Roz bonbon Hotel
de Haricleea Nicolau
The Grand Budapest Hotel
Regia: Wes Anderson
Scenariul: Wes Anderson
Muzica: Alexandre Desplat
Distribuţia: Ralph Fiennes (Monsieur
Gustave H.), F. Murray Abraham (Zero Mustafa - la bătrâneţe), Edward Norton
(Inspector Henckels), Saoirse Ronan (Agatha), Adrien Brody (Dmitri Desgoffe),
Willem Dafoe (J.G. Jopling), Jeff Goldblum (Deputy Kovacs), Jude Law (autorul -
în tinereţe), Tilda Swinton (Madame D.), Harvey Keitel (Ludwig), Tom Wilkinson,
Bill Murray (Monsieur Ivan), Tony Revolori (tânărul Zero Mustafa).
Durata:
99 min.
Pelicula a fost filmată în Germania, în
special în Görlitz şi în alte părţi din Saxonia, dar şi la Studioul Babelsberg.
Premiera: The Grand Budapest Hotel a
deschis Festivalul de Film de la Berlin, pe 6 febr. 2014.
La Festivalul de Film de la Berlin a câştigat
Ursul de Argint.
Pelicula care a
deschis Berlinala din 2014 este ultimul film al lui Wes Anderson, The
Grand Budapest Hotel, o producţie impresionantă, cu un scenariu
spectaculos, construit chiar de regizor, inspirat de romanele lui Stefan Zweig,
Feriţi-vă de milă (1939) şi Fata de la oficiul poştal (1982).
Filmul se deschide rapid precum un mille-feuille, dintr-o poveste în
alta, dintr-un spaţiu în altul, din prezent către trecut şi iar în prezent,
dintre paginile unui roman, până la prezenţa personajului-autor în film;
jonglarea cu anii şi spaţiile diferite este rapidă şi constituie doar rama
filmului. Din prezent, în 1968, apoi în 1932, pelicula conturează o lume
fictivă, Republica Zubrowka, un stat alpin european, surprins într-un spaţiu
emblematic pentru gloria interbelică o staţiune montană exclusivistă cu izul
Alpilor Austriei. Intriga scenariului se construieşte alert şi atent,
dezvoltând paralel cu povestea personajelor, o poveste a cadrului. Odată cu
povestea unui maître dhôtel creşte şi povestea hotelului în sine:
descoperim că acesta devine un adevărat personaj în filmul lui Wes Anderson, se
dezvăluie treptat, palpită de viaţă şi apune brusc, sub talpa istoriei.
Dintr-un moment cenuşiu, al anilor 70, unde totul pare pustiu, prăfuit şi
lipsit de viaţă, plonjăm în tinereţea acestui hotel: anii 1932, în Europa
civilizată, cu aristocraţi veniţi la munte, la băi, într-un hotel alb-roz,
vopsit ca un imens tort. Damele cu bijuterii şi blănuri scumpe sunt răsfăţate
chiar de maître dhôtel, Monsieur Gustave (Ralph Fiennes), care oferă
servicii complete conteselor fidele trecute de 60 de ani. De fapt, Hotelul
Grand Budapest este Monsieur Gustave însuşi, un administrator franţuzit cu
preţiozitate de gentleman englez, care suferă că nu poartă parfum chiar şi în
închisoare, care ştie tot, aude tot şi dă senzaţia că poate face tot. Conturat
cu o acurateţe exemplară de Ralph Fiennes, M. Gustave devine personajul central
al poveştii, alături de tânărul Zero Mustafa (Tony Revolori), neobositul,
curiosul, curajosul lobby boy, actualul proprietar al hotelului unde
cândva a lucrat şi cel care ne dezvăluie povestea lui şi a hotelului roz.
În stilul său
caracteristic, Anderson nu spune doar o poveste, ci construieşte un adevărat
arsenal de dezvoltare a intrigii, construind un spaţiu idilic, acest hotel rose
bonbon care palpită odată cu personajele ce-l traversează furtunos,
clandestin sau lasciv. Uşile, lifturile, sutele de angajaţi care mişună în
preajma unui client şi desigur, M.Gustave - care ţine conferinţe şi sesiuni de
training în cantină, parfumat, ubicuu şi precis ca un ceas elveţian, stilist al
divelor apuse, junele care le extaziază pe contesele ramolite şi îndrăgostite
ca nişte fetişcane - dezvăluie suflul acestui spaţiu. De fapt, nostalgia
evocată de M.Gustave nu este aceea a lumii aristocraţiei, ci este nostalgia
unui loc însufleţit de aristocraţia cu prea mult timp de relaxare, înecată în
parfum, bunăstare şi dulcegării /
dulciuri.
Unul dintre punctele
forte ale peliculei este distribuţia de excepţie, Hotelul Grand Budapest găzduind
medalioane memorabile ale unor actori celebri în roluri surprinzătoare: impecabilul
Ralph Fiennes în rolul M. Gustave (fermecător, cu aer de lord, recitând poezii
precum un tânăr amorez, conducându-şi cu virtuozitate replicile comice); Tilda
Swinton într-un rol de compoziţie,
bătrâna contesă îndrăgostită de M.Gustave, greu de recunoscut, cu un machiaj
impresionant, o apariţie episodică, dar memorabilă; Adrien Brody în rolul lui
Dmitri, fiul furios al contesei - o
apariţie suprarealistă, cu mustaţă Dali; Willem Dafoe un asasin
periculos şi perseverent; Harvey Keitel
- un puşcăriaş cu meschine tatuaje; Edward Norton, un ofiţer nazist, cu mustaţă
şi el, comic de la prima până la ultima apariţie; partener direct lui Ralph
Fiennes, Tony Revolori în rolul Zero Mustafa asumat cu fermecătoare
prospeţime, cu seriozitate şi inocenţă - un fabulos debut pe marele ecran.
Dincolo de gagurile
construite cu fantezie şi prospeţime, dincolo de acribia cu care urmăreşte
detaliul, pelicula lui Wes Anderson depăşeşte cu mult simpla comedie de
situaţie, devenind una dintre rarele comedii noir conduse cu rafinament,
uzând de toate extravaganţele tehnice de filmare, de la panoramări
spectaculoase, la lifturi surprinzătoare şi focalizări dramatice. Angrenând o
pleiadă de personaje în povestea unui maître dhôtel, filmul devine
complet prin multitudinea de elemente tratate aparent fugitiv, dar cu energie,
fiecare dintre acestea fiind parte a motorului: pornind drept istoria unui
administrator de hotel de lux, filmul este şi povestea unei fabuloase
moşteniri, în care este inserat şi furtul unei picturi pretins celebre,
o încarcerare rapidă soldată cu o imperioasă evadare, dar nu lipseşte nici
povestea de dragoste şi nici subtextul politic, indus cu subtilitate. Există
aici toate elementele unei comedii negre: cadrele se derulează cu rapiditate,
mânuite cu cinism şi cu umor macabru, situaţiile grave se întrepătrund cu cele
foarte comice, râsul izbucneşte furtunos, dar este înăbuşit amar sub noianul de
secvenţe fanteziste, juxtapuneri de elemente contradictorii, umor bizar şi
situaţii improbabile (existenţa unei socieţăţi secrete a cheilor încrucişate
societatea secretă a celor mai importanţi maîtres dhôtel, urmărirea
cu săniile, excursia la mănăstire, evadarea cu ciocănele minuscule
ascunse în prăjituri, parfumarea cu Eau de Panache pe vârful muntelui, o cabină
de telefon perfect funcţionabil în creierii munţilor); evenimente considerate
grave sunt tratate satiric, ironic sau chiar în tuşe groteşti (câteva degete
tăiate, o decapitare, contemplarea unghiilor contesei decedate şi dialogul cu
aceasta pe tema unei creme de faţă). Intriga este condusă impecabil, cu
minuţiozitate matematică, păstrând permanent un echilibru fin între situaţiile
comice şi aventurile pline de suspans sau dramatism tratate în cheie comedie
noir; nimic nu e întâmplător, nimic
nu e prea mult şi totul e important. Paralel cu suflul comic al poveştii se
conturează un ecou dramatic, fundalul politic al unui război devastator,
uciderea protagonistului (M.Gustave) şi tragica dispariţie a copilului şi a
iubitei lui Mustafa, hotelul devenind acum numai locul de adulmecare a parfumul
fericirii din trecut.
Dincolo de toate
performanţele notabile ale acestui film apreciat la Berlin cu trofeul Ursul de
Argint, Hotel Grand Budapest este o peiculă cuceritoare, captivantă şi
amuzantă, care dezvăluie povestea nostalgică a vieţii unui spaţiu idilic o
,,căsuţă,, rose bonbon cu oameni din alte timpuri.
|
|