Plasa ochiului diabolic
de Ioana Dinulescu
Prezenţa
Iuliei David, membră a Filialei Craiova a Uniunii Scriitorilor din
România, deţinătoare a unui Premiu special al juriului în 2011, în viaţa literară este discretă, dar convingătoare. Anul 2007
i-a prilejuit publicarea volumului intitulat Ipostazieri din spaţiu interior,
iar 2008, Arta contemplării la o prestigioasă editură
craioveană, ambele cărţi beneficiind de o prezentare grafică elegantă,
copertele fiind inspirate, la sugestia
autoarei, din tablourile lui Marc Chagall (Ceas cu pendulă şi
aripă albastră pentru Ipostazieri
din spaţiu interior şi, respectiv, Dublu portret în
cazul volumului Arta
contemplării). Cele două volume sunt precedate de numeroase
pagini publicate în reviste de prestigiu, precum Luceafărul, Amfiteatru,
Ramuri, Convorbiri literare, Mozaicul etc. În timpul
studenţiei sale bucureştene şi-a exercitat cu succes talentul literar
atât în domeniul poeziei, cât şi al reportajului. Este deţinătoare a unui
premiu la Concursul naţional de poezie Interferenţe lirice (1981) şi a
unuia pentru reportaj literar acordat în 1986 de Editura Cartea Românească.
Editorial, a debutat în anul 2002, la editura craioveană Scrisul Românesc, cu
volumul Viaţa între două veacuri.
Volumul
recent apărut, intitulat Sublimul anulat, cea de-a patra carte publicată
a autoarei, îl confruntă pe cititor cu un univers liric ale cărui coordonate
sunt neliniştea existenţială, refugiul în singurătate (să fie oare turnul de fildeş al artistului
soluţia salvatoare?), dar şi bucuria discret şi elegant exprimată în faţa
spectacolului naturii, ca în poemul intitulat Câmpul liber al ploii.
Cităm: Câmpul liber al ploii/ ne încearcă răbdarea/ pledoaria se poate
întrerupe/ poate sfâşia în bucăţi/ anotimpul premonitoriu/ adulmec clipa ca pe
o pradă / eu animal taciturn... Poeta se închipuie prinsă în plasa unui
ochi diabolic, accentele etice nu lipsesc din versurile Iuliei David: Prinsă
în ochiul diabolic/ ideea se destramă în sordide încăperi/ în neputinţa de a
privi totul în faţă/ de-a ierta laşitatea....
Afirmată
în anii optzeci în cenaclurile bucureştene, pe vremea studenţiei sale, Iulia
David, alias Svetlana Moisenco, şi-a
urmat la Craiova, în oraşul său natal, în paralel cu activitatea de profesoară
de istorie, chemarea spre poezie, spre literatură în general şi, în ciuda
vicisitudinilor vieţii cotidiene,
capacitatea sa de introspecţie, dar şi prospeţimea privirii către cei din jur
au rămas intacte: Lucrurile stau cam aşa /am trecut bine de prima tinereţe/
pe a doua nu mi-o mai amintesc/ .../ acum sălăşluiesc în mine două provocări/
şi o imensă dorinţă de- a încerca
sufletul muntelui. Aşadar, odată cu maturizarea biologică, creşte şi
dorinţa poetei de a se duela cu propriul său destin, atât cu cel lumesc, cât şi
cu cel literar: Rareori scriu la masă/ prefer alte unghere/ în care
planurile mele prind contur/ scriu de
obicei pe manşeta ziarelor necitite/ pe un câmp alb înghesuit / într-o fâşie de
speranţă....
Mesajul
celor cincizeci de poeme ale volumului
Sublimul anulat este explicitat în textul care prefaţează cartea, intitulat
Muntele Poeziei, o metaforă pesonală a Muntelui Măslinilor: Am vrut
eroi, am căutat/ excepţii dar m-a biruit teama. Intram pe tărâmul/ altui gen
literarşi mă gândeam la urmări ce
puteau/fi fatale, la gesturi făcute să-i
alunge pe cei care/ ar fi încercat să se apropie fie şi din curiozitate/
de ceea ce am vrut să construiesc. Un Gaudi desigur/ mi-ar fi îmbrăţişat
demersul, oricum un excentric/ ar fi intrat în chip de şoim predestinat în
templul/ sufletului, agresând intimitateacu aplombulul / bineştiut al lui
Dali./ ce puteam face ?...pasul pe loc ar fi însemnat/ mistuirea fără flacără a
ideii. Aşa m-am hotărât/ să urc MUNTELE POEZIEI.
Cu
o prezenţă discretă şi elegantă în peisajul literar craiovean, Iulia David este
neîndoielnic una dintre vocile cele mai pregnante şi mai racordate la viaţa
literară contemporană a Olteniei.
Îi dorim prieteneşte talentatei şi inteligentei
poete Iulia David să-şi urmeze calea aşa cum crede ea de cuviinţă, ţinând, totuşi, seama şi
de observaţiile pertinente ale criticilor literari, pentru a-şi contura mai
ferm spaţiul liric propriu, fiindcă are toate datele pentru aceasta, care să-i
aducă notorietatea şi aprecierile pe care le merită din partea cititorilor
avizaţi de poezie şi a confraţilor de breaslă. Ave Poeta!
|
|