Retrăirea prin «cântec»
de Florea Miu
În
cei douăzeci şi ceva de ani, de când ne cunoaştem (şi ne citim!), Ion
Munteanu a străbătut, cu neînvinsă răbdare, toate nebănuitele trepte ce
duc în aria scrisului autentic, a reîntoarcerii în sine prin «cântecul» atât de
mult invocat în cărţile sale de poezie reunite acum în volumul antologic jocul
de-a teofania (Editura TipoMoldova, Iaşi, 2013, Colecţia Opera Omnia.
Poezie contemporană). Filosofia pe care a studiat-o la Universitatea din
Bucureşti, susţinându-şi mai târziu doctoratul cu o teză despre metafizica
blagiană nu i-a atenuat influxul sentimental care furnizează oxigenul poeziei
adevărate, ci, dimpotrivă, a sporit filoanele înţelegerii de sine, l-a
predispus reflecţiei îndelungi şi revelatoare.
De stirpe
oltenească, el vine dintr-un sat de pe Valea Amaradului, situat în vecinătatea
Pometeştilor lui Alexandru Macedonski şi peste deal de Bulzeştii lui Marin
Sorescu, unde pe vremuri îşi avea o parte din moşie Nicolae C. Coculescu,
întemeietorul Observatorului Astronomic din Bucureşti şi tatăl scriitorului Pius
Servien, şi unde, în 1821, a poposit Tudor Vladimirescu, în trecere cu oastea
lui de panduri dinspre Vladimirii Gorjului spre capitală. I.M. ţine să
precizeze aceste lucruri spre a nu se crede, cumva, că se trage din ţinuturi
fără istorie, din vreo margine de lume neumblată... Sub cerul cuvintelor de mai
târziu va creşte arborele nostalgiei după locurile natale întrezărite prin
ceaţa memoriei ca un desen în cărbune din copilărie: iar bate toamna pe la
porţi de fier/ cu băţul ei de moşier / iar scrie versuri noi pe cer / cu păsări
bete de mister / şi de un cântec efemer // iar vin poveşti şi iarăşi pleacă /
peste câmpiile aride / iar râd pe dealuri vii gravide / cu boabe mari ce-n vin
se-neacă / (domnul şi doamna să petreacă,/ cu murfatlar şi busuiacă, / mai
sparg un ciob, mai ard o creacă. / bărbaţi cu bărbi de promoroacă / mai scot
cuţitele din teacă / certându-l pe cobzar să tacă) // iar vine toamna şi
ne-mbracă / în haină tristă şi posacă / în curtea popii sună-o toacă / cu
piatra-n geam ţintesc, să tacă! / mă spune popa? şi ce dacă... // mă ceartă
popa? şi ce dacă... (copil pe Valea Amaradiei).
Nu este o simplă
evocare poetică seducător pastelată -, ci retrăirea intensă şi chiar
dureroasă, prin cântec, a unor
momente interioare păstrate în memoria afectivă. Incantaţiile sale refac un
traseu de viaţă tumultuos şi de neşters, reconstituit prin puterea viselor de
altădată revărsate în accentele elegiace de acum. Nici departarea (ca profesor
sau jurnalist, dincolo de munţi, în judeţele transilvane) nu a reuşit să-i
stingă tânjirea după ţinuturile de acasă, unde i s-a întâmplat venirea în lume
spre a rosti despre cele neîntâmplate pe care şi le asumă ca pe o vină aceea
că nu le mai poate trăi, ci doar constata (acum mi s-au relevat şi mie toate
acestea, / acum când nu mai am puterea decât să constat.)
Acestei continue reverii materializate în
cuvânt, I.M. îi contrapune contextul social ucigător de vise şi iluzii,
depersonalizant, pentru care niciun sacrificiu nu este de ajuns. Viaţa / realitatea
comună, ca şi pantera neîmblânzită, sfâşie fără milă orice urmă de fiinţă
adevărată, pustieşte gânduri şi aspiraţii aşa cum viaţa însăşi este pustiită cu
trecerea anilor. Mărturisirea poetului din scrisoare deschisă devine un
strigăt înălţat din resemnare, un gest de nesupunere în ţarcul din care nu
există scăpare: dragii mei, / eu sunt bine, sănătos, în rest / sunt nevoit să
trăiesc cu pantera în ţarc / în această grădină zoologică liber consimţită / de
la noi din parc // îi dau vorbe frumoase să-mi mănânce din palmă / hălci
aburinde de carne de cal şi de cerb / şi o amăgesc spunându-i că la toamnă / eu
voi fi animalul acela superb / eu voi fi halca ce i-o voi da drept hrană //
acum trag izvoarele din munte cu funia / inventez poezia aceasta / să-i potolesc
fiarei setea şi furia / îi abat găndurile criminale depănându-i povestea /
celor o mie şi una de nopţi / după care născocesc basmul celor două mii două
zile de război / dintre animale de pradă şi noi // dragii mei, în rest / eu
sunt sănătos, bine de tot, / şi aş vrea să vă cânt din flaut un cântec duios /
să vă recit un poem curajos / aş vrea să vă dau viaţa mea ca exemplu de destin
norocos / dar nu pot / dar nu pot fiindcă fiara e aici, peste tot, / dar nu pot
fiindcă anii mei nu sunt decât un dulce complot.
Privind în
afară, prin crăpăturile cerului din el, poetul dă formă unei adevărate simfonii
a destinului, al cărei sunet răzbate prin perdeaua de fum ce izolează fiinţa de
adevăr. Poezia rosteşte ceea ce, îndeobşte, este trecut sub tăcere, ea are
menirea de a stârni grave interogaţii despre
«eul» profund, despre sinele prea adesea abandonat, aşa cum deduce
poetul vizitat şi citit printre rânduri de bătrâni pythagorei: eu am
trăit / sau doar m-am lăsat trăit / minţit înşelat amăgit ? // pythagoras tace
şi-mi arată cu mâna / cerul zugrăvit cu numere pare / are dreptate: Fiinţa e
una. / sau i se pare? (insomnie de primăvară). Cum era de aşteptat, în
viziunea lucidă şi metaforică a lui Ion Munteanu, poemul este acela care-l
poate reda fiecăruia pe sine, într-o misterioasă contopire a cuvintelor cu
materia fără glas şi fără vibraţie. Credinţa în puterea de comunicare prin
semne şi incantaţii este, în această retorică, temelia oricărui act creator, a poemului
ce vine de undeva din adânc, dinspre mine.
|
|