Povestiri din comunism
de Gabriela Gheorghişor
Cu
Un singur cer deasupra lor (Editura Polirom, Iaşi, 2013), Ruxandra
Cesereanu, autoare de proze fantasmatice şi ludic-experimentaliste, atacă
realismul documentar. Preocuparea pentru temele social-politice din eseurile
istoric-mentalitare (Gulagul în conştiinţa românească. Memorialistica şi
literatura închisorilor şi lagărelor comuniste, Decembrie 89.
Deconstrucţia unei revoluţii) navighează, astfel, şi înspre ficţiune, în
această carte pe care scriitoarea o consideră roman, unul cu o gestaţie de un
deceniu, după propria mărturisire.
Un
singur cer deasupra lor nu este, totuşi, un roman, nici măcar unul modular,
ci un volum de povestiri despre/ din comunismul românesc. Într-o ramă
simbolico-religioasă, ca un prolog faustian (Dumnezeu îi lasă Diavolului
lumea, pentru o jumătate de secol), creşte un evantai de micro-istorii, etalând
aproape toate aspectele şi problemele erei comuniste, de la începuturile sale
până la Revoluţie şi mineriade: hăituirea duşmanilor poporului, refugiaţi în
munţi, deportările în Bărăgan, prigoana slujitorilor lui Dumnezeu, înfierarea
publică a intelectualilor, fenomenul Piteşti, internarea protestatarilor la
ospiciu, Securitatea şi modul ei de operare, cozile la alimente, cenzura,
avorturile clandestine, evadările peste Dunăre, demolările, orfelinatele,
manifestaţiile omagiale pentru conducătorii iubiţi, diversiunile din timpul
Revoluţiei, mineriadele şi protestul golanilor din Piaţa Universităţii,
asasinarea lui I.P. Culianu. De mici dimensiuni, împrumutând, cel mai adesea,
perspectiva şi chiar limbajul personajelor, aceste povestiri/ schiţe cu titluri
majoritar onomastice prezintă, inevitabil, şi scene violente sau grotesc-macabre
(bătăi, crime, torturi concentraţionare). Spre a o elibera să-l ia de bărbat,
un individ îi aduce ibovnicei sale capul tăiat al soţului ce fugise în munţi,
fiindcă pălmuise un activist: Femeia apucă sacul mai mult moartă decât vie şi
înăuntru găsi atât ceea ce dorea, cât şi ceea ce nu dorea: capul tăiat al lui
Marcu. (...) Aurelia plânse încetişor, la început ca o viţică necoaptă, mai
târziu ca o bocitoare care îşi ştie rostul. Apoi luă capul mortului şi îl duse
lângă fântână, aici îl spălă, apoi îi limpezi ochii şi pielea cu miere şi cu
oloi, iar în gură îi puse boabe de orez amestecate cu tămâie. Apoi îl înfăşură
într-un prosop de in, învelindu-l cu grijă, ca pe un ou de struţ din cele ce se
găseau atârnând în biserică. Apoi îi susură la urechi, chiar dacă mortul nu o
auzea. Îi cântă capului aceluia ca unui cap de sfânt din cei tăiaţi în
picturile din biserică (Hambu). În închisoarea de la Piteşti,
Marchizul, cel mai inuman torţionar, batjocoreşte ritualurile religioase
(împărtăşania, botezul), obligându-i pe deţinuţi să dea reprezentaţii
excremenţial-sângeroase: Alexandru se ridică în capul oaselor şi îl zări pe
Marchiz dirijând un spectacol dement: unul din deţinuţi era în patru labe, i se
prinsese de dos un fel de coadă de măgar făcută dintr-un furtun găurit, în timp
ce deasupra lui era cocoţat un alt deţinut în loc de Hristos, înveşmântat
într-o cămaşă mânjită cu excremente. Ceilalţi deţinuţi şi însuşi Marchizul îşi
bălăngăneau gamelele, aducându-i prinoase celui suit pe zisul măgar. Să fie
Duminica Floriilor? se chestionă Alexandru în gând. Marchizul prelungi scena
vreo oră, apoi îi puse pe deţinuţi să meargă până seara în genunchi, purtând pe
cap nişte coroane ca de spini, făcute din sârmă ghimpată, doar se găsea destulă
împrejurul închisorii. E Duminica Floriilor sau e Săptămâna Patimilor? Sau e
Învierea? Alexandru nu mai ştia (Alexandru). Un tânăr trece Dunărea
înot însoţit de piciorul retezat al unui mort, victimă a şalupei grănicerilor:
Roby se abţinu cu greu să nu vomeze, noroc că nu mâncase prea mult, doar nişte
pâine prăjită cu salam. Dar greaţă i se făcu de-a binelea în faţa acelei
ciosvârte care îl atinsese blajin, ca pe-un frate. Era un picior de bărbat, de
asta era sigur. Un picior de bărbat tânăr. Roby simţi nevoia să înoate grăbit,
să se avânte, dar piciorul parcă tot de el se ţinea, ca o vietate a Dunării de
momeala ei (Roby). Un student, en passant prin Piaţa
Universităţii, ajunge să zacă două zile în propriile nevoi şi printre morţi, în
lagărul de la Măgurele: Îşi făcu nevoile pe el şi se simţi împuţit, murdar,
soios. Urina îl îmbibase ca pe un burete. Era, devenise un burete de urină.
Studentul Andrei. Sau doar Studentul. Puţea a urină şi rahat. Făcuse şi de
frică pe el, şezând cu morţii aceia cărora le cânta încetişor şi le vorbea. Nu
pricepea cum de nu-l aude nimeni, cum de nu vin să-l omoare şi pe el. Se apucă
să se tragă de păr. Rrrrrromânia (Andrei).
Ruxandra
Cesereanu cunoaşte foarte bine documentele şi mărturiile epocii, de aceea, cred
că pariul cărţii sale îl reprezintă aureolarea literară a adevărului istoric:
individualizarea unor eroi, colorarea expresivă a unor situaţii dramatice.
Însă acest lucru nu îi reuşeşte întotdeauna, multe pagini păstrând stilul
relatării jurnalistice sau al rezumatului istoric. Mai mult decât atât,
îndeosebi secvenţele cu personaje ilustre (Bodnarenco, Şoşescu, Coana Leana,
generalul Iunian, Ilişoi, senatorul The Great Grey) adoptă registrul
caricaturalului minor, redevabil bancurilor şi comics-urilor: Limba lui
ştie să spurce ca nimeni alta, limba lui era aproape un organ sexual. Era
mândru de limba lui nedespicată, întotdeauna intactă. Îşi pusese dinţi noi de
senator perfect. Pronunţă cu tărie şi acurateţe. Great Grey, Partidul,
Ceauşescu, Româniaaa! Pupincuristul cel tânăr şi exaltat odinioară, acum
senatorul în gri lucios, călare pe rechinul său admirat. Penetrând cu spor de
bărbat din Bucur-Obor. O partidă de sex dis-de-dimineaţă pentru România. O
partidă sănătoasă de sex pentru patria-mumă. Partidul, Ceauşescu, Româniaaa! Jos
comunismul! Nevermore. O, nu, niciodată nu ar putea guiţa aşa ceva.
Un singur cer deasupra lor
este un soi de vademecum al comunismului românesc et aprčs,
îmbinând gravitatea şi deriziunea comică a memoriei colective. Şi, mai degrabă,
un exerciţiu pregătitor pentru un posibil roman-frescă.
|
|