Impactul cu propriul sine
de Dan Ionescu
Iulia
Sala a publicat în 2013, la editura BrumaR, în prezentarea lui Daniel
Cristea-Enache, romanul cu titlu de film, Din dragoste pentru poştaş.
Încă de la început,
se instaurează un paradox. Eul prozaic se declară în siguranţă, în timp ce, din
afară, individului care-l posedă, i se spune că este o fantomă. Din constatarea
externă, porneşte panica eului, că suferă o experienţă mai umilitoare ca a
pisoiului despre care s-a spus la ştiri la televizor, că a rămas blocat în spaţiul
dintre doi pereţi. Ei bine, pisoiul a fost norocos, a mieunat cu toată puterea,
trecătorii l-au auzit şi au chemat pompierii să-l scoată de acolo.
Faţă de orice vietate
a pământului, fantoma unui om este dezavantajată pentru că vocea mi s-a transformat
în aer şi strigătul de ajutor nu se constituie. Ca să se reabiliteze, pentru a-şi recăpăta capacitatea de comunicare, posibil prin vis,
e nevoie de o instalare definitivă a spiritului în moarte, în dimensiunea de
forţă a ei, ca să numai persiste într-o condiţie intermediară: Fantomele sunt
un fel de morţi rataţi, deci trebuie în mod obligatoriu să existe în moarte.
Voinţa de a fugi de
oameni este motivul pentru care ajungi nălucă, însă nu eşti de vină mereu
pentru aceasta, ci sentimentele negative ale celor de care doreşti să te
desparţi. Interacţiunea cu ei (când eşti fantomă) nu va mai avea efecte nefaste pentru tine, imediat
ce-i vezi, vor fi în spatele tău, în timp ce tu reuşeşti să te recuperezi eventualei
risipe la care te vei fi expus dacă le-ai fi vorbit, le-ai fi opus rezistenţă,
abătându-te prin aceste sforţări, vibraţii de prezenţă şi de vorbit, să-ţi
depăşeşti noncomunicarea, de la ceea ce eşti atunci, arătare transparentă: Pe
scurt, au trecut prin mine. N-am simţit nimic, nu m-au sfâşiat, nu m-au împins,
doar că acum erau în spatele meu, iar în secunda următoare alergau în faţa mea,
derutaţi, căutându-mă cu privirile.
Construcţia
subiectului de la orizontul fragil şi perturbator pe care îl are o fantomă
permite extensii într-o lume despre care se mai discută în cărţile de anvergură
turistică (achiziţionarea de către bogaţi, a unei călătorii în cosmos, de
exemplu) sau în cele de transparenţă onirică, de la Jules Verne la Antoine de
Saint-Exupéry: Nu mă întreb cum de reuşesc să stau pe piatră. Tocmai ţi-am
spus că atunci când am vrut să ating o piatră, mâna mi-a trecut prin ea. Asta
ar însemna că, pardon, şi fundul meu ar trebui să treacă prin piatră. Şi să
ajung să stau pe jos, pe pământ. Şi atunci mă întreb de ce, pardon, fundul meu
n-ar trece şi prin pământ, doar că nu ştiu unde m-aş opri.
Cea mai mare teamă
într-o condiţie alienată, pentru personajul martor al cărţii, un tânăr cu
educaţie, ar fi eventualitatea de a-şi pierde iubirea pe criteriul
invizibilităţii: ?i tu, tu cum mă vezi??. Este un regret aici, o tristeţe
apăsătoare a celui care nu-şi mai poate controla relaţia, dar şi o voinţă de a
ieşi din ceea ce îi este dat să experimenteze poate şi nu să îndure. Întrebarea
exprimă dorinţa de a transcende stării în care se regăseşte, dacă ar avea feedback
pe îndelete confirmativ, de la Clara, iubita lui.
La starea de
imponderabilitate de la început şi de oricând în cadrul cărţii, se ajunge prin
filiera muzicii, domeniu în care activează protagonistul. Evenimentele care
urmează sunt anterioare primului descris, tehnică întâlnită în Ultima noapte
de dragoste, întâia noapte de război, de Camil Petrescu. Autenticitatea
este augmentată printr-un artificiu compoziţional postmodern, de ataşare la
subiectul firesc, în capitolul penultim, al cincisprezecelea, a unui extras
din săptămânalul de informaţie şi analiză culturală
, anul XIV, nr. 409, 9
septembrie
.
Planurile sunt duble,
unul, de explorare a lumii prin ochii unui profesionist în muzică, Victor
Ban, diamantul brut al viorii, altul,
de reafiliere a acestuia, la universul comun, dintr-o instanţă nouă, de
fantasmă. Călătoria, veleitate a protagonistului introspectiv, le uneşte,
ansamblul de emoţii şi de iluzii pe scenă ori stând în contemplare, pe o
piatră, nu se diminuează, este bine surprins. În speranţa de a mai găsi o punte
convenabilă, înspre lumea pe care se pare că a părăsit-o, de a depăşi
realitatea generată de metamorfoză, Victor Ban îşi rememorează existenţa, are
această posibilitate, caută cel mai bun moment de a se realipi vieţii şi din
acel moment încolo s-o retrăiască mai pe placul inimii.
Într-un bar la care
mai mergea, după repetiţii, împreună cu colegii de cvartet, acum îşi dă seama, vedea lucrurile cu o
percepţie suplimentară pe care nu ştia cum s-o evalueze, semn al decăderii sau
prevestirea vreunui har de investigare a universului dincolo de latura-i
materială: Mi-am întrebat prietenii pe un ton foarte neutru, ca să nu le atrag
prea mult atenţia, dacă văd şi ei că paharul meu tremură. Aşa cum mă aşteptam,
şi asta nu era deloc o uşurare, dimpotrivă, niciunul dintre ei nu vedea vreun
pahar pe tejgheaua tremurând. Au luat-o toţi ca pe-o încercare de a dezgheţa
atmosfera, aşa că au râs recunoscători şi au început să vorbească unul cu
altul, ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Vibraţiile percepute numai de el
anunţau prăbuşirea într-o formă vegetativă, de fantomă. Incertitudinea că mai e
sau nu legat de viaţă provine din lipsa durerii în situaţia în care se află:
veghează, dar nu se mai poate implica şi nici pe sine comunica.
Din dragoste pentru poştaş, de Iulia Sava, roman
scris în şaisprezece capitole, este un omagiu pentru cel care ajută, dar nu se
vede, pentru acel zeu blând care îţi transmite semne ale unei iubiri fără
capăt.
|
|