Marile speranţe
de Daniela Firescu
We
have all the time in the world.
Intimitatea
secolului 19 documentată fascinant în
volumul cu acelaşi nume este recreată
ficţional de Ioana Pârvulescu în Viaţa
începe vineri -
roman
al utopiilor permise într-un sfîrşit de veac în Bucureşti, un roman într-un
roman, roman de mistere, aventuri, dintre care cea mai provocatoare e voiajului
în timp. Alegerea naratorului Pavel Mirto, cât şi a protagonistului Dan Creţu,
din breasla jurnaliştilor, serveşte finalităţilor romanului, ei sunt cei mai
atenţi observatori, iar primul are veleităţi de romancier. Deşi toate
problemele/ misterele primesc răspuns la finalul romanului, cel mai radical
fiind cel al domnului Socec, suspansul, ambiguitatea confictului principal se
menţine învăluită în intrigi secundare: Cine e şi de unde vine Dan Creţu?
Răspunsuri
clare, răspunsuri pe jumătate şi complicaţii vin să încurce şi să descurce
intriga romanului pereche Viitorul începe luni (Editura Humanitas,
Bucureşti, 2012), reversul medaliei - călătoria unui personaj din trecut în viitor.
Structura de pseudo-policier este menţinută şi aici, teatrul acţiunii comprimat
într-o săptămână intersectează destinele protagoniştilor: doctorul Margulis şi
fiica sa, Iulia, Alexandru Livezeanu,
conu Costache Boerescu, doctorul Geronta, Dan Creţu, Nicu şi, ca liant între ei, Pavel Mirto. Ca
într-un carusel, zilele lor se învârtesc alert în episoade consecutive ce se
întrerup în punctul culminant ,sunt
reluate ulterior şi poziţionate concentric. Nucleul este călătoria în
timp, în două tipuri de discurs - unul asimilînd seducţiile imaginarului:
Mi-am dorit să vii, te-am imaginat, te-am construit în mintea mea! Uite,
citesc The Time Machine de H.G.Welles., îi spune Andru-Alexandru
Iuliei, în timp ce la Pavel Mirto fascinaţia
se combină cu aprehensiunea şi teroarea: aşa îmi închipui eu maşina
timpului, o maşină de imprimat cosmică, plină de milioane şi milioane de roţi
dinţate, cu baloturi uriaşe de hârtie albă care se desfăşoară la nesfârşit, o
maşină care tipăreşte zi de zi alte pagini de ziar, cu alte titluri,
întâmplări, morţi, naşteri şi care nu poate fi niciodată oprită.
Marile
speranţe, mirajul progresului, neastâmpărul timpului, provocările
ştiinţei, imaginarul public însetat de
soluţiile salvatoare găsesc o supapă în
literatura de anticipaţie- de la foiletonul publicat în paginile Universului
la Maşina Timpului. Jurnalul Iuliei din romanul anterior face din ea
personajul perfect pentru saltul în timp: preocupările ei, curiozitatea,
afinitatea, relaţia de complicitate inexplicabilă dintre ea şi Dan Creţu
pregătesc metalepsa.
Momentul
declanşator în scenariul narativ îl constitue conferinţa doctorului Gerota şi
iureşul iscat de subiectul ei: Corsetul
şi efectele lui negative. Gestul eliberării din legăturile adînc strânse
ale corsetului se relevă ca metafora
eliberării feminine de restricţiile sociale şi anunţă iminenţa emancipării.
Corpul este descoperit, radiografiat (razele Rontgen), transgresiunea
investigaţiilor medicale implică potenţialul transgresiv al corpului. Ca
într-un gest reflex, Iulia pare să-şi ia existenţa în stăpînire şi să-şi
îndeplinească visele. Dedublarea ei pe care şi-o imagina diaristic (oscilaţia
între Amelia şi Becky Sharp - modele livreşti în lectura de identificare din Vanity
Fair) devine reală, şi în timpul unui acces de febră- delir se trezeşte
în Bucureştiul anului 1998. Căderea în roman, experimentată de Dan Creţu, se
transformă acum într-o cădere din roman, într-un romance ce acţionează
compensator, o versiune ameliorată a poveştii de amor cu Alexandru Livezeanu.
Experienţa din viitor permite un armistiţiu între cele două ipostaze ale lui
Alexandru: cea din viitor înlesneşte înţelegerea celui din trecut.
Viitorul
începe luni
rămâne un roman de atmosferă, mai puţin de caractere unele memorabile, altele
insuficient focalizate, aglomerate în iureşul de aventuri, unde pe lângă
fascinaţia viitorului există nostalgia trecutului ars memoriae sau evocarea
Bucureştiului în sepia: străzi, biserici, monumente, momente, oraşul
influnţează şi condiţionează memoria culturală. Nu întâmplător una din
locaţiile cheie ale acţiunii este redacţia Universului, gazetă fondată
de Luigi Cazzavillan, unde tânărul Pavel Mirto cu telescopul fanteziei
închipuieşte lumea viitoare, dar nu o uită nici pe cea cotidiană, incredibilă
aventură, deşi pare de necrezut, e adevărată. Am trăit-o chiar eu, iar ce n-am
trăit am pus cap la cap, ca un detectiv, ca un romancier şi mai cu seamă ca un
gazetar ce sunt. Dotat cu sensibilitate feminină, dar şi cu una testa
calda, partizan al duelului, tentat de voiajul în timp, intră în jocul
fictiv, narator şi actor în propriul roman, rezervându-şi un rol ingrat, cel al
îndrăgostitului naiv, sedus, pion într-un complot, o lovitură artistică
regizată şi finanţată de un personaj de roman senzaţional.
Oferta romanului este completă, dincolo de trucurile
senzaţionalului există promisiunea evaziunii într-un puzzle ce reface un
Bucureşti dispărut, oamenii, oraşul, viaţa.
|
|