consilier a trei papi,
Martin al V-lea, Eugen al IV-lea,
Nicolae al V-lea, luptă pentru
puritatea credinţei catolice, adică împotriva ereziilor, devierilor,
schismelor, în Spania, Cehia, Austria, Ungaria, Serbia, Ţara Românească.
Este ţinta nereuşită a numeroase, 25,
de atentate, cum va scrie biograful lui cel mai serios, din perioada
contemporană, Giovanni Hofer, citat de cei doi autori de care ne ocupăm.
Converteşte multă lume la catolicism, pe temeiul actelor semnate de Damian al
Moldovei, de alţi ierarhi ortodocşi, la
Conciliul de la Florenţa-Ferrara, din 1439. Înaintea bătăliei de la
Belgrad, ca legat papal şi înfocat susţinător al cruciadelor, îi considera
pe ,,valahi - ,,creştini, nu
,,schismatici, tocmai recunoscând validitatea amintitului Conciliu.
,,Uniunea religioasă a fost cheia de boltă a întregii politici
creştine pusă în practică de Ioan de
Hunedoara şi Ioan de Capestrano, scrie istoricul Adrian Andrei Rusu, citat
aici. Vom continua comentariile în numărul urmator.
|
|