Partituri poetice (I)
de Florea Miu
Între direcţiile
poetice de azi se înscrie şi
expresia lirică a spiritului
solitar, a refuzului înregimentării într-o grupare sau împărtăşirii vreunui
deziderat comun. Solitudinea, ca stare, generează singularitate în plan
creator, configurând întoarcerea spre sine, spre necunoscutul lăuntric.
Calea spre singurătatea interioară este, funciarmente, iluminată de gândul
poetic semnul existenţei armonice într-o realitate dizarmonică precum cea
de acum. Modul în care ni se dezvăluie această nespusă experienţă defineşte un
tip sau altul de scriitură, dar, în esenţă, aceeaşi atitudine, oricât de
diferite ar părea opţiunile rostirii poetice.
Am regăsit, cu
toată bucuria, câteva dintre accentele grave ale anti-poemelor lui Iulian
Caragea în volumul Biciclistul sălbatic, apărut la Editura Tracus
Arte în 2012. «Stihi-urile» sale cum îşi denumeşte autorul propriile texte
reflectă o stare de râsu-plânsu, de umor înlăcrimat, mai ceva decât în
zgoandele soresciene. Ele privesc prin crăpăturile fiinţei însingurate,
pentru a face să se zărească un strop din lumina dinăuntru. Ceea ce se vede,
însă, nu este deloc încântător, astfel încât viziunile auctoriale devin de-a
dreptul sumbre: o silă nesfârşită/ de mine însumi// m-am prins furând din/
buzunarele proprii // pe aici e un umor/ de criminali (un cazan numit
românia). Gunoaiele, beţivii, cârciumile, gările murdare şi animaţia
asurzitoare sporesc mizeria cotidiană şi întunecă firavele deschideri afective:
Prin oraş se-nvârtejesc bulboane,/ butoaie şi crâşme ridică în al lunii /
flash.// Vreun beţiv mântuit de fulger,/ izbit în amintiri pică./ Maşinile
devin instantaneu gheţari.// Împleticit în silă şi milă trec mai departe./
Strada aceasta nu are moarte./ Toate amintirile lui mă dor.// Ce bine se
murează sentimentele-n alcool ! (rămâne-va, îngheţat, tablou cu gumă de
şters).
Stratul
socio-uman sordid până la pestilenţial (cocioabe gudronate şi/ cu hornuri maţ
de porc// oamenii salam rânced ori/ flacoane farmaceutice) acoperă, de fapt, o
impresionantă trăire, o lume dureros răsfrântă în sensibilitatea «biciclistului
sălbatic» care îşi înăbuşă strigătul repliindu-se înapoia tăcerilor sale atât
de elocvente: A murit mama mea/ Dar eu încă îi aud/ lacrimile -/ plânge
deasupra mea,/ în această zi cu soare/ când merg pe bicicletă/ şi norii lumii
îmi şterg faţa (biciclistul sălbatic). Nici evadarea în universul boem
nu poate să vindece rana solitudinii, sentimentul sfâşietor că existenţa este o
boală necruţătoare, un cancer pe traseul tăcerii primordiale: cât am iubit eu/
paradisurile artificiale/ bodegile mici/ cu jucătorii de şah/ şi piesele pline
cu băutură/ jerpeliţii de ţară/ cu tălpile pline de câmpie/ scandalurile/ cu
Dumnezeu// (între două boli -/ una socială / alta naturală)// cât am iubit eu/
micile bodegi// râsul-danţ de/ pomi înfloriţi/ pe ulicioara natală// (...)// hâc
! înţelegi?// restu-i huiet de trenuri prelung// (...)// tăcere/ înspre care
sânger (linia de bere). Discursul este frânt, eliptic precum în
bacovienele scântei galbene, aria cuvântării este schiţată grotesc, a
neputinţă de dialogare, de comunicare, chiar şi în stanţele sentimentale în
care se prefigurează adânci nostalgii după ceva ce parcă n-a existat niciodată:
Ninge în biserica fără acoperiş / şi peste patul aflat pe câmp./ Se sting
ecouri de jazz./ În femei de abur roz/ ceasuri asfinţesc, de la un timp.// Atât
de singur! Promisiunea seminţelor e povară. / În pămât ţi-i milă să recazi./
Cer blând, albastru, uitat de vară (nu mai trăiesc pe furiş).
Discret,
stingher, cu alură urmuziană sfidând absurdul cel de toate zilele, Iulian
Caragea se transcrie pe sine în memorabile secvenţe de poezie contemporană.
Din cu totul alt
orizont simbolic şi mai ales metaforic vine Sitarul străveziu de Dumitru
Toma, o carte apărută la editura craioveană Aius în 2013, reunind ipostaze
lirice pillatiene, încă mirosind a pământul uimirii ce le-a iscat. Sunt versuri
de factură tradiţionalistă, de o simplitate şi sinceritate care nu se mai
poartă astăzi, mărturisind apetenţa pentru îndelugă şi descriptivă contemplaţie
întru descifrarea eternului mister al lumii (Câte colţuri are lumea/ Se
pierd toate în mister). Spaţialitatea evocată în aceste pagini se umple de
ecouri tainice, pe care autorul încearcă să le surprindă în cuvinte: Lasă-mi
aripa să scrie / Pe cerneala de deasupra, / Cât nămolul de sub glie/ Peste timp
răstoarnă cupa (Pe cerneala de deasupra).
Coloristica
acestor pasteluri este dată de natura frustă şi bogat ornamentată a percepţiei
elementarului ce declanşează fiorul exclamativ reacţie firească, de altfel,
la cei care ştiu să resimtă din plin miracolul naturistic invocat în poeme ca Iarba
încurcă miresme albastre, Câmpia e jocul, Vine din cer şi altele. Jocul de
imagini potenţează unele momente de spus doar în şoaptă (Se făcea că tu erai/
Cum se prinde pânza-n scai/ Şi urzeai departe Raiul,/ Tu păianjenul, eu
scaiul), iar derularea temporală accentuează reflecţia: Aş muri să stai de-o
parte/ Ca să-mi fie mai uşor/ Să te
tencui într-o carte/ Strângând timpul în fuior. Desigur, o partitură ce nu
exprimă scripturalitatea actuală, dar care poate fi regăsită în multe căutări
ale contemporanilor ce încă nu au uitat limpezimea izvoarelor.
|
|