OftalMOFTologia lui Vasile Gogea
de Ioan Groşan
Din şirul
apariţiilor editoriale din 2012 care au
punctat Anul Caragiale unele cu totul remarcabile, precum Filozofia lui
Caragiale a Martei Petreu cel mai apropiat, ca stil, ca intuiţii şi
asocieri critice, m-am simţit alături de OftalMOFTologia sau Ochelarii Nenea
Iancu (Editura Grinta) şi Mofteme-le (Editura Charmides) semnate de
Vasile Gogea, prozator, eseist şi publicist clujean, una din prezenţele cele
mai vii, intelectualiceşte vorbind, ale oraşului de pe Someş. Cunosc încă din
studenţie pasiunea pentru Caragiale a lui V.G. (Ca, de altfel, şi pentru celălat
membru al binomului esenţial al culturii noastre, Eminescu, dovadă fiind, în
acest caz, chiar cartea premiată de editura craioveană Scrisul Românesc de
sub directoratul lui Marius Ghica, Recitindu-l pe Eminescu.În umbra
timpului, Charmides, 2000).
Dezinvolt,
original fără ostentaţie şi având grijă de fiecare dată să citeze cu exactitate
opiniile altor exegeţi de la care porneşte în demonstraţiile sale, Vasile Gogea
scotoceşte încântat şi din unghiuri inedite în opera lui Nenea Iancu, titlurile
incitantelor texte, majoritatea apărute în Tribuna, fiind semnificative
în acest sens: Ce n-a băgat de seamă Ibrăileanu, Lada literaturii, Copiii
lui Nenea Iancu, studenţii lui Don Nae, Mopete despre...Nenea
Anghelache, Bobârnacul, Crăcănel şi...Săpânţa! ş.a.m.d.
Evident, după
cum ni se sugerează încă de pe coperte, eseistul îşi construişte demersul având în vedere două
lucruri: analiza vastului univers definit de cuvântul moft şi celebra frază
caragialeană, motto pentru întreaga sa creaţie şi poate şi pentru întreaga
sa existenţă: simt enorm şi văz monstruos. Într-un anume fel, Gogea împrumută
dioptriile Maestrului, perspectivele rezultând dintr-o asemenea operaţiune
fiind, de cele mai multe ori, surprinzătoare. Citând, de pildă, un splendid
pasaj dintr-un studiu al profesorului universitar clujean V. Fanache despre a
cincea putere pe care o exercită Caragiale asupra noastră, anume puterea
estetică, Gogea, cu dioptriile sale, vede hăt-departe şi deschide, dintr-un
foc, o perspectivă tulburătoare: Românul, ca individ (în viaţa lui
particulară), dar şi ca naţiune (în acţiune istorică) mai totdeauna când s-a
aflat în situaţia de a da replici tari, s-a mulţumit cu replici frumoase...
(...) În fond, Mitică al Nenea lui Iancu nu e altceva decât vărul de la
oraş al ciobanului mioritic!
Mai sunt şi alte
asemenea aserţiuni nu numai spectaculoase, dar şi perfect verosimile, dar
scurt spus las eventualului cititor surpriza de a le descoperi, asigurându-l
că eseurile lui Gogea se citesc cu o plăcere (aproape) asemănătoare celei cu
care îl parcurgem, mereu, pe Nenea Iancu...
|
|