Vasile Fuiorea
de Cătălin Davidescu
Aflat
într-un moment de bilanţ, Vasile Fuiorea simte nevoia să îşi prezinte
activitatea artistică dintr-o perspectivă foarte largă, făcându-ne martorii
laboratorului său de creaţie. Începând cu studiile după antic din perioada
liceului de profil pe care l-a urmat şi până în prezent, o astfel de
întreprindere, destul de rar întâlnită în peisajul artistic românesc, comportă
şi inevitabile riscuri de receptare, probabil, deliberat asumate. În mod
obişnuit, orice creator îşi prezintă producţia după o îndelungată selecţie,
astfel încât spectacolul să reprezinte suma reuşitelor sale. De aceea, ideea
unei atât de largi desfăşurări, a cvasi-întregului proces de evoluţie artistică
(cu inerentele sale ratări), este o formă de curaj, poate şi de narcisism, unde
artistul, sigur pe mijloacele sale, îşi
expune întreaga intimitate. Într-un asemenea tip de discurs avantajul
receptorului, fie el avizat sau simplu degustător de artă, este unul major,
având în vedere oferta nefardată a
întregului său parcurs.
În
ceea ce mă priveşte, esenţa acestei lecturi ar fi aceea a unui artist sigur,
uneori poate prea sigur, pe mijloacele sale de expresie, care îşi extrage
substanţa vizuală din experienţele post-foviste ale generaţiei 70. Reperul
esenţial al universului său este realitatea, pe care ne-o livrează într-o
formulă puternic personalizată, marcată, în mod inevitabil, de propriile trăiri
de moment. Expresiile artistice, din fericire destul de rare, unde încearcă o
obiectivare în spiritul noului realism, cred că sunt improprii structurii sale
de profunzime.
Raportul
dintre vigoarea formei şi intensitatea culorii, subordonată factorului
emoţional, constituie axul central al evoluţiei sale artistice, mărturisindu-l
pe Vasile Fuiorea drept un tradiţionalist bine ancorat în actualitate.
|
|