Dincolo şi dincoace de ziduri
de Cristina Gelep
Zidurile închisorii
par să ţină sub teroare şi control o lume decăzută, imorală, constrânsă de
numeroase suferinţe şi lipsuri într-un topos al pedepsei şi claustrării, dur
şi opresiv. Închisoarea pare locul din societate ce vrea să ţină sub imperiul
umbrei şi tăcerii nedreptăţile şi imoralitatea unor indivizi supuşi unor
prefaceri ce vizează ameliorarea şi care nu îi privesc pe restul membrilor
societaţii. În realitate, de o parte şi de alta a zidului se desfăşoară realităţi
ce au legătură una cu cealaltă, ce se reflectă, comunică şi se influenţează
reciproc. În primul rând, pentru că aşa cum subliniază Mircea Anghelescu în
începutul cărţii sale Poarta neagră. Scriitorii şi închisoarea: Ideea
de pedeapsă a întovărăşit dintotdeauna, se pare, pe aceea de lege, şi nu există
referire la organizarea activitaţilor umane care să nu presupună şi un corolar
de tip punitiv.
În al doilea rând,
legile şi structura închisorii sunt modulate după factorii sociali, culturali,
economici şi politici ai societăţii în interiorul căreia funcţionează:
pedeapsa cu detenţia forţată a trecut printr-un şir de ipostaze legate în
foarte mare măsură de filosofia socială şi de caracterul economic al epocilor,
structurilor statale, condiţiilor naturale în care trebuiau aplicate. Mai mult
decât atât, «simbol cultural», cum spune un specialist în domeniu şi
utillizarea ei ca mijloc de pedeapsă sau de disuasiune, de izolare a factorilor
de risc sau de reeducare, şi,
bineînţeles, felul în care aceste principii se pun în aplicare, ţin de
opţiunea societăţii respective, care depinde de factori în mare măsură
culturali: morală, tradiţii, structură socială, implicarea factorului religios
etc. De asemenea, esenţial este factorul politic, deci momentul istoric în care
se aplica principiile despre care vorbim.
Chiar mai mult decât
atât, structura închisorii reflectă mecanismele organizării şi existenţei
societaţii din care face parte, este o reflectare la nivel micro a unei mai
ample structuri sociale şi a legilor ei de guvernare: De aceea, examinarea
mărturiilor privind detenţia şi pe deţinuţi nu presupune numai istoria unui
impresionant cortegiu de suferinţe, şi totodată de incredibile acte de nobleţe,
ci oferă şi ocazia unei priviri mai adânci în structurile unei societăţi, mai
ales din cele aflate în curs de degradare: în mecanismul său imunologic. Cele
două probleme sunt, cum e lesne de observat, legate între ele pentru că, în
momentul în care s-a observat dependenţa sistemului de pedepse de acela al caracterului său educativ sau preponderent
punitiv, s-a observat deci şi dependenţa sa de întrega filosofie socială a
«guvernării», cum zice Kropotkin.
Totodată, spune
Mircea Anghelescu, conceptul modern de închisoare apare influenţat de filosofia
Luminilor şi de concepţia pe care această filosofie o are despre om, cu alte
cuvinte, emanciparea omului are consecinţe şi asupra sistemului detenţiei: A
încarcera pe cineva cu scopul de a-l pedepsi pentru faptele sale rele,
neconforme cu legea, sau mai ales a-l reeduca, de a-l închide pentru a corecta
comportamentul prin muncă, activitaţi comune, învăţătură, este o idee modernă,
nu mai veche de trei secole şi care se datoreşte în cea mai mare parte
filosofiei Luminilor, după care omul este o fiinţă maleabilă, cu un comportament
logic şi care poate fi educată [
]
Închisoarea zilelor
noastre, în manieră ideală şi oarecum utopică, ar corespunde descrierii pe care
Michel Foucault o face în studiul său A supraveghea şi a pedepsi. Este
vorba de o închisoare care acordă atenţie individului în totalitatea sa, de la
aspectele fizice până la cele morale, vizând o educare totală: Închisoarea
trebuie să fie un aparat disciplinar exhaustiv. În mai multe sensuri: trebuie
să se ocupe de toate aspectele individului, de modelarea lui fizică, de
aptitudinea lui pentru muncă, de comportarea zilnică, de atitudinea morală, de
înclinaţiile lui; închisoarea, într-o măsură mult mai mare decât şcoala,
atelierul sau armata, care implică, fiecare, o anumită specializare, este
«omnidisciplinară».În plus, închisoarea nu are exterior, şi nici lacune; nu se
întrerupe decât atunci când îşi atinge ţelul; acţiunea ei asupra individului
trebuie să fie continuă: disciplină permanentă [...] Închisoarea trebuie să
fie maşinăria cea mai puternică dintre toate ca să poată impune o nouă formă
individului pervertit; modul ei de acţiune este caracterul coercitiv al unei
educări totale.
Vrând să surprindă şi modul în care închisoarea se reflectă
în conştiinţa unor scriitori ca Slavici, Arghezi, N.D. Cocea, Mircea Damian,
Geo Bogza, Dragoş Protopopescu, Zaharia Stancu şi alţii, Mircea Anghelescu
doreşte să dezvăluie dincolo de valoarea de document istoric sau uman...
calitatea de document literar adusă în prim plan de aceste experienţe ale
detenţiei. Iar ceea ce se observă şi la acest nivel şi din această nouă
perspectivă este tot mecanica unui microunivers din înăuntru, ce reflectă
mecanica marii lumi din afară: Mecanica implacabilă a acestei permanente
rotiri este de fapt substanţa micului roman care, într-un spaţiu închis, fără
perspectivă, sugerează mecanica încă mai înspăimântătoare şi mai implacabilă a
lumii din afară, a lumii în care trăim fără să pipăim şi chiar fără să vedem
zidurile, lanţurile şi murdăria dimprejur: roman al suferinţelor celor închişi,
Poarta neagră este şi o parabolă a Oraşului, a Capitalei, a propriei
noastre lumi care tinde nu să se amelioreze, ci dimpotrivă, să ducă precum în
toate distopiile adevărate spre perfecţionarea absolută a răului, aşa cum şi
sugerează un personaj, delirant, dar emblematic, dintre teoreticienii
închisorii absolute.
|
|